A játék neve, címe: Samsa székfoglaló az akadémiai székfoglaló újraírt verziója
A játék pedagógiai célja: Franz Kafka: Átváltozás című művének felvezető óráján játszottuk. Fő célkitűzés volt a mű alaphelyzetének (fő konfliktusának) megtapasztaltatása a 12-es diákokkal saját játék élményen keresztül. A játék lemodellezi hogyan fog össze a Samsa család Gregorral szemben, hogyan akadályozták, majd taszították ki a családból közös erővel, féreggé változása után. Együttműködés fejlesztése, a cinkos szövetkezés érzésének átélése, az egyedül boldogulás megtapasztalása, a mindenki egy ellen érzésével való megbirkózás
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: Közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel a fizika előadóban volt az óra, így lehetőség adódott arra, hogy nagy térben játsszunk, a tér közepére rakva ki a székeket, ezzel csökkentve a balesetveszélyt. Az iskolaorvos elérhető távolságban volt, baj esetén. A játékszabályok ismertetésekor külön hangsúlyt fektettem arra, hogy figyelmeztessen a diákokat, ne lökjék el egymást, ne csússzanak be egymás elé.
Résztvevők száma: 21-30
Résztvevők életkora: 14+
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Kellékigény: –
Technikai igény: –
Az előkészítés feladatai: Széthúzni a padokat, körbetenni az osztályteremben. A székeket össze-vissza lepakolni, de úgy, hogy lehessen köztük még közlekedni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel a magyaróra elején voltunk, így megkértem őket segítsenek a padokat széthúzni, és a falak mentén elhelyezni, a székeket pedig tetszőlegesen különböző irányokba berakni. Azt kértem a székeket úgy állítsák be, amilyen szövevényesnek képzelték a Samsa család viszonyrendszerét olvasás közben. Ez az egyszerű gesztus segített abban, hogy izgatottan, érdeklődve lépjünk a család életébe.
A játék megnyitása, nyitánya: Mi vagyunk a Samsa család. Aktuálisan mindig Gregor az, aki megpróbál eljutni a terem végében lévő üres székhez, hogy leülhessen közénk. Mi a többiek akadályozzuk ebben, csak szemkontaktussal kommunikálva próbálunk úgy helyet cserélni egymással, hogy Gregor ne tudjon leülni. (Nem mondtam ennél többet, a konkrét pedagógiai célt nem tártam fel. Erre szolgált a játék feldolgozása).
A játék menete, játékszabályok: Az üres tér különböző pontjain székeket helyeztünk el (egymástól nagyjából egyenlő távolságra). Egyetlen széket hagytunk üresen. Mindenki leült, kivéve egy embert (ő Gregor), őt az üres széktől legmesszebb állítottuk. Neki az a feladata, hogy megpróbáljon leülni az üres székre, a többieknek pedig az, hogy megakadályozzák. Gregor csak séta tempóban közelíthette meg az üres széket, miközben a többiek közül valakinek minél gyorsabban át kellett ülnie arra a székre, ami felé Gregor tartott. Ha az eredeti üres a széket a család már elfoglalta, akkor Gregornak arra kellett megpróbálni leülni, ami felszabadult. Persze a család is résen volt, ők is a felszabadult székre próbáltak ülni, hogy Gregornak ne legyen helye. A családnak közös csapatmunkával kellett megakadályoznia, hogy az álló ember, azaz Gregor leüljön. Ha Gregornak sikerült végül leülnie, akkor az újonnan állva maradt diák lett az új Gregor. Tanácsaim a jaték ismertetése során az alábbiak voltak: Érdemes mindig az üres széktől legtávolabb lévő embernek átülnie a szabad székre. Figyeljünk oda, hogy a sétáló ember tempója ne gyorsuljon. Figyeljünk arra is, hogy ne lökjük fel egymást. Ha azt mondom, hogy állj, akkor leállunk-ezt csak akkor fogom mondani, ha veszélyes, nem biztonságos helyzet alakul ki . (Erre nem került sor a játék során.)
A játék lezárása: A játék csúcsán hagytuk abba, tehát még volt benne lendület, bírtak volna játszani. Ezt a lendületet átvezettem a feldolgozásba, azaz nem zártam le a kerettörténetet, hanem az átélt érzések felé próbáltam terelni a beszélgetést. Bár utólag azt gondolom, lehet érdemes lett volna, pl. úgy, hogy mindig lesz egy Gregor, akinek nem jut hely. Vagy milyen ügyes ez a család, nincs az a gesztus, amiből ne értenék egymást. (Hiszen nagyon maagas szinten működött együtt az osztály, ami nem csoda, hiszen jó osztályközösségről beszélhetünk.)
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A székeket egymás felé fordítottuk és egy közös fórum-beszélgetést nyitottunk a tapasztaltakról. Megvizsgáltuk mi is történt játék közben: – Milyen érzés volt Gregorként helyet keresni (kitaszítottság, elkeseredettség, győzelem-érzés, ha sikerült leülni, volt aki röhejesnek érezte magát) – Milyen érzés volt a család tagjaiként cinkosan együttműködni (többen gonosznak érezték magukat, de a legtöbb diákban a cinkos együtműködés, sikerélményként jelent meg, legyőzte bennük rossz érzéseket. Azt is megjegyezték,sikerélményt adott, ha egy hosszabb átülés-lánc indult meg az osztályban, ha gyorsan és jól tudtak egymásra figyelni.) -Külön megkérdeztük azokat, akik Gregorként és a család többi tagjaként is játszottak, milyen volt átélni mindkettőt (többen kiemelték az önállóan boldogulás jó érzésekkel töltötte el őket. Az is kiderült, hogy sokan csak arra koncentráltak, hogy sikerüljön meggátolni Gregor leülését, csak a feldolgozás alatt kezdtek el gondolkodni arról, hogy valójában ami kívülről gonosz cselekedet, az belülről nekik jó kis móka volt. Igazából ennek örültem a legjobban, ez volt a cél: eljutattni őket arra a felismerésre hogy a mű alapkonfliktusa viszonylagos.) -Elkezdtünk további analógiákat keresni: az egyedül boldogulás, hogyan feleltethető meg Gregor felnövésével, mi az összefüggés a kitaszítottság és az átváltozás között? -elítélhetünk-e bárkit is a létrehozott helyzetért? -látunk-e analógiát a család működése és a társadalom működése között?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Érdemes lehet tovább dramatizálni a játékot, jelmezekkel, pl, keménykalappal, ami jól követhetően kerül mindig az új Gregor fejére. Esetleg játék közben drámajátékos konvencióval „kihangosítani” Gregort, elmondhassa mit érez, miközben helyhez próbál jutni a saját családjában. A játék másik kerettörténettel játszható úgy is kisebbeknél, hogy kifejezetten pozitív pedagógiai narratívát hordozzon. Például: ha a törpék azok, akik megpróbálják megakadályozni az óriást abban, hogy le tudjon ülni közéjük.
A játékvezető speciális feladatai: Játék közben többször el kellett mondani, hogy a helyet kereső játékos (Gregor) lassan járjon, ne gyorsuljon fel. Ha egyszerre 2-en álltak fel a szabad hely irányába, akkor mindketten vissza kellett üljenek, és egy harmadik játékos indulhatott el a szabad szék irányába.
Egyéb/megjegyzés: Az akadémiai székfoglalót erre az órára írtam át, nem próbáltam korábban. Nagyon érdekes tapasztalat volt, most jöttem rá, hogy 1-1 félmondat mennyire sokat segít az indításnál. Mi vagyunk Gregor családja, a székek, pedig a köztük lévő viszonyrendszer -mondat rögtön elindította a gyerekeket, helyzetbe hozta ezt az egyszerű játékot. A játék sokat segített a feldolgozásban, hiszen a gyerekek rövid idő alatt éltek át összetett érzelmeket, ami segített reflektálni a körülöttük lévő világra, a valóságban megtörténő konfliktusokra. Illetve arra, hogy ezek a konfliktusok nem csak fekete-fehérek.
A foglalkozásról készült fotó/videó:
A Játékot lejegyezte: Benkő Imola Orsolya
A felhasználói élmények javítása érdekében sütiket használunk, amiket az oldal használatával, vagy a gombra kattintással fogadsz el! ELFOGADOMCookie beállításokbővebb infó
Adatvédelem és irányelvek
Adatkezelési összefoglaló
A Játékra Fel (jatekrafel.hu) oldala sütiket használ az oldalon való navigációhoz és a tartalmak megjelenítéséhez. Ezen sütik két csoportra oszthatóak. A "Szükséges" sütikre, amelyek szigorúan az oldal használható működését biztosítják, illetve a "Javasolt" sütikre, melyek segítik analizálni és megérteni, hogyan használják az ügyfeleink az oldalunkat, ennek segítségével és a tartalmak optimailzálásával még személyre szabottabb felhasználói élményt nyújtunk.
Ezek a sütik az oldal működéséhez elengedhetetlenek. Ide csak azok az alap sütik tartoznak, amelyek szükségesek a biztonságod és az oldal zavartalan használatához és Google Analytics rendszerével anonimizált statisztikai adatok gyűjtéséhez, melyek az oldal zavartalan és felhasználóbarát működtetéséhez és fejlesztéséhez elengedhetetlenek. Ezek semmilyen személyes információt sem tárolnak és nem is nyerhető belőle ki semmilyen rád vonatkozó adat.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-functional
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-non-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Non-necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
JSESSIONID
session
The JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
_GRECAPTCHA
5 months 27 days
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
Ide tartoznak azok a sütik, amik nem közvetlenül az oldal működéséhez szükségesek, viszont fokozzák és javítják az oldal használhatóságát azáltal, hogy anonimizált adatokat gyűjtenek azt oldal látogatóinak szokásairól, hogy azokat analitikai céllal felhasználva javíthassuk a te felhasználói élményed is. Illetve a Facebook és Google rendszerével való kommunikáció által, a későbbiekben a számodra már nem releváns ajánlatokkal nem, az esetleg téged érdeklő, a képzésre épülő további kedvezményes ajánlatunkkal pedig találkozhatsz.
Ezek a sütik nem alapvetőek az oldal működése során, de a felhasználóbarát működéshez nélkülözhetetlenek, mint például a beágyazott videók megjelenítéséhez, a tartalmak közösségi oldalon való megosztásának lehetőségéhez stb.
Cookie
Duration
Description
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Cookie
Duration
Description
swpm_session
session
This cookie is set by the Simple WordPress Membership Plugin. This cookie is used for membership login session and to provide access to the protected content on the website.This cookie keeps the login records so user don't want to authorise each time while moving to next page.
_gat
1 minute
This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk például megtudni, hogy mennyien tekintenek meg egy adott oldalt, az ide látogatók milyen forrásból kattintottak ide, mennyi időt töltenek az oldalunkon stb. Az ezekből nyert adatok statisztikai fehasználásával tudjuk kideríteni, hogy mely részét fejlesszük következő lépésben tovább az oldalon, illetve hogy hol érdemes tovább optimalizálni a folyamatokon.
Cookie
Duration
Description
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_5JTFRREVRT
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Ezek segítségével tudunk számodra olyan, a saját vagy az általunk szakmailag is elismert partnereink ajánlatát megjeleníteni, melyek számodra is érdekesek lehetnek, az érdeklődési terüledbe vághatnak. Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk ezen ajánlatok eredményességét visszamérni, illetve például a facebookon is így tudunk számodra értesítést küldeni olyan lehetőségekről, kedvezményekről, melyekre jogosult vagy.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és még nincsenek besorolva egy kategóriába sem.
Az űrlap kitöltésével elfogadom
Az űrlapon beküldött játékot én jegyeztem le. Nem sért semmilyen szerzői jogokat. Kizárólagos felhasználási joggal rendelkezem!
Szavatolom, hogy a játékleíráson nem áll fenn harmadik személynek olyan kizárólagos szerzői vagyoni/felhasználási joga, amely a játék közzététele esetén jogsértést eredményezne.
Hozzájárulok, hogy a képzés vezetője közzétegye a www.jatekrafel.hu honlapon, vagy annak valamelyik aloldalán az általam beküldött játékleírást, vagy annak a meg változtatott alakját! Elfogadom, hogy ezért semmilyen juttatásban nem részesülök!