JÁTÉKRA FEL!

Zajzon Gabriella: Érzelmes autó – bizalomjáték

  1. A játék neve, címe: Érzelmes autó – bizalomjáték
  2. A játék pedagógiai célja: Együttműködés párokban, a bizalomérzet kialakítása, elmélyítése, az érzékterületek fejlesztése ( tapintás, hallás), érzékenyítés, betekintés a látássérült emberek világába, a másság tolerálása
  3. A játék jellege: Bizalmi
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A terem berendezésénél figyeljünk arra, hogy ne legyenek könnyen felboruló tárgyak a játéktérben (pl. fogas), valamint éles asztalsarkok. Hívjuk fel a résztvevők figyelmét arra, hogy nagyon figyeljenek egymásra a helyváltoztatásnál valamint arra is, hogy ha rosszul érzik magukat a játékhelyzetben, azonnal megállhatnak.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: sálak a szembekötéshez, plüssállat az értékelési fázishoz
  12. Technikai igény: Székek az akadályok kialakításához, valamint arra, hogy az értékelésnél mindenki körbeülhessen
  13. Az előkészítés feladatai: A játéktér berendezése és játék közben annak átalakítása a játékvezető feladata, hogy a játékosok ne tudják előre, hogy hol találhatók a megkerülendő székek
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekeket előző foglalkozáson lehet ráhangolni a játékra, elmondani, hogy egy érzékelős, vakvezetős játékot fogunk játszani, amihez hozzanak maguk színes sálakat, mert azt is értékeli az érzelmes autó 🙂
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető arra kéri a játékosokat, hogy alakítsanak párokat az alapján, hogy kiben bíznak meg leginkább. Ezután elhangzik a kerettörténet: A környezet kímélésére kifejlesztettek egy érzelmes autót, ami nem üzemanyaggal működik, hanem érintéssel és kedves emberi hang hatására. Ennek az autónak a vezetése lesz a feladat különböző akadályokon keresztül.
  17. A játék menete, játékszabályok: Párokat alakítunk. A pár egyik tagja bekötött szemmel jár az adott térben ( ő az érzelmes autó) , a másik játékos irányítja a közös mozgást különféle módokon. A feladat az, hogy a tér egyik feléről átjussanak a másikra úgy, hogy lehetőleg semmivel és senkivel ne ütközzenek. Közben figyeljenek a társ kezének érintésére majd a hangjára. Ezután párcsere következik, majd a tapasztalatok megbeszélése. Először úgy irányít a GPS, hogy mindkét kezét társa vállára teszi, utána úgy, hogy csak az egyiket. Azt is ki lehet próbálni, hogy csak egy ujjal érinti a társát. Legvégül úgy irányít, hogy nem ér a társához, csak beszél hozzá.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha minden pár átért a játéktér egyik feléről a másikra és mindenki kipróbálta mindkét szerepet. Ekkor a játékvezető leállítja a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megdicsérjük a játékosokat, jutalmazás nincs, hiszen versenyhelyzet sem volt. Körbeülünk és megbeszéljük a tapasztalatokat: Ki melyik szerepben érezte jól vagy rosszul magát? Miért? Mi okozott nehézséget? Mi szerzett örömet? ( A plüssjátékot is használjuk, hogy ne beszéljünk egyszerre – csak az beszélhet, akinél a plüss süni van – ötlet : Játékra fel! képzésből)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék nagyon sok variációban játszható! Mehet pl. a vezető játékos a társa előtt vagy mellette is. Irányíthat a hangjával messziről is, pl a terem egy távolabbi pontjáról. A kerettörténet is sokféleképpen variálható korosztálytól függően: mehetnek a párok egy elvarázsolt erdőben, egy dzsungelben, egy nagyvárosban . Akár magnóról bejátszott hangokkal is nehezíthetjük a feladatot.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos figyelni arra, hogy nem minden gyerek viseli el a bekötött szemmel való játékokat. (Nálam például az egyik kislány szédülni kezdett és azonnal ki kellett venni a helyzetből!)
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a játék időigényesebb, mint gondoltam volna. Érdemes egy egész tanórát (40-45 percet) szánni rá, mert ha több gyerek van a játéktérben, lassabban haladnak, vannak akik félénkebbek és nehezebben indulnak el és a játék utáni beszélgetés is sok mindent felszínre hoz.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Zajzon Gabriella