JÁTÉKRA FEL!

Benkőné Török Ágota: BÁS /kocka játék/

  1. A játék neve, címe: BÁS /kocka játék/
  2. A játék pedagógiai célja: figyelem, koncentráció fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nincs
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 2db dobókocka, gyufa vagy bármilyen tárgy, ami az „életet”szimbolizálja (korong, kavics, pálcika, stb.)
  12. Technikai igény: asztal (síkfelület, ahol a kockát el lehet dobni), szék
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, hogy ott körben ülve, biztonságosan tudjanak játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: az „életet”szimbolizáló tárgyak begyűjtése, készítése, ha ismeretlenek játsszák névtáblák készítése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Bemutatkozás, ha szükséges. Játékszabályok ismertetése, kellékek kiosztása.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körbe ülnek, az első dob a két kockával úgy, hogy a dobott értéket csak ő lássa. Ezek után közölni kell a dobás eredményét a következő szabályok figyelembe vételével: • A dobott értéket kétjegyű számként olvassuk fel, ahol a nagyobb szám van a tízesek helyén, a kisebb pedig az egyesekén. Vagyis ha egy négyest és egy ötöst dobtunk, akkor az 54 és nem 45 lesz. • Ha egyformát dobunk, akkor básunk van (azaz 22 = 2-es bás, vagy 66 = 6-os bás), ami viszont többet ér az előző pontban említett dobásoknál. • Ha 21-et dobtunk jól jártunk, mert ez a legnagyobb kidobható érték, így nyilván ezt nem is lehet hazudni, hanem rögtön meg kell mutatni játékostársainknak. Tehát a kidobható értékek a következő sorrendben követik egymást: 31, 32, 41, 42, 43, 51, 52, 53, 54, 61,62, 63, 64, 65, 1-es bás, 2-es bás, 3-as bás, 4-es bás, 5-ös bás, 6-os bás és végül a 21. Valaki elkezdi a kört és dob, bejelenti, hogy mi az eredmény, az utána következő játékos eldönti, hogy vajon igazat mond-e vagy sem. Ha elhiszi, akkor a mondott értéknél mindenképpen nagyobbat kell mondania a saját dobásánál, még akkor is, ha így hazugságra kényszerül. Egyébként így nem is kell megmutatni, hogy mi volt a valós eredmény, csak továbbadjuk a kockákat. Aztán a következő játékosnak szintén el kell döntenie, hogy hiszi vagy sem, és így megy ez addig, amíg valakinek ki nem derül a hazugsága, vagy amíg valaki rosszul nem tippel. Ám ha nem hiszi el a soron következő, amit mondtunk, mindenki előtt fel kell tárnia dobókockáinkat. Ha igazat mondtunk, akkor a soron következő játékostársunk veszített egy életet, viszont ha mi lódítottunk, akkor a mi életünkből megy le egy. A következő játékos ilyenkor nulláról indul, tehát azt mond elsőnek, amit akar, nem kell semmit sem überelnie.
  18. A játék lezárása: A rendelkezésre álló idő, a játékkedv határozhatja meg a játék végét, esetleg az, ha elfogy mindenki „élete”
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A közös játékélmény lehet a jutalom. A visszajelzések alapján a konklúzió levonása iránymutató lehet a következő játék levezetéséhez
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Több élet biztosítása (max. 10), vagy egy-egy élet elvesztésénél valami büntető feladat elvégzése (énekeljen el egy dalt, ugráljon egy lábon, igyon meg egy pohár vizet stb.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A bizonytalan játékosoknak segíteni kell, hogy milyen lehetőségekkel tudja tovább folytatni a játékot
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Benkőné Török Ágota