JÁTÉKRA FEL!

KORSÓSNÉ BANG BEÁTA JUDIT: Kincskereső

  1. A játék neve, címe: Kincskereső (A plüsselkapó játék tovább gondolása)
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők kényszer nélkül, játékos formában gyakoroljanak olvasmányhoz kapcsolódó kifejezéseket, helyszíneket, szereplőket. Memória és szókincsfejlesztés is a cél. Énekórai változatában összefüggések keresése a játék után.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék szabályainak megbeszélésekor felhívjuk a gyerekek figyelmét arra, hogy amikor a kincsért szaladnak és meg akarják szerezni, vigyázzanak egymás és maguk testi épségére. Lökdösődni, a társat meglökni tilos! A gyors tárgyszerzésnél vigyázni kell a csúszásveszélyre. (saját sérülés)
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A játék során megszerzendő kincs, ami lehet egy becsomagolt doboz (én ezt használtam), de lehet bármilyen közepes méretű tárgy vagy plüss játék. Cédula, a szétosztásra kerülő szavak jegyzékével.
  12. Technikai igény: Nincs szükség speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: A gyerekeket sorakoztatjuk és megalkotjuk a két csapatot. Kijelöljük a játékteret, elhelyezzük a kincset. Megkapják a papírlapot a szavakkal. Kijelölünk mindkét csapatból két gyereket. Egyikőjük a pontokat számolja, a másik kiosztja a gyerekek között a szavakat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt ők is felírhatják a papírra a szavakat, attól függően, hogy mit szeretnék velük memorizáltatni. De ez nem szükséges.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Én ezt a játékot házi olvasmány feldolgozásához használtam, bemelegítő, motiváló játéknak. Az olvasmány: Móra Ferenc: Kincskereső kisködmön. Ezzel a játékkal ráhangolódunk az olvasmányra. Kincset keresünk, gyűjtünk mi is. Gergő is vágyott arra, hogy megtalálja ősei kincsét. A ti feladattok is az, hogy kincset gyűjtsetek! Melyik csapat tud többet megszerezni? Beszéljük meg a játékszabályokat!
  17. A játék menete, játékszabályok: Két csapatot alkotunk, egyenlő létszámmal. Ha a gyerekek páratlanul vannak, akkor a kimaradó játékos feladata a pontszámolás lesz (segít a játékvezetésben), ha párosan vannak, akkor a csapatból megegyezés szerint egy-egy játékos számolja a pontokat A kijelölt pálya középvonalának két oldalán helyezkedjenek el a játékosok! Udvaron egy kb.6m x 10m téglalap alakú kijelölt területen. Tornaterem is alkalmas a játék lebonyolítására, úgy hogy a játékterületet kijelöljük, előkészítjük. – Mindkét csapatból kijelölünk egy-egy embert, aki megkap egy cédulát annyi szóval, ahány játékos van a csapatban. Ennek a játékosnak a feladata, hogy a csapat tagjai közt szétossza a papíron található szavakat. – Ha megtörtént a szétosztás a játékosok elhelyezkednek a saját térfelükön a kijelölt helyre. – A pálya közepén elhelyezzük a megszerzendő kincset. (tetszés szerinti tárgyat) – A játékvezető mond egy szót a szétosztottak közül, aki a saját szavát (nevét) hallja, annak a gyereknek a feladata, hogy megszerezze a kincset. Úgy kell megérinteni, vagy megfogni a tárgyat, hogy a középvonalat nem léphetitek át. – Amelyik csapat játékosa előbb hozzáér a kincshez, az a csapat kap pontot. Cédulán szereplő szavak: Malvinka, Gergő, Titulász doktor, Kese kalapos, Pajtás, kemence, malomház, ködmön, gyémántcserép, cinegekirály. – A játék nehezítése, ha a Móra Ferenc szót halljátok, akkor mindnyájan szaladhattok a kincsért. Amelyik csapat játékosa hamarabb érinti a kincset, azé a csapaté a pont. – A játékot több fordulóban játszhatjátok a nevek újra osztásával. Így visszavágóra is van lehetőség.
  18. A játék lezárása: – A játéknak a játékvezető vet véget. A gyerekek szeretik a versengést, a győzelmet, ezért legalább három fordulót érdemes lejátszani. A végén összeszámoljuk a győzelmeket és eredményt hirdetünk. – Másik lezárási lehetőség, az eredményhirdetés után bemegyünk a terembe, papírt ceruzát kapnak a gyerekek és egy memória versenyt hirdetünk. Írjatok le a játékban szétosztott szavak közül minél többet! Az a győztes, aki a legtöbb szóra visszaemlékezett.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérjük a játékosokat, megköszönjük a részvételt. Beszéljétek meg, hogyan érezték magukat játék közben. Hogyan tartották be a szabályokat, milyen volt az együttműködés a csapattagok között. Milyen volt a figyelmük? Van-e olyan szabály, amin módosítani kell? ( Nálunk például voltak olyan gyerekek, akik okolták társukat, a vereség miatt – ezeket helyre tenni. Persze fontos a győzelem, de nem minden áron.)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Úgy fejlesztettem tovább a játékot, hogy ének órán alkalmaztam 2. és 4. osztályban is, a dalcsokor összeállításához. Olyan szavakat osztottam szét a gyerekek között, amelyek három különböző dalban szerepeltek. Lejátszottuk a játékot a leírt módon, majd felmentünk a terembe. Meghirdettük a memóriaversenyt. Azt is értékeltük. Ezután az volt a feladatuk, hogy a füzetükben szereplő szavakból ki kellett találni az általuk is ismert három dal címét. Ezután következett a dalcsokor eléneklése.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos a játéktér előkészítése. A játékszabály ismertetése a legegyszerűbb módon, majd ezt a gyerekekkel is visszamondatni. Mindenképpen kell egy próbajáték, aminél korrigálni lehet, ha valamit nem értettek jól. Itt a játékvezetőnek fokozottan figyelni kell a testi biztonságra, esetleges viták lerendezésére.
  22. Egyéb/megjegyzés: Tapasztalataim szerint a gyerekek élvezték a játékot és szokták is kérni, hogy játsszuk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: KORSÓSNÉ BANG BEÁTA JUDIT