JÁTÉKRA FEL!

Gálfi Lívia: Szaladgálós játék

  1. A játék neve, címe: Szaladgálós játék
  2. A játék pedagógiai célja: Legyenek képesek a tanultakat különböző feladatokban alkalmazni.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A terem megfelelő berendezése, táskák, taneszközök elpakolása, 2 asztal, 2 szék körbejárhatóságának biztosítása.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Kártyák, a kártyák elkészítéséhez szükséges ceruzák
  12. Technikai igény: 2 iskolai pad, 2 szék
  13. Az előkészítés feladatai: – kártyák megrajzolása, megírása – terem berendezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kártyák elkészítése, hónapkártyák elkészítése, terem berendezése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ahogy azt már az előkészületek során észrevettétek, most az évszakokkal fogunk játszani. Elkészítettük közösen a időjárással kapcsolatos képeket és a hozzájuk kapcsolódó kifejezéseket. De hogy miről is fog szólni a játék? Keretmese: Volt egyszer 4 testvér. Ez a 4 testvér nagyon szerette az anyukáját. Mindig azon veszekedtek, hogy ki mennyi időt töltsön vele. Az anyuka egyformán szerette őket, így mindegyikkel ugyan annyi időt szeretett volna eltölteni. A 4 testvér ahogy azt már kitalálhattátok, a tavasz, a nyár, az ősz és a tél volt. Mindannyian elmondták anyukájuknak, hogy amikor ők vannak vele, mi történik a világban. Pl. a tél elmesélte, hogy rá az jellemző, hogy amikor ő van az anyukájával, akkor esik a hó. Minden testvér elmondta anyának, hogy rá mi jellemző. Anyuka nagyon összekavarodott a sok-sok információtól. Képtelen volt megjegyezni, hogy ki mit mondott. A ti feladatotok lesz, hogy segítsetek neki.
  17. A játék menete, játékszabályok: Először is alkossunk 2 csapatot. Leírtuk kis papírcetlikre a hónapok neveit. Gyűrjétek gyorsan galacsinokba őket, keverjétek össze, majd mindenki húzzon egyet! Aki tavaszi ill. nyári hónap nevét húzta, az álljon ehhez a székhez, aki őszi, ill. téli hónapot, az pedig ehhez a székhez. A székek között lévő padra rakjuk azokat a lapocskákat, amikre a kifejezéseket írtuk, a szemben lévő padra pedig azokat, amin a rajzok vannak. Egy-egy tanuló a 2 csapatból menjen a szemben lévő padhoz, ahol a rajzos kártyák vannak. A többiek álljanak a kifejezéseket tartalmazó pad mellé egymás mögé libasorba. „Rajt”-ra a sorban első helyen álló játékos felhúz a padról egy kifejezést tartalmazó kártyát, felolvassa a szembe levő társának, akinek meg kell keresnie az ő asztalán a hozzá tartozó képet. Ha megtalálta, gyorsan oda kell szaladnia ahhoz a társához, aki felolvasta neki a kifejezést, a kezébe kell adnia és lerakni a székre egymás tetejére. Aki szaladt, az beáll a sor végére, aki felolvasott, az pedig átszalad a szemben lévő padhoz. A libasorban következő tanuló felolvas ismét egy kártyát, a szemben levő megkeresi a hozzá tartozó képet… addig tart a játék, amíg el nem fogynak a kártyák. Természetesen a két csapat egyszerre végzi ezt a feladatot.
  18. A játék lezárása: Ha elfogytak a kártyák, minden csapattag odamegy a székéhez. Közösen fogjuk leellenőrizni, hogy valóban helyes párokat alkottatok e. Az a csapat nyer, amelyik több helyes párt rakott össze. Ha leellenőriztük, akkor lesz még egy feladatotok. Anyukának 4 csoportba rendezni a kifejezéseket, hogy tudja, melyik évszakhoz tartoznak. Ha ezzel is kész vagytok, pakoljuk vissza a padokat és a székeket a helyükre!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén értékeljük közösen a játék menetét: mennyire reagáltak gyorsan, hogyan segítették egymást, tudtak e türelmesek lenni, ki tudták e várni a sorukat, megértették e a hallottakat, megtalálták e a hozzájuk kapcsolódó képeket. Jutalmazás: dicséret, piros pont (lehetőség visszavágóra, ismétlésre). A játék zárása: Közösen elmondjuk a témakörben megtanult szöveget.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Továbbfejlesztés: Képek helyett kifejezések magyarul, játék megfordítása, mondom magyarul, keresd meg a hozzá tartozó német kifejezést. Variációk: csapattagok kicserélése
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni a baleset elhárítására, nyugalom fenntartására: – Ne szaladj olyan gyorsan! – Ne lökd félre a társad! – Ne kiabálj, a mellettünk lévő teremben is óra van!
  22. Egyéb/megjegyzés: –
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gálfi Lívia