JÁTÉKRA FEL!

Balanyiné Mosolygó Júlia: GYÜMISALI

  1. A játék neve, címe: GYÜMISALI
  2. A játék pedagógiai célja: A csoport fejlődjön ügyességben, toleranciában. A szórakozás mellett, mivel versengő, taktikázó helyzetek is vannak a játék során, fontos, hogy megtanulják a konfliktus és rivalizálás megfelelő kezelését.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Játékosok figyelmét felhívni arra, hogy a gyümölcsök "megszerzésekor", valamint a helyváltoztatás során figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Laminált gyümölcs kártyák, továbbá kis tálak (pl. műanyag) a kártyák gyűjtéséhez.
  12. Technikai igény: Asztal(ok)ra van szükség, erre kell elhelyezni a gyümölcs kártyákat és tálakat.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszínt úgy kell kialakítani, hogy ott az asztal(ok) körül állva és egymás mögött haladva biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékos párokkal közösen megállapodunk abban, melyik lesz a kezdő gyümölcs a GYÜMISALI-ban (ezt minden páros egyformán maga elé helyezi az asztalra, a többi 8 féle gyümölcsöt pedig tetszőleges sorrendben lerakhatják. Célszerű soronként 4-4-1 bontásban a kártyák elhelyezése. Fontos, hogy egyértelműen elkülöníthető legyen a párok előtti gyümölcskínálat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt nem szükségszerű, hogy a játékosok név szerint ismerjék egymást, a játékhoz kialakított párok nemek szerinti összetétele is tetszőleges lehet.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok párba rendeződve az asztal köré állnak. A játék ismertetésénél a játékvezető is az asztal mellett áll, a játék során azonban a játékosok mögött, folyamatos mozgásban követi a játék menetét. A játékosok páronként kapnak 9 különféle gyümölcsöt ábrázoló kártyát, melyeket az asztalra maguk elé helyeznek 4-4-1 bontásban. A legalsó gyümölcsnél megegyezünk, hogy mindenkinél egyforma szerepeljen (hogy a játéknál egyenlő eséllyel indítsanak). Fejenként egy kis tálat is kapnak, ebbe tudják majd gyűjteni a gyümölcsöket. A játékosok vendégeket várnak a szülinapi partijukra, így GYÜMISALI-t készítenek, ami úgy lesz igazán finom, ha legalább 5 különféle gyümölcsöt tudnak hozzá beszerezni. Az a játékos nyer, amelyik leghamarabb beszerzi az 5 különböző gyümölcsöt. A párban állók a kő-papír-olló játék szabályai szerint „küzdenek” a gyümölcsökért (kő csorbítja az ollót, olló vágja a papírt, papír csomagolja a követ), csak ebben az esetben azt kell lassan, szótagolva mondani a kezük mozgatása során: GYÜ-MI-SA-LI. Amelyik játékos nyer, az bal kézzel csaphat le az asztalon elkülönített gyümölcsre, a másik pedig jobb kézzel rácsapva védheti. Ha a védő érinti gyorsabban a kártyát, akkor újabb menetet játszanak. Ha a támadó volt gyorsabb, akkor viheti a táljában a gyümit és másik helyre megy. Aki vesztesként ott marad, mindig annak van lehetősége, hogy újabb gyümölcsöt helyezzen legalulra a következő gyümölcs szerzési „küzdelemhez”. Természetesen ő nem tudja, hogy a hozzá lépő új embernek éppen milyen gyümölcsre van még szüksége a GYÜMISALI-hoz. Ez egy jó hangulatú, sok nevetéssel járó, ügyességi, taktikai játék.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha valaki leghamarabb összegyűjti az 5 különféle gyümölcsöt.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosoknak megköszönjük a részvételt, a győztest megdicsérjük, majd a játék végeztével készíthetünk igazi gyümölcsökből egy igazi GYÜMISALI-t, amit közösen elfogyaszthatunk a jó hangulat és közös élmény fokozása céljából. Közben megbeszélhetjük, hogy milyen érzéseik, tapasztalataik voltak a játék során.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet a játékot egyszerűsítve is játszani (fiatalabb korosztállyal), amikor nem kell, hogy figyeljék a gyümölcsöknél, hogy különbözőek legyenek, hanem csak a megadott begyűjtendő mennyiség számít, ezek lehetnek azonos gyümölcsökből is. Ha azt sem szabályozzuk, hogy melyik kézzel szerezhetik meg a gyümölcsöket, ez további könnyítés. Az idősebb korosztálynál nehezíthető a játék a különböző fajtájú beszerzendő gyümölcsök számának növelésével, továbbá a szerzési módjának nehezítésével (pl. a támadó bal kézzel támad, jobb kézzel a jobb fülét fogja, a védő jobb kézzel véd, bal kézzel a bal fülét fogja, és a végtelenségig találhatunk kis szerzési variációkat).
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat a legrészletesebben érdemes elmagyarázni, és a magyarázás mellett megkérni az egyik párt, hogy próbajátékkal mutassák be a játék során kialakuló lehetséges helyzeteket. Minél jobban megy a játék, annál több nehezítő variációt lehet bevezetni, hogy még izgalmasabb, érdekesebb legyen. Ettől még több nevetés és jókedv várható. A játékvezetőnek célszerű – a játékosok mögött – folyamatos mozgásban figyelni a játék folyamatát, alakulását.
  22. Egyéb/megjegyzés: Jelenleg 19-20 éves korosztályt tanítok, a tapasztalataim azt igazolják közöttük, hogy akár a tanítási nap kezdetekor, akár egy fárasztó nap végén tökéletesen fel lehet rázni a fiatalokat egy ilyen gyorsan kivitelezhető, pörgős, hangulatos játékkal.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Balanyiné Mosolygó Júlia, (mosolygo.julia@gmail.com)