JÁTÉKRA FEL!

Kocsis Mária: Gyöngyhalászok

  1. A játék neve, címe: Gyöngyhalászok
  2. A játék pedagógiai célja: Finommotorika fejlesztése, gyorsabb tempó elérése, szórakozás.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az eszközhasználat során vigyázzanak társuk testi épségére!
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: kupakok, papírlabdák, légycsapók, kék színű védőfólia vagy nagyméretű lepedő/pikniktakaró (méretük a résztvevők létszámától függ, de minimum 2×3 m-es)
  12. Technikai igény: Stopperóra vagy hagyományos másodpercmutatós óra.
  13. Az előkészítés feladatai: A kék védőfólia leterítése, kupakok, papírlabdák szétszórása rajta.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előzetesen megkérni a játékosokat, hogy gyűjtsenek műanyag kupakokat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt mutatkozzanak be a résztvevők. Ha nem ismerik egymást, ismételjék meg többször is, hogy megjegyezzék egymás nevét. Szükség esetén játszható egy névtanulós játék is. A kerettörténet: Krucifix király lánya, Recefice éppen bálba készül. Amint nyakába szerette volna akasztani gyöngysorát, berepült egy szarka, kikapta kezéből, s huss, elillant zsákmányával. A toronyőr látta, amint a közeli tenger felett elszakadt a nyaklánc, és a gyöngyök a tengerbe hullottak. Krucifix király gyöngyhalászokat hívott segítségül. Kérek két önként jelentkezőt, nekik különleges szerepük lesz. A többiek a gyöngyhalászok, nekik kell a gyöngyöket összegyűjteni. 1. Segítés: A tenger közepén él egy sárkány (az egyik önként jelentkező játékos beül középre), aki felszínre hozza a gyöngyöket, és segítőkészen dobálja ki őket. 2. Akadályoztatás: A sárkány elaludt, és sárkány csemetéje (helyet cserélnek az önkéntesek) mindenáron magának szeretné megtartani a gyöngyöket. Igyekszik mancsával (légycsapó a kezében) rácsapni a gyöngyhalászok kezére.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kérj két önként jelentkezőt! Álljanak melléd! Alakítsatok két csoportot francia kártya segítségével: fekete és piros csapat. (nagyobb létszámnál magyar kártyával). A játékosok a fólia széléhez (a tenger partjára) állnak. Feladat: 1 perc alatt minél több gyöngyöt (kupakot, papírlabdát) gyűjtsenek a vödrökbe. Az a csapat győz, amelyik a legtöbbet gyűjti össze. Rajt!-ra indul. – A következő percben segítséget kapnak: Az egyik önkéntes beül közepére, s dobálja ki a "gyöngyöket". A csapatoknak igyekezniük kell elkapni. A földre esetteket nem vehetik fel. – A következő 3 percben segítségül 2 légycsapót kapnak. A másik önként jelentkező ül be középre, és igyekszik megakadályozni a gyűjtést úgy, hogy a légycsapóval rácsap a kezükre. Fontos: Fel kell hívni a középen ülő játékos figyelmét, hogy vigyázzon társai testi épségére, csak kicsiket csapjon a kezükre!
  18. A játék lezárása: – Ha cél a versenyeztetés, a gyorsabb tempó elérése, akkor csapatban játszva a játék akkor ér véget, ha letelt az idő. Ekkor győz az a csapat, amelyik többet gyűjtött össze a gyöngyökből. – Ha az együttműködésre törekszünk, és a tökéletes megoldásra (a nyaklánchoz minden gyöngyszemre szükség van), akkor ér véget a játék, amikor az utolsó gyöngyöt is begyűjtötték.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt. Kérdezd meg: Hogyan érezték magukat? Mire emlékeznek szívesen? Elégedettek-e a teljesítményükkel? Milyen tapasztalatokat szereztek?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – A játékosok létszámától függően 2-4 csoportban is gyűjthetik a gyöngyöket, ill. növelhető a játékidő is. – Kis létszámú csoportnál lehet úgy is játszani, hogy adott távolságra állnak fel a csapatok, és egyszerre csak egy játékos szaladhat gyöngyöt gyűjteni. – Nagyobb létszám esetén 2-2 játékos szaladhat egy vödörrel, s fél percig gyűjthetik a gyöngyöket, majd cserélnek másik két társukkal. – Előre közölhető, hogy milyen segítséget kapnak menet közben, és instrukcióként adható, hogy ennek ismeretében tervezzék meg, hogyan, milyen módon gyűjtik be a gyöngyöket, mire kell figyelniük, hogy kijátsszák a sárkány éberségét. – A sárkány igyekszik megakadályozni, hogy összegyűjtsék a gyöngyöket. Akit megérint, az mozdulatlanná válik, így akadályozva társait is a gyűjtésben. Kerettörténet változatok: 1. Hamupipőke inasai: – Kupakokat gyűjtenek nagyság, vagy színek szerint. – Borsót, babot, lencsét, vagy helyette 3 különböző méretben készített papírgalacsinokat (elkészítésükbe előzetesen bevonhatók). 2. Festékes – A festékes dobozokból kigurultak a festékek. – Színek szerint kell őket válogatni. – A csapatok csak azt a színt gyűjthetik, amilyen színt ők maguk képviselnek. 3. Síkidomfalva: A síkidomok kipotyogtak a matekkönyvből, a családok szétszóródtak. Szeretnék egymást megtalálni, aztán hazatalálni. – Síkidomokat kell gyűjteni szögek száma szerint. – A csapatok csak azt gyűjthetik, amilyen sokszöget képviselnek. 4. Várépítés: Kolosszus király várat építtet, ehhez keresi a legjobb köveket. Adott idő alatt – kartonból készült síkidomokat vagy – papírdobozokat gyűjtenek, majd ezekből kell elkészíteni egy várat síkban/térben. (Előzetesen ezek gyűjtésébe, előállításába be lehet vonni a résztvevőket.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai biztonságára.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők megszerették ezt a játékot, és szívesen ismételték meg. A légycsapók használatát különösen élvezték, érdekesebbé tette a játékot és fokozta az izgalmat. A „sárkányok” örültek szerepüknek, mert középpontba kerültek, a „sárkány csemete” pedig óvatosan használta a légycsapót.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kocsis Mária