JÁTÉKRA FEL!

Sipos-Gaudi Emese: Tavaszváró várjáték

  1. A játék neve, címe: Tavaszváró várjáték
  2. A játék pedagógiai célja: A gyermekek figyelmének, reakcióidejének, gyorsaságának, alkalmazkodó képességének, szociális érzékenységének fejlesztése. Korábban megszerzett ismeretek alkalmazása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az elegendő hely biztosítása.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Három darab papírból készült virág, vagy három darab egyéb kisebb tárgy.
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: Papírvirágok elkészítése, hely kialakítása tanterem esetében.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segíthetnek a tanterem átrendezésében, technika órán esetleg a három virág elkészítésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kerettörténet ismertetése: A játékvezető a gonosz tél boszorkány, aki a háta mögött lévő, képzeletbeli várban tartja bezárva a tavaszt. Az osztály tagjai a jóságos manók, akik apró lépésekkel, lassan ki tudják szabadítani a tavaszt a boszorkány fogságából.
  17. A játék menete, játékszabályok: A csoport felsorakozik a terem/tornaterem egyik oldalán, körül-belül 8-10 lépésnyire a játékvezetőtől. (Párosával is lehet játszani, nehezítve a feladatot.) Cél, hogy megszerezzék a boszorkány kezében lévő három tavaszi virágot/egyéb tárgyat. Amikor megérintik a banyát, akkor elnyerik a virágok egyikét. Mindhárom virág szükséges a tavasz kiszabadításához. A boszorkány „pricc-pracc-prucc!” felkiáltással megpördül a tengelye körül, ezalatt léphetnek a gyerekek egyet feléje észrevétlenül. Csak akkor mozdulhatnak, ha a boszorkány teljesen elfordul, különben meglátja őket. Amelyik tanulót/párost észreveszi, az/azok szoborrá változnak. A boszorkány nem jelzi előre, hogy jobbra, vagy balra, lassabban, vagy gyorsabban pördül meg, így a tanulóknak erre fokozottan kell figyelniük. Akik lépésenként eljutnak észrevétlenül a banyához, annak megérintése után megkaphatják a virágot.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha a gyerekek mindhárom virágot megszerzik. Folytatódhat azonban a játék úgy, hogy a megszerzett virággal visszafele, ugyanilyen „láthatatlan” módon, csak hátrafelé lépkedve, egy érintéssel kiszabadíthatják a szoborrá vált társaikat, amikor melléjük érnek. Ebben az esetben akkor fejeződik be a játék, ha minden szobor felszabadul. Ekkor véget ér a tél és eljön a várva-várt tavasz.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megbeszéltük a gyerekek élményeit, érzéseit és én is jeleztem észrevételeimet. Elmondhatták mi tetszett a játékban a legjobban. Kértem, hogy akik szeretnének még ilyet játszani, menjenek oda az osztályteremben elhelyezett mosolygós archoz. A játék eljátszása utáni napon, játszótéren is kipróbáltuk, mert a diákok ezt a játékot kérték. A három virágot megszerző diák piros pontot kapott jutalomként.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ugyanezzel a felállással lehet úgy is játszani ezt a játékot, hogy a diákok nem ügyességüket, hanem ismereteiket felhasználva lépegethetnek előre, azaz, ha tudják a boszorkány kérdéseire a választ. Például: 5+2=? Melyik évszakban van melegebb? Tél/nyár? A boszorkány be akarja csapni a jóságos manókat, így mindig két megoldást mond, a gyerekek pedig választhatnak a jó és a rossz lehetőség közül. Amely tanulók/párok a jót mondják (jelentkezéssel jelzik, hogy mit választanak), azok előre léphetnek. Azok a gyerekek/párosok kapják a virágot, akik leghamarabb érnek el a boszorkányig. Innentől ugyanazok a játékszabályok, csak itt ismeretekre épül a játék.
  21. A játékvezető speciális feladatai: –
  22. Egyéb/megjegyzés: A farsangi időszakban aktuális lehet, ha néhány kiegészítővel még feldobjuk a játékot, vagyis a gyerekek fejére manósapkát húzunk, a játékvezető pedig varázspálcát, boszorkány kalapot vesz magára.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Sipos-Gaudi Emese