JÁTÉKRA FEL!

Kozma Ildikó: Buszos kirándulás

  1. A játék neve, címe: Buszos kirándulás
  2. A játék pedagógiai célja: A játék a kisgyermek elsődleges tevékenysége, szabadon választott, külső céltól mentes, önmagáért a tevékenységért folytatott, örömszerzéssel kísért cselekvéssor. Ahogy a gyermek növekszik, egyre jobban megérti mind önmagát, mind pedig az embereket, és azt a társadalmat, melyben él, s ezen keresztül játékának módja, tartalma, szintje változik. A játék elősegíti az értelmi fejlődést, fontos szerepet játszik a szociális és érzelmi fejlődésben. Fejleszti a képzeletet, fantáziát, gondolkodást, az érzékelés, észlelés differenciált alakulását. A gyerekek között egyre kevesebb legyen a konfliktus, azt képesek közösen megoldani, elfogadni az igazságot, a közösségi élet szabályait mind többet alkalmazzák.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Biztonságos, korosztálynak megfelelő szék,elegendő tér, csoportszoba, balesetmentes hely /szőnyegről elpakolunk, ne akadályozzon minket,kisebb játék, autó, kocka stb. Friss levegő. Szabály tudatosítása: merre indulunk, nem lökdössük egymást,egy gyerek egy székre ülhet a buszon.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: szék, csengő
  12. Technikai igény: megfelelő csoportszoba, székek, biztonságos, balesetmentes hely
  13. Az előkészítés feladatai: elpakoljuk a játékokat a helyére, kellő helyet biztosítunk az irányított játéktevékenységhez
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek bevonása nagyon könnyen és egyszerűen szokott történni a csoportban, mivel nagyon szeretnek játszani és az új játékok még jobban fel keltik az érdeklődésüket. Egy mondattal indítom a játékot: gyerekek! megyek kirándulni, de viszont egyedül nincs kedvem! Kinek van kedve egy buszos kiránduláshoz? Mivel ismerem a gyerekeimet, tudom, hogy mindenki jön velem. Az előkészítésbe örömmel részt fognak venni…megkérem őket,  arra, mivel messze megyünk az ovitól kirándulni, mit szólnátok, ha busszal mennénk. Persze, mindenki örülni fog. De mivel nincs buszom, megkérem őket készítsünk együtt egy buszt a székekből, így már részt is vesznek örömmel az előkészületekben.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék megnyitását egybe kapcsolom az előkészülettel, az előkészülettel pedig a gyerekeket.
  17. A játék menete, játékszabályok: egy kis matematika fogalmat is varázsolok a játékba. Megkérem a gyerekeket, hogy a székeket egymás mögé tegyék, kettes sorba és úgy, hogy miden széknek legyen párja. A gyerekek helyet foglalnak, így tudjuk, minden gyereknek van helye, minden gyereknek jut egy ülés, aki játszani szeretne. Megbeszéljük, hogyan közlekedünk, nem hajolunk ki, stb. Ismertetem a játékszabályt! Az óvodapedagógus a buszsofőr. A legfontosabb szabály, ha szól a csengő, le ill föl kell szállni a buszra. Amikor nem utazunk a buszon, várakozunk! Nem kell egy helyben állni, lehet sétálni, járkálni /szőnyegen /a parkban, hogy ne fázzunk! Ha szól csengő, megérkezett busz és föl kell szállni. Azonban az ülések elkezdenek fogyni! Mindig kiveszek egy széket, akinek nem jut hely, az ki esik a játékból.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor egy gyerek marad és egy szék.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük, milyen biztonságosan utaztak, nem lökdösték egymást a buszon. El tudták viselni, hogy kiestek, nem jutott hely. Mindenkit megdicsérek, hogy betartották a szabályt, oda figyeltek egymásra és becsületesen játszottak. A jutalom, a következő buszsofőr az a gyerek lehet, aki nyert.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Differenciálás: – külön játszanak a lányok, külön a fiúk, – korosztály szerint, – amíg a buszon utazunk, mondhatunk rövidebb mondókát, hangulatosabb a kirándulás,de amikor vége a mondókának, akkor le kell szállni! A csengő szóra föl szállunk a buszra ismét.
  21. A játékvezető speciális feladatai: – természetesen figyelemmel kisérem a gyerekeket, – kellő figyelmet fordítok arra, hogy ne történjen baleset, – igyekszem fent tartani a jó hangulatot, a játék iránti érdeklődést. – a feltételek megteremtésével el szeretném érni, hogy megismerjem és fejlesszem a gyermekek képességeit, – együttjátszás élményét szeretném erősíteni a gyerekekben,
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kozma Ildikó