JÁTÉKRA FEL!

Bognár Gáborné: Molekulaképzők

  1. A játék neve, címe: Molekulaképzők
  2. A játék pedagógiai célja: A hetedik osztály kémia tananyagában tanult kovalens kötés és elemmolekulák képződésének ismétlése, hosszú távú memorizálása.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét arra, hogy amikor kialakították a párokat, figyeljenek egymásra, az ugráláskor el ne veszítsék egyensúlyukat!
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: nincs
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Játéktér kialakítása a körben álláshoz.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A hidrogén-, oxigén- és nitrogénmolekula szerkezeti képletének felrajzolása a táblára
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Álljunk körbe, hogy mindenki jól lássa a játékvezetőt!
  17. A játék menete, játékszabályok: I. HIDROGÉN-MOLEKULAKÉPZŐK leszünk: A hidrogénatom egy vegyértékű, tehát egyszeres kovalens kötést képez. – A játék során először egyesével „bolyongjunk”, – majd álljunk egy kiválasztott társunkkal szemben, és üdvözöljük egymást, egyszerre mondjuk társunk szemébe nézve „Egy-két-hár’-HIDROGÉN!” A Hidrogén szóra nyújtsuk társunk felé a jobb, vagy a bal kezünket. – Ha egyikünk a jobb kezét, a másikunk a bal kezét nyújtja, a kötés létrejön, ettől kezdve kézenfogva sétálunk tovább. (Az atomok is csak akkor kapcsolódhatnak molekulává, ha nem teljesen egyformák.) – Ha mindketten a jobb (ill. bal) kezünket nyújtottul előre, akkor nem kapcsolódhatunk össze, keresünk egy másik atomot. – Nem jelezhetjük semmilyen kommunikációs formában, hogy melyik kézjelet fogjuk mutatni. – A játék addig tart, ameddig létre nem jönnek a molekulák (párok). II. OXIGÉN-MOLEKULAKÉPZŐK: Az oxigénatom két vegyértékű, tehát kétszeres kovalens kötést képez. – Ekkor így üdvözöljük egymást: „Egy-két-hár’-OXIGÉN!” Az OXIGÉN szóra nyújtsuk társunk felé mindkét kezünket, egymás mellett, vagy egymás fölött. – A kötés akkor jön létre, ha különböző a kéztartás a találkozáskor. – A párok most mindkét kézzel összekapcsolódnak. III. NITROGÉN-MOLEKULAKÉPZŐK: A nitrogénatom három vegyértékű, tehát háromszoros kovalens kötést képez. – Ekkor így üdvözöljük egymást: „Egy-két-hár’-NITROGÉN!” A NITROGÉN szóra nyújtsuk társunk felé mindkét kezünket egymás mellett, és a jobb, vagy a ball lábunkat nyújtsuk kissé előre. – Ha egyikünk a jobb lábát, a másikunk a bal lábát nyújtja előre, a kötés létrejön. – A párok most mindkét kézzel, és előrenyújtott lábuk összeérintésével jelképezik a háromszoros kovalens kötést. IV. ELEMMOLEKULA-KÉPZŐK. – Ekkor így üdvözöljük egymást: „Egy-két-hár’-…!” Az üdvözléskor HIDROGÉN/ OXIGÉN/ NITROGÉN atomként mutatkozhatunk be, és az előzőleg leírt kéz, ill. lábtartással köszöntjük egymást. – Ekkor csak elemmolekulák jöhetnek csak létre I-II-III. játék szerint.
  18. A játék lezárása: Körben állva megbeszéljük a tapasztalatokat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: dicséret
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Másik kémia óra elején jelentkező párokkal játsszuk el a vegyes ( IV.) játékot, a többiek nézőként megjósolhatják, hogy hány próbálkozás után jön létre molekula
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok ismertetése közben mutatom a kéz-, illetve lábjeleket, és azt is, hogy mit nem szabad tenni a biztonságunk érdekében. Annyiszor mutatom meg a próbajátékot, ameddig mindkét esetre nem láthatnak példát a játékosok (összekapcsolódás, további párkeresés).
  22. Egyéb/megjegyzés: –
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bognár Gáborné