JÁTÉKRA FEL!

Papp Tímea: Róka fogta nyúl

  1. A játék neve, címe: Róka fogta nyúl
  2. A játék pedagógiai célja: Mozgásfejlesztés, a reakcióképesség fejlesztése, gyorsaságfejlesztés. A hangulat fokozása, a játék örömének átélése.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A hulahopp karikákat megfelelő távolságra kell elhelyezni. Meg kell győződni arról, hogy a tornacipők nem csúsznak (tehát nem poros az alja).
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Hulahopp karikák (kb 10 db) Kettővel kevesebb, mint a játékosok száma.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A karikákat egyenlő távolságra le kell helyezni (vagy kültéri játék esetében fel kell rajzolni az aszfaltra), úgy hogy közöttük el lehessen futni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha már ismerik a játékot, akkor a gyerekek is elő tudják készíteni a játékot.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Tél van, az erdők mezők állatai bizony éheznek. (Spontán beszélgetés: Melyik állat mivel táplálkozik?) (Biztosan szóba kerül a róka és annak egyik kedvence, a nyuszi.) A mai órán mi is megismerkedünk egy ilyen játékkal! Aki szeretne játszani, ő üljön ide elém, hogy elmondhassam miről is szól a játék, ismertessem a szabályokat. Aki most csak megfigyelő szeretne lenni, ő a padon foglaljon helyet. Ha a későbbiekben kedvet kap, beállhat valaki helyére!
  17. A játék menete, játékszabályok: A nyuszik búvóhelyre vonulnak, ezek lesznek a karikák (beleállnak 1-1 karikába). Lesz egy nyuszi, akinek nincs búvóhelye és lesz egy vadász. Ők egymástól a lehető legmesszebb helyezkednek el. Adott jelre (sípszó), kiáltásra (Éhes a róka!) a vadász üldözni kezdi a nyulat, aki a búvóhelyek (karikák) között szlalomozik. Ha a nyuszi elfárad, beugrik a búvóhelyre (karika) és az oda eredetileg beállt gyereknek kell tovább menekülnie a róka elől. Egy búvóhelyen csak egy nyuszi lehet! Ugyanarra a helyre nem szabad visszaállni. Így megy ez egészen addig, amíg a róka el nem kapja a nyulat. Ha a róka elkapta a nyuszit, rögtön szerepet cserélnek és hogy mindenki észre is vegye ezt, a róka felkiált, hogy „Róka fogta nyuszi!”. A róka nyuszivá „változik” és innentől a nyuszira vonatkozó szabályok rá is érvényesek.
  18. A játék lezárása: Kétféle befejezése lehet: – A róka 2-3 percig nem bír elkapni egy nyuszit sem és már látványosan elfáradt, akkor azzal lehet lezárni, hogy „Az éhes róka kimerült, pocakja még inkább kiürült! Ki az aki a rókák nemzetségéből felvállalja az élelemszerző szerepét? (Új róka választása.) – Ha már 3-4 róka is fogott nyulat, akkor „Jóllaktak a rókák, megérdemlik a szunyókát!” A játékot ezzel a rímpárral zárjuk le.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: „Ki az akinek tetszett a játék? Hogy éreztétek magatokat?” Már az is egy visszajelzés, ha a szemlélődök közül valakinek megjön a kedve a játékhoz és beáll. Természetesen megdicsérem a menekülő nyuszikat, hogy igazán mindent megtettek azért, hogy ne legyenek „eledelek”. A rókákat is biztatom, hogy így tovább, hiszen csak így tudják átvészelni a telet! Megvitatjuk, hogy bevegyük-e a kedvenc játékaink közé ezt is, vagy inkább egy újabb játékkal próbálkozzunk?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Sporteszközöket is bevonhatunk a játékba. A rókánál gumilabda van és azzal kell megérintenie, (nagyobb gyerekeknél akár megdobnia) a nyuszit. Ha a labda célt (nyulat) téveszt, a vadász fut utána, ha eltalálta a nyuszit, akkor a nyuszi. A labdával csak testre lehet célozni! Be lehet vonni a játékba az utánzó mozgásokat is. A nyuszi természetesen nyusziugrással menekül, a róka pedig négykézláb futva (Talp és tenyér érinti a talajt vagy térd és tenyér érinti a talajt). A játék úgy is bonyolítható, hogy két róka és két nyúl van (itt viszont szükséges a rókák megjelölése). Ebben az esetben sokkal jobban figyelni kell egymásra, mert nagyobb a baleseti kockázat!
  21. A játékvezető speciális feladatai: Legfőképpen a sportszerűség betartását és a játékszabályok alkalmazására kell figyelni! A szerepcserénél a kiáltás ne maradjon el, mert a többiek nem biztos, hogy észreveszik, hogy szerepcsere történt! Ha valamelyik játékos nagyon elfárad, le kell cserélni!
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Papp Tímea