JÁTÉKRA FEL!

Sellyei Cseh Ágnes: Karmester

  1. A játék neve, címe: Karmester
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentráció fejlesztése, zeneelméleti, zenetörténeti tudás elmélyítése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Padokat székeket megfelelő távolságba helyezni
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 1db toll, vagy ceruza
  12. Technikai igény: ——-
  13. Az előkészítés feladatai: padok, székek elpakolása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a gyerekek segítettek elpakolni a padokat, asztalokat
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ráhangolódás ritmusjátékkal: Körben állunk, Weöres Sándor: Galagony című ritmikus versét mondja szótagonként más- más ember. A 8. leckében leírt bumm játék lejátszása
  17. A játék menete, játékszabályok: A bumm játék átalakításából-újragondolásából született a játék. Körben áll 7 ember, a kör közepén a karmester karmesterpálcával (ceruza) a kezében. A körben állókat elneveztük dó, ré, mi, fá, szó, lá, ti-nek. Meg kell figyelni a mellettünk állók neveit. A karmester Kodály-t kiált és karmesterpálcájával mutat valakire. Akire mutatott, az mutatja a saját szolmizációs hangjának kézjelét. A tőle jobbra, illetve balra álló, pedig egymás szolmizációs neveit mondják. Ha ez már jól megy, akkor a következő karmester már Barokkot kiált és mutat valakire,akire mutatott Bachot mond és úgy tesz, mintha orgonálna. A mellette levők jobbról balra Handelt és Vivaldit mondanak, miközben hegedülést imitálnak. Ha ez már jól megy összeeresztjük Kodályt és a Barokkot. Ha ez is jól megy, akkor jöhet a klasszika kiáltása a karmester által. Akire mutat, az Mozartot mond és csembalózást imitál, a mellette állók jobbról balra Haydnt és Beethovent mondanak, hegedülést illetve nagybőgőzést imitálnak. Ha ez is jól megy mindhármat összeeresztjük egy körön belül. Így a karmester már Kodályt, Barokkot és Klasszikát is kiálthat.
  18. A játék lezárása: Amikor már mindenkire sor került és jól megy a játék, a pozitív élménynél maradva befejezésre kerül.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék elérte célját. Jó hangulatban telt az óra és úgy szereztek új ismereteket, hogy közben egymásra hangolódó csapatépítés is zajlott.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A következő csoportnak hasonló elv alapján működő játékot adtam, itt Kodály helyett dúr-t illetve moll-t kiált a karmester. A dúrnál a középső énekli a dúrhármas alaphangját: dó-t, a mellette jobbról illetve balról álló mi-t és szó-t énekel, kezével mutatja a szolmizációs hang kézjelét. Aztán a karmester már moll-t is mondhat a dúr mellet, ez esetben a középső énekli és mutatja a moll alaphangot-lá-t, a két szélső balról jobbra dó-t és mi-t, hogy tisztán hallható legyen a dúr, moll hármashangzat. (Erről hangfelvételt küldtem.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Felkelteni a játék iránti érdeklődést, élményt adni az ismeretanyag megszerzésén túl.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Sellyei Cseh Ágnes