JÁTÉKRA FEL!

Mátyás Zsuzsanna: Mondd, ki vagyok?

  1. A játék neve, címe: Mondd, ki vagyok?
  2. A játék pedagógiai célja: A tábor résztvevői ismerkedjenek meg egymással kényszerérzet nélkül, tanulják meg egymás és táborvezetők neveit (a játék 1. része). Törekedjenek az oldaliság fogalmának (jobb, bal) pontos betartására (a játék 2 – 3. része).
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A helyváltozáskor figyeljetek egymás testi épségére, ne hogy összeütközzetek. Ne érezzétek magatokat rosszul, ha hirtelen nem jut eszedbe a társad neve.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nincs semmilyen kellékre se szükség a játék során. „Jutalmazásra” smile-matrica.
  12. Technikai igény: Nincs semmilyen kellékre se szükség a játék során.
  13. Az előkészítés feladatai: Ha tanteremben játsszuk, akkor rendezzük be a helyszínt, hogy körben állva, biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékra hangolásként az első nap nyitásaként a résztvevők elkészítik saját névtáblájukat a kialakított csoportoknak megfelelően (kooperatív csoportalakító játékkal). 1) A csoportod beszélje meg, hogy milyen technikát alkalmaz a csoportnévtábla megtervezéséhez, kivitelezéséhez, amelyre a neved felkerül majd! 2) Azt a nevet írd rá, ahogy szeretnéd, hogy a társaid szólítsanak a tábor ideje alatt! 3) Ügyelj az olvashatóságra, a jól láthatóságra!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék első részében körben állunk (gyerekek, játékvezető), mindenki bemutatkozik, ahogyan szólítsuk egész héten (egyszer). Ezután összezáródik szorosan a kör, s a játékvezető a körön kívül sétál. Aki mögé ér a játékvezető, az hangosan mondja a nevét. Akinek megérinti a hátát, az „észforgató” szót mondhatja a neve helyet. Ha valamelyik játékos elrontja és mondja a nevét, akkor a játékos helyet cserél a játékvezetővel. Többször is végig megyünk a körön, hogy elhangozzon mindenkinek a neve többször is.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak. Játékvezetőként a kör vonaláról irányítom a játékot (2. rész), így játékosként én is részt vehetek a játékban. 1) Feladatod, akinek a nevét mondom, a két oldalán álló gyerek a kezek összefogásával fogják közre a néven szólított gyereket! A feladat megoldása közben ne segítsetek egymásnak. A hibázás nem okoz problémát, a következő alkalommal már hibátlanul fogod megcsinálni. (Addig csináljuk, míg a hármas formációban legalább egyszer mindenki szerepeljen.) 2) Nehezíteni fogom a feladatot (3. rész). a) Akinek a nevét mondom, az a gyerek először a jobb, majd a bal oldalán álló társának mondja a nevét! b) Ha helyesen válaszolsz, te leszel az új játékmester. c) Ha tévedsz, akkor mindenki helyet cserél a kör vonalán, s én maradok a játékmester.
  18. A játék lezárása: Mivel a játék során a célom, hogy jól megismerjék a gyerekek egymást. Addig játsszunk, amíg jól érzik magukat, s nem vagy ritkán tévesztenek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék vége után (beszélgetőkör) a következő kérdésre kérem, hogy válaszoljanak: a) Hogyan éreztétek magatokat a játék során? b) Milyen tapasztalatokat szereztél? c) Sikerült-e több nevet megismerni a játék során? d) Sikerült-e mindenkinek a nevét megismerni a játék során? Stb. A beszélgetés végén mindenkinek megköszönöm a játékban való szereplést, dicséretként mindenkinek adok egy-egy smile matricát, amelyet felragaszthat a csoport névtáblára.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a játékosok már ismerik egymást, akkor versenyjátékként lehet játszani (kiesésre, vagy nehezíteni újabb szabályok beépítésével).
  21. A játékvezető speciális feladatai: Minden rész bevezetésénél fontos, hogy a szabályokat pontosan ismertessük. A feladat szabályait kérdezzük vissza, hogy értik-e! Majd utána próbajátékban nézzük meg tényleg értik-e? Csak addig játsszuk a játékot, amíg érdekes számukra, s nem érzik kényszernek.
  22. Egyéb/megjegyzés: A tábor résztvevőinek tetszett a játék.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Mátyás Zsuzsanna