JÁTÉKRA FEL!

Bangó Éva: Gombóclesők

  1. A játék neve, címe: Gombóclesők
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelem fejlesztése, szabálykövetés gyakorlása, jobb és bal oldal gyakorlása
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Bútorok biztonságos távolba helyezése. Hívd fel a játékosok figyelmét, hogy leguggoláskor, felálláskor vigyázzanak magukra és egymásra!
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A játék helyének kialakítása a tanteremben, padok félretolása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segédkezhetnek a helyszín berendezésében. Motiváló dalosjáték lehet: „Kiugrott a gombóc..” Játékosok összegyűjtése láncba, nevük dalba éneklésével.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet ismertetése, játékosok elhelyezkedése. A játékosok körben állnak, egymástól könyöktávolságra, ez a kör a fazék. Középen áll a játékvezető, ő a „főszakács”. A főszakács kifőzi a gombócokat, a gombóclesők igyekeznek minél több gombócot megenni, a gombócok pedig megpróbálják elkerülni, hogy megegyék őket..
  17. A játék menete, játékszabályok: • A játékvezető kinyújtott karral rámutat egy játékosra, közben a szemébe néz és a lábával toppant egyet, hogy egyértelmű legyen a jelzés. Akire rámutatott, az a „gombóc”, a két mellette álló játékos lesz a „gombócleső”. A „gombóc” feladata, hogy gyorsan leguggoljon, a „gombóclesők” pedig felé fordulva hangosan azt mondják: HAMM! • Ha a „gombóc” nem tud időben leguggolni, tehát a „gombóclesők” megelőzik, kiesik a játékból. Minden kieső játékos a körben marad, leül törökülésbe! • Ha a „gombóc” gyors volt, a két „gombócleső” közül az esik ki, aki később reagált. • Minden olyan játékos, aki rosszkor, vagy rosszul reagál a játékvezető jelzésére (pl. leguggolás helyett HAMM-ot kiált), szintén kiesik. A szabályokat fokozatosan ismertesd a fent leírt sorrendben! Minden új szabályt próbajáték kövessen. A játékvezető minden gombócra mutatásával legalább egy játékos leül, vagy akire rámutattál, vagy az egyik szomszédja. Szomszédos játékos csak az lehet, aki még aktívan játszik, vagyis álló helyzetben van.
  18. A játék lezárása: A játékot addig játsszuk, amíg két játékos marad, ekkor következik a „repeta”. A két játékos háttal áll egymásnak a kör közepén. A főszakács „jobbra”, vagy „balra” utasítására a megfelelő irányba fordulva kell HAMM!-ot kiáltani. Aki téveszt, kiesik, a győztes lehet a következő játékban a főszakács.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok elmondhatják, hogyan érezték magukat, miért tetszett/ nem tetszett a játék, lehetne-e változtatni valamit, hogy még jobb legyen.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék játszható úgy is, hogy csak a gombóc vagy a gombócleső esik ki, a többi tévesztő játékos nem. Természetesen a kerettörténet is változtatható a játékosok életkorának függvényében. (Egér-macskák, bárány-farkasok…stb)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok fokozatos ismertetése. Játék tempójának gyorsítása a gyakorlottság függvényében. Vitás helyzetekben bíróként szerepelhet (Ki volt a gyorsabb?). Felmerülő konfliktusok elsimítása.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bangó Éva