JÁTÉKRA FEL!

Polovitzer Helga: Vaksi toronyépítők

  1. A játék neve, címe: Vaksi toronyépítők ( Átdolgozott játék az 5. leckéből, a „Bábeli kockatorony” elnevezésű feladat alapján.)
  2. A játék pedagógiai célja: – A résztvevő gyermekek között sok a nézetletérés, minden apró-cseprő dologból hangos veszekedés kerekedik minimum. – Konkrét célom a közös célon alapuló problémamegoldás kiváltása, sikerélmény, motiválás a kitartás érdekében. – Mérhető célok: jó hangulat, nevetés, kitartó feladatvégzés, egymás segítése, újra próbálkozás kísérlete, s nem a gyors feladás illetve kilépés a helyzetből – Taktilis érzékelés és észlelés fejlesztése, koncentráció fejlesztése a verbális információk irányában, hiperaktivitással élő gyermekeknél a lassabb mozdulatok kiváltása, megtapasztaltatni a kapkodás következményeit. – Pontos megfogalmazás, mondatértés, szóbeli irányítás elfogadása. – Csoportszerepek kipróbálása és alkalmazkodási alternatívák, döntéshozás és annak következményei, újrakezdés és javítás belső igénye. – Feszültségoldás, öröm, felszabadultság és kellemes időtöltés. – A játék már feltételez egyfajta bizalmi kapcsolatot. Jó, ha valamilyen bemelegítő játék után következik. Segíti a tagok közötti együttműködést, a közös munkára való hajlandóságot, a problémamegoldás igényét, a kitartás fejlődését, együttes célokban a megegyezést, a vezető és beosztott szerepek kipróbálását, ugyanakkor szórakoztat, megnevettet, feszültséget old. – Nem a versengés a lényege, hanem a közös sikeres feladatmegoldás: avagy „ csak látás nélkül, de nem szemtelenül nagyot alkotni, azaz tornyot építeni”
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: – A látás érzékszervének kiiktatása miatt olyan tér kialakítása ahol nincsenek olyan akadályok amelyek veszélyesek, például a résztvevő nekimegy vagy éppen átesik rajta, bútor csücskébe beütheti a fejét, esetleg elcsúszhat stb. – Megfelelő térelrendezés a lehetőségekhez mérten. – Világos, egyértelmű szabályok. Veszélyek bemutatása, eljátszása még a kendő felhelyezése előtt, szükség esetén fegyelmezés vagy végső esetben a játék felfüggesztése. – Nyugodt, határozott hangvételű játékvezetés, barátságos hangulat kialakítása – Fokozott figyelem a játékvezető részéről, különösen ha a résztvevők még gyermekek, főleg valamilyen képességbeli vagy figyelem szabályozási nehézséggel küzdők esetén. – Előfordulhat, hogy valakit kifejezetten riaszt a szemének letakarása, akkor ezt figyelembe kell venni és nem erőltetni, hanem például a biztonságos környezet fenntartásához segítőnek be lehet vonni vagy csak verbális irányító illetve megfigyelő is maradhat. – Játék közben is érkezhet olyan jelzés, hogy például valaki szédül vagy csak rossz érzést kelt benne az érzékszerv kiiktatása.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: – A résztvevők száma szerinti, fejet kényelmesen átérő, nem átlátszó textil kendők. – Fa építő kocka készlet (mert könnyebben egymásra rakható, mint a műanyag – a fa súlya miatt) – Időmérő eszköz
  12. Technikai igény: – Külön technikai felszereltséget nem igényel, bár a változatosság miatt szólhat például halk zene a háttérben. Ez esetben valamilyen zenelejátszó eszköz, a CD lejátszótól akár az okostelefonig szabadon választható.
  13. Az előkészítés feladatai: 1. önkéntesség elve, avagy a játékba kapcsolódás nem kötelező (bár nyilvánvaló, hogy játékvezetőként azért a meggyőzést meg kell próbálni), s gyermeki gondolkodás sajátosságaira is lehet építeni a motiválás során 2. fokozatosság elve, azaz alkalmazkodni a résztvevők aktuális pszichés és fizikai állapotához (például ráhangoló beszélgetés, bemutatott játékos humoros látás nélküli gesztusok és mozdulatok, maga a játék, s amelyet követ a feldolgozás például az állapottal kapcsolatos félelmek oldására) 3. térszervezés: ld. biztonsági előírások S mi a kihívás a játékban? Legyen izgalmas, legyen biztonságos, alapos átgondolás előzze meg. A szabályok ismertetésénél viszont van amit nem jó kiemelni a jelen közösségben, ilyen a másik kinevetésének tilalma – mert ez annál inkább meg fog történni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: – térrendezés kialakítása közösen – eszközök (kendők, fa kockák) válogatása, tetszés szerinti választása – keretmese ötletek gyűjtése kiinduló kérdés alapján (pl.: Mivel tudja eltölteni a szabadidejét aki mondjuk nem lát semmit sem a világból?)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Szeretettel köszöntök minden bátor résztvevőt, aki benevezett a játékba. S nézzük a jelentkezőket: gondoskodó G-t, eszes E-t, lovagias L-t. Olyan játékot játszunk most, ahol nem az a fontos, hogy ki nyer vagy veszít. Az a lényeg, hogy bekötött szemmel próbáljatok meg olyan magas tornyot kirakni a kockákból, amilyet csak lehetséges. Dolgozhattok egyedül és közösen is!
  17. A játék menete, játékszabályok: JÁTÉKSZABÁLYOK: 1. A kendőt ne vedd le játék közben (de szólj, ha valami gond van, vagy nagyon zavar, esetleg szédülsz)! 2. Mindenki a szőnyegen, mondjuk törökülésben! Bekötött szemmel ne kezdj el rohangálni a szobában, mert nekimehetsz például az asztal sarkának és az nagyon fájdalmas is lehet! 3. Figyeljetek egymásra, magatokra és a hangomra, amit mondok! 4. Tilos a másik felé ütni, rúgni – hiába is nagyon akarnál egy kockát megszerezni! Társad munkáját ne rombold szét! 5. Hallgasd meg a társadat, ne kiabáld túl! 6. Jó, ha lassan dolgozol, nem kell kapkodni! 7. Közös parancsszó a játék megállítására ha bármi gond van: STOP! KERETTÖRTÉNET: Varázslatos országba utazunk, amely egy nagyon különleges hely. Máshogy telik az idő mint nálunk, mást étkeznek, máshogy töltik el a napjukat a felnőttek és a gyerekek. A színeket nem látják, hanem hallják. A beszélgetést pedig nem hallgatják, hanem látják. … A sok furcsaság mellett van egy nagy baj is. A Nap arrafelé oly erősen süt, hogy muszáj védeni a szemüket. Színes kendőkkel takarják el. A szabadidejükben viszont sosem unatkoznak, hanem különleges épületeket, házakat, tornyokat készítenek…. S hogy lehetséges ez? Hogyan lehet megcsinálni egy házat vagy egy magas tornyot úgy, hogy nem látjuk a téglákat, s azt sem, hogy hova kell illeszteni őket. Biztos már kicsi gyerekként is gyakorolják! S mégis, hogy lehet ezt? Például így: … /Adom hozzá a kellékeket. Üljetek le a szőnyegre! Úgy, hogy kényelmesen elférjél, akár nyújtsd ki a kezedet és a lábadat is, hogy akkora helyed legyen, ne zavarja pl. G. a L-t, s E-nek is maradjon hely. Így jó lesz. Mindenki kiválasztotta, hogy melyik kendővel fogja védeni a szemét a Naptól. Én fogom majd feltenni, hogy biztos hatásos legyen. Nos, és íme a kockák – amiket nemcsak erre, hanem más játékra is szoktunk használni. Kiöntöm ide középre. Mindenki előtt legyen 10 db. (Ellenőrzöm, hogy mindenki előtt egyforma számú és alakzatú tárgy legyen.) Felkötjük a kendőket! Kérem a kezeket, ide teszem a saját kockakupacod fölé, hogy elsőre könnyen megtaláljátok!/
  18. A játék lezárása: Játék zárása: Közeleg a játékidő, „munkaidő” vége. Figyelem, szólok, ha már mindenképpen be kell fejezni az építgetést! Oké! Nézzük akkor mire is jutottatok! Vegyétek le a kendőket! Íme! Nagyon bátrak voltatok, hogy belevágtatok ebbe a különleges feladatba! Feszültségoldás a végén: Mindenki feküdjön el a szőnyegen, nyújtsa ki a kezeit és a lábait! Hunyjátok be a szemeteket! Rendben. Látom mindenki becsukta a szemét. Mondom
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékelés elemei: Részvétel, próbálkozás, újra építés, segítségnyújtás valamely társának, szabályok betartása. Mindenki értékelje saját magát is. Jutalmazás módjai: Szóbeli dicséret minden résztvevőnek, egy-egy „hőstett” kiemelésével, avagy mi volt az, amiben rendkívül ügyes és kreatív volt a feladat teljesítése során. Feldolgozás – ha indokolt: Mindenki várja meg amíg a társa elmondja, amit szeretne, de feleslegesen ne húzza senki sem az időt! Kérdések alapján, kinek milyen volt, hogy nem látott semmit és csak tapogatni tudott. Félt esetleg valaki? Vicces volt? Jól érezte magát? Legközelebb is játszunk -e ilyet? Mutasd meg kézfeltartással, hogy szerinted Te mennyire voltál ügyes a játékban! Mutass akkora mosolyt amennyire jól érezted magad a játékban!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Rugalmas változtatási lehetőségek például: – kellékek közül: azonos vagy különböző vagy vegyes alakzatú kockák alkalmazása – kellék lehet: Jenga elemek, Gabi kocka elemek, homokkal töltött beragasztott Tic-tac cukorkás doboz – környezetben: udvaron a kerti asztal körül (lehetőleg nem szeles időben) – játék közbeni instrukció például nem lehet szóbeli irányítás, hanem csak taktilis, a kezek vezetésével stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: – tervezés – figyelemfelkeltés – egyértelmű szabályok – barátságos kommunikáció – mindenki értékelje saját magát is, ne csak a másik résztvevőt minősítse – magam és mások hibázásának elfogadása
  22. Egyéb/megjegyzés: A képeken szereplő gyermekek gyermekvédelmi gyámjaitól a játék készítésekor nyilatkozatot kértem, amelyeket az elkészített dokumentumhoz csatoltam.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Polovitzer Helga