JÁTÉKRA FEL!

Nádné Kresz Brigitta: A szivárvány tövében

  1. A játék neve, címe: A szivárvány tövében
  2. A játék pedagógiai célja: A csoportkohézió építése, a csendesebb gyerekek önbizalmának fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A bútorok mozdítása, a tér bővítése érdekében
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: mesekönyv, szivárvány színeiben játszó bármely plüss állat, manó, Szivárvány kendő ( ballon), mosolygós labda
  12. Technikai igény: A gyümölcsök beszerzése
  13. Az előkészítés feladatai: A csoport egész héten a szivárvánnyal, mint jelenséggel foglalkozott, közben új kisgyermek érkezett közéjük, aki kicsit gátlásos, visszahúzódó. A befogadásához, erősítéséhez szükséges mesék, dalok, vidám játékos helyzeteket alakítottunk. A hely kialakítása, biztonságossá tétele, friss levegő biztosítása, az eszközök előkészítése. A gyümölcs szivárvány elkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az asztal rendesésében ugyan a felnőttek, de a székek elpakolásában a gyerekek is segítenek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A színes mese ballont szőnyegre helyezem és a mesébe hívó mondókával a szőnyegre csalogatom a kíváncsi gyerekeket.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek a szőnyegre gyűlve leülnek a színes ballonra és meghallgatják a mesét, mely egy olyan óvodába kerülő gyerekről szól, aki nem akarja elmondani a nevét. A mese végén megismertetem a gyerekekkel a piros plüss emberkét, akit ők nevezhetnek el, így lett „piros manó” a neve. Piros manó bemutatkozik a gyerekeknek, majd kézről kézre járva minden kisgyermek bemutatkozik a manónak. A ballon szélére állva mivel piros manó jobban meg szeretné ismerni a gyerekek nevét, játszani szeretne. „ Piros manó nem …-nél van, hanem….-nál” játék segítségével a gyerekek egymásnak dobják a manót, közben kimondva először a saját, majd a másik nevét is. A játék addig tart, amíg mindenki egyszer legalább sorra nem kerül. Újra leülve a ballonra, mivel a hét témája a szivárvány, így a színeket felsorolva ezeknek megfelelő színű barátokat hozott magával piros manó, így őket pedig egy ritmikus zenére adogatjuk sorra kézről kézre, figyelve a zene ritmusára, melynek a refrénjében a plüss barátok beülnek a gyerekek ölébe, akik tapsolnak míg a refrén tart. A zene végeztével az előre elkészített gyümölcs szivárványt ehetik meg a gyerekek. Majd ezután újra kézbe vehetik a ballon szélét, és a mosolygós labdát a közepére helyezzük. Hogy a labda továbbra is ilyen kedvesen mosolyogjon, sétáltassuk körbe a kendőn. 2-3 perc elteltével, ahogy a gyerekek fáradnak megkérem őket, hogy kétszer röptessük a magasba a labdát, aztán hagyjuk had pihenjen, hogy mire az udvarra érünk, tudjunk vele újra játszani. Megkérem a gyerekeket, hogy mielőtt leülnek a helyükre az asztalhoz, lendítsük jó magasra utoljára a kendőt és mindenki szaladjon be középre, egymásra nagyon figyelve.
  18. A játék lezárása: A szivárvány ballon alatt gyűlünk össze háromra. ( A ballont a levegőbe lendítjük közös erővel, aztán a ballon alatt csoport-kupacot alkotunk egymásra nagyon figyelve) Ha újra a levegőbe lendül a ballon, mindenki megkeresi a helyét az asztalnál.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A közös játék jutalma a foglalkozás közben elfogyasztott gyümölcs szivárvány
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A színekkel tudnék tovább játszani, pl a manó dobálásnál, csak annak dobhatos a manót, aki piros, sárga kék zöld színen áll…stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan ügyelek a gyerekek testi és lelki biztonságára. A játékokhoz adott instrukciókat egymásra építve folyamatosan adom.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyermekek szemének csillogásából, a kacagásból és a szöveges visszajelzések szerint ezeket a játékokat máskor is szeretnék megélni a csoport tagjai.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Nádné Kresz Brigitta