JÁTÉKRA FEL!

dr. Tasznerné Sirk Andrea: Mókusok a fán

  1. A játék neve, címe: Mókusok a fán
  2. A játék pedagógiai célja: Állóképesség, küzdőképesség fejlesztése. Testmozgás kielégítése. Játék örömének átélése. Szorongás oldása. Sikerélmény biztosítása. Segítőkészség, önzetlenség, kitartás fejlesztése. Számlálás gyakorlása visszafelé.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fogócska közben lökdösődni, egymás testi épségét veszélyeztetni nem szabad. Akit megfogott a Róka az a Mókus, a bordásfal negyedik lépcsőfokáig mászhat fel. Ha a bordásfalon áll két kézzel kell kapaszkodnia. Miután megérintették a lábát, nem ugorhat le a földre,csak lépcsőfokonként mászhat lefelé.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 2db csengős szivacslabda
  12. Technikai igény: A tornateremben felszerelt bordásfalak, padok melyekre kényelmesen leülhetnek a gyerekek a játék végén.
  13. Az előkészítés feladatai: A tornateremben ne legyenek más eszközök elhelyezve, az előző foglalkozás eszközeiből.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A nagycsoportosokat megkérem, hogy vigyék el a fölösleges eszközöket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kedves gyerekek, csukjátok be a szemeteket! Gondolatban felülünk a repülő meseszőnyegre és megérkezünk Mese-erdőbe, ahol nagyon vidám, huncut kis mókusok élnek, akik mindíg éhesek és eleséget gyűjtögetnek. Ott él Ravaszdi Róka is, akinek viszont állandóan mókuspecsenyére fáj a foga. A mókusok nagyon félősek, viszont rendkívül jól tudnak fára mászni. A Róka megpróbál minnél több kismókust megérinteni a mókusfogó gömbjével. Akit megérint az felmászik a fára (a bordásfal negyedik fokára) Ők csak akkor mernek lemászni és tovább szaladgálni, ha egy lent futkározó testvérük megérinti a lábukat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek szétszórtan helyezkednek el a tornateremben törökülésben. A keretmese elmondása után kiválasztom a Rókát. Az lesz a Róka, aki elsőnek kapja el az általam feldobott szivacslabdát. A Róka Róka iramodj! vezényszóra indul a játék. A gyerekek elkezdenek szaladgálni. Akit a Róka megérint a labdával annak a gyereknek a nevét hangosan ki kell mondania, hogy mindenki hallja, mivel valószínűleg nagy lesz a hangzavar. Így egyértelmű lesz, hogy kiknek kell felmászniuk a bordásfal negyedik fokára. A bordásfalon álló gyermekeket csak a lábuk érintésével lehet kiszabadítani, testiépségük védelme érdelében. Akiket megérintett a társuk azok a gyermekek lemászhatnak a bordásfalról és újra futhatnak tovább. (Leugrani tilos.) Így mindenkinek van esélye visszakerülni a játékba. Addig játsszuk a játékot amíg a Róka el nem kezd fáradni. Akkor, tíztől elkezdünk közösen visszaszámolni, és a nulla kimondásával véget ér a játék. Ezután megszámláljuk, hogy hány mókus van a fán? A Róka választhat maga helyett egy új Róka fogót.
  18. A játék lezárása: Addig játsszuk a játékot amíg a Róka fogó fáradni nem kezd. Mivel csoportom vegyes életkorú, ezért valószínű hogy a kisebbek, 3-4 évesek hamarabb el fognak fáradni mint a nagyobbak 5-6 évesek. A Róka-róka futamodj! vezényszó elhangzása után közösen elkezdünk visszaszámolni a gyerekekkel. Így még lehetőségük van a futóknak a Mókusoknak és a fogónak a Rókának, beosztani az ererejüket.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megtapsoljuk a Rókát a kitartásáért, gyorsaságáért, ügyességéért. Megtapsoljuk az erdőben szaladgáló mókusokat, akiket az utolsó körben nem tudott megfogni a Róka olyan fürgén futottak el előle, miközben társaikat újra és újra kiszabadították. Ugyanígy gratulálunk a fán maradt Mókusoknak is, amiért kitartóan kapaszkodtak a fán és bíztatták társaikat a menekülésre. Közösen megszámláljuk, hogy hány mókust fogott a Róka. Megkérdezem a gyerekektől hogy tetszett-e nekik ez a játék? Hogy érezték magukat a játék közben? Milyen érzés volt menekülni a Róka elől? Szivesen voltak- e fán? Vagy inkább szaladgáltak volna? Nehéz volt kivárniuk míg egy társuk kiszabadítja őket? Mit éreztek amikor a társuk kiszabadította őket? Féltek-e a Rókától? Milyen érzés volt a Rókának üldözni a Mókusokat?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Úgy gondolom, hogy érdekesebbé mozgalmasabbá tehető a játék két Róka fogóval. Így a fogó sem fárad ki annyira és a gyerekeknek is jobban meg kell osztaniuk figyemüket, ezáltal izgalmasabbá tehető a játék.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan ismertetem a gyerekekkel egyszerre mindíg csak egyet. Pl a Mókusok összeütközés nélkül szaladgálhatnak. Aki elkapja a szivacs labdát, az lesz a Róka. A Róka Róka iramodj! vezényszóra indul a játék. Akit megérint a Róka annak a gyermeknek fel kell másznia a bordásfal negyedik fokára. Akkor futhatnak újra a fán álló Mókusok, ha a lent szaladgálók közül valaki megérinti a lábát. Róka, Róka iramodj! vezényszó elhangzása után indul a játék. A próbaláték alkalmával meggyőződök arról, hogy mindenki megértette a feladatot és a szabályokat. A fogójáték közben hangosan szurkolok a Rókának és a Mókusoknak egyarát. Folyamatosan ügyelek a gyermekek biztonságára.
  22. Egyéb/megjegyzés: Eddigi tapasztalataim alapján a gyermekek nagyon szeretik az ilyen típusú játékokat üldözős-fogócska. Mivel a játék nem kiesős rendszerű, ezért újra és újra beállhatnak játszani valamilyen szabály szerint. Az ilyen típusú kiváltó játékban jó lehetőség adódik arra, hogy megfigyeljük a gyermekek szociális fejlettségét, társas viselkedését. (szabálykövetés, segítőkészség, empátia, együttérzés, figyelmesség, versengési szellem)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: dr. Tasznerné Sirk Andrea