JÁTÉKRA FEL!

Haág Henrietta Júlia: Rekedt vendég

  1. A játék neve, címe: Rekedt vendég
  2. A játék pedagógiai célja: Együttműködési készség, kommunikációs készségek és problémamegoldó képesség fejlesztése
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Különösebb intézkedésre nincsen szükség.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Kis cetlik, amelyekre a játékvezető felírja a szituációkat.
  12. Technikai igény: Különösebb technikai kellékre nincsen szükség, de ha tanteremben játszunk, kényelmesebb, ha széken ülnek a tanulók. A pontszámok írásához szükség van táblára és táblaíró eszközre (kréta v. filc), de írhatjuk papírra is a pontokat.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszínt úgy alakítani, hogy körben üljenek, vagy álljanak a játékosok és elég nagy legyen a kör, hogy a közepén lehessen játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Maguk a résztvevők is találhatnak ki szituációkat a másik csapat számára. Ez már lehet a játék továbbfejlesztett változata.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ha pl. teremben játszunk: üljenek körbe a tanulók és alakítsanak ki két csapatot. A létszám nem mérvadó. Pl. az én 10 fős csoportomban az a váratlan helyzet állt elő, hogy a játék napján 3-an hiányoztak. Így két, nem egyenlő létszámú csoport jött létre, de ennél a játéknál ez sem számít, szóval nincs "kellemetlen meglepetés".
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben ülnek ha kint játsszuk, állnak), a játékvezető ismerteti a kerettörténetet és a szabályt: Egy hotelben vagyunk, ahol sok problémája van a vendégnek. De egy vírus megtámadta a torkát, így sajnos nem jön ki rajta hang . Így gesztusokkal, mimikával tud kommunikálni. Egy játékos húz egy szituációs kártyát, amin van egy probléma és egy kérés, ami tulajdonképpen a probléma megoldása. Ő lesz a vendég, el kell játszania a szituációt , a csapata lesz a portás, nekik pedig ki kell találniuk. A portás kérdezhet, találgathat, de a vendég nem szólalhat meg, csak bólinthat, vagy mimikával jelezhet vissza. Utána a másik csapat húz és ez így mehet felváltva tovább. Én versenyhelyzetet teremtettem, mert az eddigi tapasztalatok azt mutatták, hogy ez fontos a diákjaim számára. Ha kitalálták a problémát és a megoldását is, kettő pontot kaptak, ha csak a problémát, akkor egyet. (Ha nem jönnek rá a problémára, nem jár pont.) Ilyen szituációs kártyákat írtam: – Kizártam magam a szobából. Tudna adni egy pótkulcsot? – Összetörtem az olvasólámpát. Kiállítana a kárról egy számlát? -Nincs meleg víz a fürdőszobában. Bekapcsolná a bojlert? -A gyűrűmet a fürdőkád lefolyójába ejtettem. Tudna hívni egy szerelőt? – Nem működik a lift és két ember beszorult. Hívna szerelőt? – A kutyám a szőnyegre pisilt. Hívna egy takarítót?
  18. A játék lezárása: Néhány szituáció eljátszása után lezárhatjuk a játékot, de akár nehezíthetünk is rajta. Kialakulhat, melyik csapat a nyertes, de akár lehet döntetlen is, mint nálunk. A versenyhelyzet motiválhatja őket, ugyanakkor 1-1 szituáció eljátszása élményszerűvé teheti a játékot a másik fél számára is.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A sok nevetés és az,hogy még kicsöngő után is játszani akartak a diákok, számomra azt jelentette, hogy élvezték. Így már csak megköszönni volt lehetőségem, hogy ezzel hozzájárultak a vizsgafeladatomhoz.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az eredeti játék (Hotelportás), vagy párban, vagy frontálisan írja le ezt a játékot. A frontális játéknál szerintem többen maradnak passzív szemlélői a játéknak, ill. nem lett volna meg a motiváló versenyhelyzet, ezért döntöttem a csapatjátéknál, amiben az együttműködési készségek fejlesztését hatékonyabbnak látom. Mivel nyelvtanár vagyok, továbbfejlesztésnek látom azt is, ha idegen nyelven játsszuk, hiszen az idegen nyelvi kommunikációját, szókincsét, mondatalkotását is fejleszthetjük ezáltal. Lehet változtatni a helyszínen is. Pl lehet pályaudvari vagy éttermi szituáció… Mi a diákokkal kipróbáltuk az éttermi szituációkat úgy, hogy a csapattagok találtak ki pár feladatot a másik csapat tagjainak. Ez is lehet egy lehetséges továbbfejlesztés. Itt a képzelőerőt, fantáziát is fejlesztjük ezáltal. Jó ötleteik voltak. De lehet akár időkorlátot is szabni 1-1 szituáció kitalálásához. Sok variáció lehetséges….
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nagyon speciális feladatok nincsenek, csupán figyelni őket, eldönteni, mire, mennyi pont jár, hogy lehet sportszerű a játék és jegyezni a pontokat. És hogy ne legyen unalmas, lehet közben a már említett módokon változtani, nehezíteni.(időkorlát, idegen nyellven, új helyszín, saját ötlet)
  22. Egyéb/megjegyzés: Olyan csoporttal érdemes játszani, akikről tudjuk, hogy szeretik a szerepjátékokat, szituációs játékokat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Haág Henrietta Júlia