JÁTÉKRA FEL!

Mikó Sándor: Tégláról téglára. Építkezés a Föld körül

  1. A játék neve, címe: Tégláról téglára. Építkezés a Föld körül
  2. A játék pedagógiai célja: A csoport tagjai a lehető legjobban tudjanak egymással együttműködni a feladat teljesítése érdekében. Járulékosan megismerkedjenek híres épületekkel is és fejlesszék kreativitásukat.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játéktér lehetőleg sík felületű legyen, vagy csak kis egyenetlenségeket tartalmazzon. Előzetesen a játékra kijelölt területen minden nagyobb akadályt (kő, fűcsomó, stb.) el kell távolítani.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Nagyméretű csomagolópapír vagy hordozható fehér tábla a rajzkészítéshez. Színes kockák a toronyépítéshez. Leszúrható rudak földrészek neveivel, kinyomtatott képek. Színes bóják a játéktér kijelöléséhez. Kendők a szemek bekötéséhez. Mágnesek.
  12. Technikai igény: Mágneses fehér tábla és egy hordozható asztal.
  13. Az előkészítés feladatai: A játék megkezdése előtt a rendelkezésre álló hely függvényében ki kell mérni egy kb. 5(10)*5(10) m nagyságú négyzet formájú teret. A földrészeket tartalmazó rudakat le kell szúrni a földbe. Terem esetén a földrészeket nem kell felszerelni, lehet csak a földre tenni is. A táblát fel kell állítani, asztalt kitenni. Elővenni az építőkockákat, és a kendőket.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek a játéktér kimérésében, és az eszközök felállításában.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kerettörténet szerint építőköveket rejtettünk el a világ több pontján (kontinensek), melyeket a játékban résztvevőknek kell megtalálniuk és egy híres épületet felépíteniük. Hogy melyik ez a híres épület azt a játék elején húzzak ki. A kontinensekre egy titkos úton lehet eljutni, de csak bekötött szemmel. Ez után történik a játék szabályainak ismertetése. Külön ki kell térni arra, hogy vigyázzanak magukra és a társaikra is, ha ütközés jönne létre állítsák meg a játékost „Stop” paranccsal.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosoknak egyenlő számban kell elhelyezkedniük a kijelölt terület szélein kívül (egy oldalon minimum két főnek kell állnia). Egy játékos a táblához kerül. A játékvezető a területen belül van kezében egy kosár, amely színes építőkockákat tartalmaz. Minden oldalon egy játékos szemét a csapattársaik bekötik, majd a játékvezető a bekötött szemű játékossal egy színes építőkockát húzat ki. A kocka színét neki nem áruljuk el. Egy másik csapattárs feladata az lesz, hogy a bekötött szemű játékost csak utasításokkal a kocka színével megegyező kontinenshez irányítsa. Az irányító játékos nem léphet be a területre. Amikor mindenki kihúzta a kockáját a játékot a játékvezető indítja el, a „Start” vagy „Mehet” vezényszavakkal. Ekkor kezdheti el a táblánál álló csapattag a híres épület lerajzolását is. Amikor valamelyik bekötött szemű játékos eléri a számára kijelölt kontinensét a játékvezető engedélyt ad neki a kendő levételére. A kendőt visszaviszi ahhoz a csapattárshoz, aki őt irányította, leváltja a rajztáblánál lévőt. A rajzot neki kell folytatnia, míg aki eddig rajzolt visszamegy a pálya szélére ahhoz, akinek a kendőt visszavitték és beköti a szemét. Mostantól Ő fog irányítani. A játék során többször is előfordulhat (elő is fordul), hogy egyszerre többen érik el kijelölt kontinenset. Ilyenkor akár vonalanként is válthatják egymást a rajztáblánál, a rajz így igazán közös alkotás lesz. Nagyobb számú résztvevő estén (10 fő fölött, amely nálam is volt) a rajz mellett még egy épületmakettet is kell készíteni, amelynek hangulata, stílusa vagy csak a típusa egyezik a kihúzott épülettel. Ilyenkor a rajtáblától először makett építéshez kerülnek a résztvevők és csak onnan leváltva mennek vissza a szembekötősdi játékhoz.
  18. A játék lezárása: A játék többféleképpen is lezárható: 1.) Mehet időre (az én esetemben így volt, mivel a gyerekek forgószínpad-szerűen adott időközönként kerületek hozzám), amely 8-10 perc esetén tud szép rajzot, illetve makett eredményezni. Ilyenkor többször is rajzolnak a gyerekek, illetve teljesítik a szembekötősdit. 2.) Nagy csoport esetén pedig úgy, hogy mindenki legalább egyszer a táblához kerül rajzolni, és legalább egy elemet hozzátesz a maketthez.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden esetben elmondtam, hogy milyen jó lett a rajz, illetve milyen ügyesen irányították egymást. Külön kiemeltem, hogy senki nem ütközött össze, és nem sérült meg. E mellett nekem szubjektíven pontoznom is kellett a rajzokat és a makettet is, illetve adtam pontot a szembekötősdi játék teljesítésére annak függvényében, hogy mindenki teljesítette legalább egyszer a pályát. A „művészi” alkotások értékelésére egy kollégám is bevontam.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet a játékot gyorsítani azzal, hogy nem kell kihúzni melyik kontinenshez kell menni, csak a játékvezető mondja meg, vagy egyszerűen a legnehezebbet jelöli ki. A négyzet mentén minden csere esetén lehet körbe forogni, így még nehezebb az előre leszúrt színű kontinenshez eljutni. Ki lehet iktatni az építő vagy a rajzoló részt is. Az egész játék egyenlő számú csapatok esetén mehet időre és azonos sorrend alapján. Lehet úgy játszani is, ha nagyon kevés a játékos, hogy egyszerre csak 1 vagy csak 2 játékos indulhat el egyszerre.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mindenképpen javasolt egy próbajáték, hogy megértsék a szabályokat, és fel lehessen hívni a hibákra a figyelmet. A játék során folyamatosan kell figyelni, hogy ki érte el a saját kontinensét, segíteni, hogy a kendőt visszavigye majd menjen rajzolni. Folyamatosan kell körbe járni, és húzatni a színes kockákból, esetenként a kendőket is segíteni feltenni vagy ellenőrizni.
  22. Egyéb/megjegyzés: Tudom, hogy ez egy bonyolult játék, több csapat sem értette meg elsőre, főleg a kisebbek közül. Ezen a próbajáték nagyon sokat segített, és utána szinte hibátlanul ment. Sok odafigyelés kellett hozzá, és rugalmasság a részemről ha valaki mégis a meg nem értés miatt szegett meg valamit. Két esetben a maketteket a szél eldöntötte az értékelés előtt, ilyenkor engedtem, hogy két ember „rekonstruálja” az eredeti állapotot, amíg a másik csapat meg nem érkezik. Ezek ellenére mivel kilenc egymás utáni játékot vezettem le azt mondhatom, hogy a gyerekek jól szórakoztak és én is jól éreztem magam. Sokat nevettünk a rajzokon és maketteken is.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Mikó Sándor