JÁTÉKRA FEL!

Károlyi Ágnes: Tavasz

  1. A játék neve, címe: Tavasz
  2. A játék pedagógiai célja: Meglévő ismeretek átismétlése, rendszerezése. Új ismeretek szerzése társaktól. Figyelem, emlékezet fejlesztése.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatáskor ( a mondat befejezése után) ügyeljenek egymás testi épségére.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Papírlapok, előre elkészített képek
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Berendezem a helyszínt, hogy ott körben állva biztonságban tudjanak a gyerekek játszani. Eltávolítom a testi épségre veszélyes tárgyakat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson ( pl.: technika-, rajzóra) a résztvevők készíthetnek maguknak egy tavaszi képet. A tavasz színeit, valamint az eddigi tanítási órákon megszerzett ismereteiket is felhasználva. Ezekre a lapokra léphetnek majd rá. Ezeket tehetik a lábuk alá. Ezek lesznek a házak. Mivel ezeket előzetesen már megcsináljuk, a játéknál közvetlen, már nem igényel plusz időt.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden játékos megmutathatja az előre elkészített képét a társainak.Pár mondatot mondanak a képeikről. Ezzel ráhangolódunk a játékra.Miért ezt rajzolta, miért ezeket a színeket használta, stb..
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak. Én is a kör tagjaként irányítom a játékot, úgy, hogy megkérem a játékosokat, hogy tegyék a lábuk alá a rajzaikat. Ezek a házak. Az én lábam alatt nem lesz ház. Elmondom, hogy ebben a játékban egy mondatot kell majd befejezniük. • Azért szeretem a tavaszt, mert………………………………….. • Megkérem a játékosokat, hogy az előző órán megszerzett ismereteiket használják a mondat befejezésénél. Természetesen csak azokat, amelyeket szeretnek. • Ezután megkérem őket, hogy aki egyetért a mondat befejezőjével, az cseréljen helyet valakivel, aki szintén egyetértett vele úgy, hogy elfoglalja a házát. • Ha valaki nem ért egyet a befejezéssel, akkor az a helyén maradhat. • Természetesen az is házat keres, aki a mondatot befejezte, ezért egy hely üresen marad. Vagyis eggyel kevesebb a ház. • Elmondom, hogy aki ház nélkül marad, annak kell a már jól ismert mondatkezdést befejeznie. • Ha senki nem ért egyet a befejezéssel, vagyis azért pont nem szereti a tavaszt, akkor mozdulatlan marad. Így a mondatot a ház nélküli játékos ismét befejezi, csak máshogy. • Felhívom a figyelmet, hogy a játék hevében ne lökjék ki társukat a házból és ne lépjenek egymás lábára!
  18. A játék lezárása: Két lezárási lehetőséget mutatok be: • Amennyiben az a célom, hogy a gyerekek minél jobban összpontosítsanak és figyeljenek a társaikra, akkor azt mondom, hogy aki úgy fejezi be a mondatot, ami már elhangzott, akkor az kiesik. • Amennyiben az a célom, hogy akár ismétléssel is, de összeszedjék a tanulók a meglévő ismereteiket, akkor nem kiesős a játék. Addig tart, ameddig a megfelelő információkat össze nem szedtük.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, külön kiemelem azokat, akik nem ismételgették a meglévő ismereteket, megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, tanultak-e új dolgot a többiektől …
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A mondatot másként is kezdhetjük. Pl.: Azért nem szeretem a tavaszt, mert… Ez persze nehezebb, mert a gyerekek általában szeretik a tavaszt. Könnyebb más évszaknál, pl.: a télnél. Vagy az ellentétét kell állítaniuk, mint amit gondolnak, a többieknek pedig vissza kell fordítaniuk a mondatot gondolatban. Pl: Azért szeretem a tavaszt, mert hosszabbak az éjszakák. Az azt jelenti, hogy rövidebbek az éjszakák. Ha a visszafordított gondolattal egyet értenek, akkor helyet cserélnek.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Hasznos, ha a játékszabály ismertetése után próbajátékot végzünk. Mivel kisgyerekekről van szó, mindenképp meg kell győződni róla, hogy mindenki megértette-e a feladatot. A próbajátékot lassan végezzük. Később egyre gyorsabban. Amennyiben már minden információt összeszedtünk, akkor variálhatjuk a játékot. Végig figyelem a gyerekek fizikai és lelki biztonságát is. Ha kell, közbelépek.
  22. Egyéb/megjegyzés: Eddigi tapasztalataim szerint a gyerekek szeretik ezt a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Károlyi Ágnes