JÁTÉKRA FEL!

Varga Krisztina: Várfoglaló

  1. A játék neve, címe: Várfoglaló
  2. A játék pedagógiai célja: • figyelem, fegyelem fejlesztése, • együttműködés kialakítása, • a gyengébb játékosok elfogadása, • labdás ügyesség fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: • Szabadtéren be kell járni a pályát, nincsenek-e gödrök, melyek veszélyesek lehetnek. • A szabadtéri pálya csúszhat, ha fű, salak vagy homok borítja.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: • 1 db labda • 4 db bója (nagyobb pálya esetén több)
  12. Technikai igény: Bóják kihelyezése adott pontokra: A pálya alakja téglalap alakú legyen. Képzeljünk el egy kézilabda pályát. A négy szögletébe helyezzünk ki 4 bóját. (A bóják közti távolságot lehet csökkenteni úgy, hogy újabb bóját helyezünk a korábbi távolság felezőpontjára.)
  13. Az előkészítés feladatai: Csapatok kialakítása Az első feladatunk a két csapat megalkotása. Legideálisabb megoldás számomra, ha választok két azonos nemű csapatkapitányt, akik kő – papír – olló játékkal eldöntik, hogy melyikük választhat először maga mellé csapattagot. Mindkét csapatkapitánynak először a fiúk közül kell választani, s ha „elfogytak”, akkor lehet a lányok közül. Természetesen ez fordítva is lehetséges. A célom ezzel az, hogy mindkét csapatban közel azonos számú fiú és lány helyezkedjen el. Majd a két csapatkapitánynak újabb feladata van, el kell dönteni, hogy melyik csapat lesz a védő és melyik a támadó. Az újabb kő – papír – olló játék nyertese és csapata sorakozik fel az alapvonalra, mert ők fogják kezdeni védő pozícióban a játékot. Csapatok elhelyezkedése a pályán A védő csapat tagjai felsorakoznak az alapvonalra, egysoros vonalban. A támadó csapat tagjai a pálya bármely pontján elhelyezkedhetnek.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: bóják kihelyezése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: a csapatok elhelyezkednek a pályán
  17. A játék menete, játékszabályok: A védő csapat Felsorakoznak az alapvonalra egysoros vonalban. A legelső játékos – aki a bója mellett áll –, fogja a labdát és a pálya belseje felé eldobja, majd elkezd futni az oldalvonalon a hozzá legközelebb álló bójához, és megérinti azt, jelezvén, hogy beért. Innen csak akkor futhat tovább, ha sorban következő csapattársa visszakapta a labdát az ellenfél csapattól (mivel a kidobás nem sikerült) és eldobta. Ekkor már ketten futnak egyszerre a pályán. Az első játékos a második bójáig, a következő játékos pedig az első bójáig. Ha nem sikerül kidobni egyiküket sem futás közben, akkor következik a 3. majd végül a 4. játékos. Ha a pályán csak 4 bóját helyeztünk el és kidobás nélkül sikerül visszaérnie kiinduló helyére az első játékosnak, akkor szerzett 1 pontot a csapatának. Addig pihenhet ez a játékos, amíg újra sorra nem kerül a dobásban. Ha az őt követő játékos is visszaért és senkit nem dobtak ki a futók közül, akkor megszerezték a 2. pontot. A pontgyűjtés akkor fejeződik be, ha a futók közül bárkit kidobnak. Akkor hiába ér be a befutó játékos, nem jár pont. Az addig megszerzett pontokat felírják és helyet cserélnek a támadó csapattal. A támadó csapat A támadó csapat tagjai elhelyezkednek elszórva a pályán. A cél, hogy minél gyorsabban felkapják/elkapják a labdát és már dobhatják is a futó csapat tagjait, akik épp egy-egy bójához tartanak. Egymás között bármikor passzolgathatnak a cél érdekében. Egyet nem tehetnek, nem akadályozhatják testükkel a bójákhoz tartó ellenfél csapat tagjait. Ha nem sikerül kidobni addig az ellenfél bármely futó tagját, amíg a megcélzott bójához ér, akkor a labdát vissza kell adni az alapvonalon álló védő csapat első (bója mellett álló) tagjának és a játék folytatódik tovább. Szabályok • A védő csapat dobása akkor érvényes, ha a pályán belülre érkezik. • Ha a labda a dobó játékos háta mögé, vagy a pályán kívülre érkezik, érvénytelen a dobás. (Kicsiknél van még egy próbálkozási lehetőség, ha ez sem sikerül, a két csapat helyet cserél.) • A dobó játékos nem veheti fel a labdát, csak az ellenfél adhatja át neki. • A dobó játékos csak akkor indíthatja a dobást, ha társai már beértek az adott bójához. • A fejre való dobást nem szoktam érvényesnek tekinteni! • A támadók mozgásukkal nem akadályozhatják szándékosan a futók előrehaladását.
  18. A játék lezárása: szerzett pontok összeadása csapatonként
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: a győztes csapatot megtapsoljuk, megbeszéljük a taktikai lehetőségeket
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: labda elütése kézzel, majd eszközzel
  21. A játékvezető speciális feladatai: a szabályok betartatása
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Varga Krisztina