JÁTÉKRA FEL!

Horváthné Takács Judit: Hatos dobós

  1. A játék neve, címe: Hatos dobós
  2. A játék pedagógiai célja: Betűelemek írása, írásmozgás koordináció, figyelem, gyors reakció, tempó fejlesztése
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: –
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: dobókocka, munkalap minden résztvevőnek, 1 db filctoll
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: Munkalapok elkészítése, sokszorosítása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A munkalap Aprajafalva térképként való megmutatása felkelti a gyermekek érdeklődését.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténettel: Aprajafalva lakói elhatározták, hogy kerítést építenek. Kijelölték a léckerítés pontos helyét, megbeszélték a munka menetét, hogy balról jobbra, föntről lefelé haladva szegelik fel a deszkákat. (Mutatom a munkalapon) Amikor minden megbeszéltek, akkor vették észre, hogy csak egy kalapácsuk van. (Mutatom a filctollat) Okoska törp azzal a javaslattal állt elő, hogy dobókockás játékkal döntsék el azt, hogy ki dolgozzon a kalapáccsal. – Minden törpnek adunk egy dobókockát, amivel folyamatosan kell dobniuk – mondta Okoska. Ha hatost dob valaki, nyomban az asztal közepére helyezett kalapácsért nyúl és elkezdi a munkát. A következő hatost dobó elveszi a kalapácsot attól a törptől, aki éppen dolgozik vele és ő is munkához lát. Ha valaki újból hatost dob megszerzi a kalapácsot és ott folytatja a kerítés építését, ahol előzőleg abbahagyta. – Ez remek ötlet! – lelkendezett Törppapa. Nagyon kíváncsi vagyok arra, hogy melyik törpöm fejezi be elsőnek a munkát.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. Ismertetem a játék menetét és szabályait. 2. Minden gyereknek adok egy munkalapot és egy dobókockát. 3. A filctollat az asztal közepére helyezem. 4. A kockával folyamatosan kell dobni. Csak az a dobás érvényes, amely során a kocka az asztalon marad. 5. Aki hatost dob, fogja a tollat és elkezdi a betűelemek írását, amely az előre megrajzolt pontok összekötésével történik. 6. A következő hatost dobó átveszi a tollat és ő is munkához lát. Akitől a tollat átvette ismét folyamatosan gurítja a kockát, ha ismételten hatost dob, megszerzi a tollat és ott folytatja, ahol abbahagyta a betűelemek írását.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha valamelyik játékos az utolsó betűelemet is leírta a munkalapjára.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden játékos dícséretet kap. A leggyorsabb mester címet az elsőnek végzett játékos nyeri el.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék az összes betűelem írásánál alkalmazható. – Körök írása, átírása: alma, ill. szőlőszüret kerettörténettel, ahol csak egy kosár van. – Felső hurokvonal: Fecskék gyűlekeznek. Ki lesz a vezetőjük? – Horogvonal alakítása: Ki ad el több esernyőt a vevőnek? – Alsó ívelésű vonalak: Ki a legügyesebb pincér, ha csak egy tálca van?
  21. A játékvezető speciális feladatai: – A játékszabályok betartásának figyelése. – A vitás helyzetek megoldásainak segítése.
  22. Egyéb/megjegyzés: Vitás helyzet: Egyszerre többen ragadják meg a tollat. A helyzet tisztázására a kő-papír-olló játék segítségével kerülhet sor. A kő-papír-olló játék ideje alatt a kockával senki sem gurít. A tisztázás után a játék újraindul.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Horváthné Takács Judit