JÁTÉKRA FEL!

Rácz Zoltánné: Törjük meg a varázslatot!

  1. A játék neve, címe: Törjük meg a varázslatot!
  2. A játék pedagógiai célja: Az összefogás, egymás segítésének erejét érezzék meg, csoport összetartás, kohézió erősítése. Mozgásigény kielégítése.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a figyelmüket egymás kikerülésére, amikor leguggolnak, vagy lehajolnak a társ kiszabadításakor, valamint arra, hogy amikor már hosszú a sor, az utolsó gyereket ne rántsák meg! Játékvezetőként úgy helyezkedtem el, hogy belássam a teret, ne akadályozzam a futásban a gyerekeket.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Varázssapka, varázspálca
  12. Technikai igény: Akadálymentes csoportszoba, portalanított parketta, csúszásmentes cipő.
  13. Az előkészítés feladatai: A csoportszoba átrendezése, asztalok, székek kihordása, parketta portalanítása, eszközök előkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előzőleg már megismert „Jégvarázs” című játék felelevenítése, eljátszása. A kellékeket felmutatom.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet elmondása: A gonosz varázsló mindenkit rettegő kisegérré változtat a varázspálcájával. A kisegér nem tud tovább futni, összezsugorodva megdermed a félelemtől. Csak úgy tudjátok feloldani a varázslatot, ha a kisegereket megöleli valaki és azután vele együtt, párban futnak tovább. A varázsló erejét megsemmisíthetitek, ha a több pár összefog, és be tudjátok keríteni a varázslót. Ha ez sikerült, akkor legyőztétek a varázserejét.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék szabálya: A varázslót mondókával kiválasztjuk. ( Öhöm böhöm öt mozsár…) Mindenki szaladhat a teremben, akihez a varázsló pálcája hozzáér, az leguggol. Megszabadulni csak egy társának ölelésével tud, akivel párban futhatnak tovább. Őket már nem tudja elvarázsolni a varázsló, a pároknak minél előbb össze kell fogniuk, hogy minél többen legyetek és be tudjátok keríteni a varázslót! Amikor a kezemben lévő hangszert meghallod (a hangját mutatom) a játékot leállítom, mert valami veszély alakult ki, vagy esetleg szabálytalankodást láttam, vagy sikerült a varázslót legyőzni.
  18. A játék lezárása: A varázsló legyőzése után másik varázslót választottunk, a játékot kétszer játszottuk. A végén az egész csoportot, az összetartást dicsértem meg, majd a Kisegér…című mondókával levezető járással zártam a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kiemeltem, hogy senkit sem hagytak sokáig guggolva, mindenkit nagyon hamar megszabadítottak a varázslattól és okosan összefogtak, gyorsan legyőzték a varázslót. Megbeszéltük, hogy mindenben sokkal jobban tudunk haladni, ha többen összefogunk, segítünk egymásnak.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez már a Jégvarázs játékunk továbbfejlesztése. Abban a játékban csak a Jégkirálynő által jéggé dermesztett társaikat kellett egy öleléssel kiszabadítani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék megkezdése előtt felhívtam a figyelmüket arra, hogy a guggoló társukra fokozottabban figyeljenek, nehogy felborítsák őket. A játék megkezdése után néhány alkalommal le kellett állítani a játékot, hogy a szabályokat erősítsük, illetve a hosszú sor kialakításakor segíteni kellett a bekerítés fogalmát tisztázni, és javaslatot adtam a technikára, vagyis, hogy az első és utolsó gyerek szemkontaktussal, vagy beszéddel működjenek együtt a cél érdekében.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek eleinte nehezen értették meg a szabályt, vagyis, hogy hogyan tudják a párok a bekerítést megoldani, a második játéknál azonban már ügyesebben játszották. Mozgásukat is kielégítette és a csoport összetartást is megfigyelhettem.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Rácz Zoltánné