JÁTÉKRA FEL!

TÓTH TIBORNÉ: Nagyra nőjj TÓBIÁS! (Szülinapos ügyességi játék)

  1. A játék neve, címe: Nagyra nőjj TÓBIÁS! (Szülinapos ügyességi játék)
  2. A játék pedagógiai célja: • Verstanulás- a verbális képességeket és a memóriát aktivizálja. • Mozgásorientációt, reflexeket fejleszt. • A kettő összekapcsolásával fokozódik a tartós figyelem. • Szabályok betartása fegyelemre szoktat.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: : Amíg Tóbiás elkapja a magasra feldobott labdát, szaladjatok szét, de közben figyeljétek egymást, össze ne ütközzetek! Fejre célozni a labdával nem szabad!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Egy labda (Gumilabda vagy rongylabda, ami előzőleg készíthető )
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A vers megtanítása (bemutatás és ismétlés kétszer) Almalevél, tyúktojás, névnapod van Tóbiás! Pávatolla, kecskeszőr, ég éltessen nagyra nőjj!
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ezt a versikét más órákon is felhasználhatjuk, megtanulhatjuk már a játék előtt. Magyar órán artikulációs vagy légző-gyakorlatként, hang erőváltási gyakorlatként, kilégzés hangadással és figyelemkoncentrációs gyakorlatként. Kézműves foglalkozáson készíthetünk rongylabdát, vagy szappanozós technikával birkagyapjúból nemez labdát.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: • Van-e, aki nem szeret labdázni? • Régebben a gyerekek a labdájukat maguk készítették. Miből készülhetett? • Rongyból, lószőrből, kecskeszőrből, birkagyapjúból, áztatott majd gömbbé formázott papírból, melyet madzaggal erősítettek meg. Alaphelyzet: A gyerekek körben állnak és egyikük kezében labda van. A kör közepén áll „Tóbiás”az ünnepelt.
  17. A játék menete, játékszabályok: A kört alkotó gyerekek mondják a verset és közben egymásnak dobják a labdát. Az utolsó sor elmondása után az a gyerek, akinél éppen a labda lesz, jó magasra feldobja azt. „Tóbiás igyekezzen minél előbb elkapni a labdát. Amíg ez sikerül, addig a többiek igyekezzenek minél messzebbre jutni Tóbiástól, szaladjanak szét. Ha már Tóbiás megfogta a labdát elkiáltja magát:”Állj”.Ekkor már tovább szaladni nem szabad. Tóbiásnak igyekeznie kell valakit megdobni. Ha az sikerül, akkor az eltalált gyerek lesz az új Tóbiás, és folytatódhat a játék. Újból kört alkotunk és ismételjük. Mivel a labdát minden irányba lehet továbbítani a körön belül Így az aktuális Tóbiás nem tudja kiszámolni, hogy merre fog állni az, aki a labdát feldobja.
  18. A játék lezárása: A játék során legügyesebb akkor vagyok, ha nem sűrűn vagy egyáltalán nem vagyok Tóbiás. Előfordult, hogy szándékosan nem igyekeztek messzire futni, mert sokkal érdekesebb elkapónak és dobónak lenni, mint menekülőnek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Hogy tetszett Neked a játék? Milyen érzés volt, amikor Tóbiás voltál?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Kisebbeknél meghatározhatjuk, hogy a labda csak körben haladhat, ebben az esetben csak kis távolságra kell passzolni, kevésbé esik le a labda így nő a játék folyamatossága. • Alakítható úgy a szabály, hogy a Tóbiás által dobott labdát szabad elkapni is. Ha sikerül nem cserélődik Tóbiás személye.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Új köralkotásban segíteni kell a tanulókat, s a labdapasszolás menetét felügyelni. Mivel mindig a vers végén kell feldobni a labdát, ezért az izgalom fokozódik, és bizonyos stressz állapotban kell az utolsó gyermeknek a feladatot elvégezni. Játék közben megmutatkozik a gyermek viszonyulása a többiekhez. Ha a játék hevében az erősebbek (vegyes csoport lévén) nagyon öntörvényűekké válnak, mindenképpen újra kell értelmezni a szabályokat.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék során fejlődik a labdaérzék, ügyesség, koncentrációs készség. (Elkapom és kiáltok). Felmérem a távolságokat, döntök, célzok. A versmondásra is koncentrálni kell, a köszöntőben szereplő szavak ritkán használatosak ilyen szöveg kontextusban még nekem a játékvezetőnek is okozott némi meglepetést. ( Jól kinevettük magunkat)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: TÓTH TIBORNÉ