JÁTÉKRA FEL!

Varga-Tóthné Bőhm Szilvia: Keressük Rudolfot!

  1. A játék neve, címe: Keressük Rudolfot!
  2. A játék pedagógiai célja: A játék céljának eléréséhez a játékosok közötti együttműködésre van szükség. A gyermekek együtt játszanak, közös cél felé haladnak, nem pedig egymás ellen. Játék közben szórakozva tanulják meg, hogyan váljanak figyelmessé egymás iránt.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét ara, hogy ha leülnek a székre ne borítsák fel, illetve ha mögötte állnak ne billegtessék a széket. Helyváltoztatáskor, figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Mikulás sapka, kosár, képek, székek
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben játszható, ha minden játékosnak van egy széke, amire leülhet. De lehet szék nélkül is, akkor például leguggolnak.
  13. Az előkészítés feladatai: A játékhoz szükséges képeket, előzőleg kiszínezni, kivágni. Ezeket egy kosárban elhelyezni. A helyszínt úgy berendezni, hogy ott körbe ülve, biztonságosan tudjunk játszani. Ne legyen a földön játék, nehogy rálépjünk, vagy elterelje a gyerekek figyelmét. A gyerekeket bevonva helyezzük körbe a székeket a játékhoz.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nyomtattam színezőt mikulásról, illetve rénszarvasról. Ezeket lehet színezni. Majd megkérem őket, hogy mindenki hozzon a szőnyegre egy széket, amit kör formában helyezzenek el.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mivel közeledik a Mikulás ünnepe, ezért sokat beszélgettünk a gyerekekkel erről. Mikulás verseket mondogatunk, és dalokat énekelünk. Majd rátérek Mikulás történetére. A legendák szerint a Mikulás ajándékokkal teli szánját 9 rénszarvas húzza, olykor bizony repülnek is a sötét éjszakában. Rudolf, ő csatlakozott utoljára a Mikulás csapatához. Amikor Rudolf kicsi volt, nem játszhatott a többiekkel, mert kiközösítették piros orra miatt. Az egyik ünnepen nagy, vastag köd keletkezett az Északi-sarkon, semmit sem lehetett látni. A Mikulás már gondolatban feladta, hogy felkeresi a gyerekeket. Ekkor jött rá, hogy Rudolf az orrával irányíthatja őt, és utat mutathat. Ezt követően mindig Rudolf vezette a rénszarvas csapatot. Igen ám, de most sehol nem találják, így nem tud a Mikulás elindulni a szánjával, hogy idén is mindenkihez eljusson. Segítsünk megkeresni Rudolfot!
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek segítségével körbe tettük a székeket a szőnyegen, majd mindenki egy szék mögé állt. 10 gyermekkel játszottam a kerettörténet miatt. Egy gyermek volt a Mikulás, ő kapott egy Mikulás sapkát a fejére. A többieknek húzni kellett egy kártyát. Aki a piros orrú rénszarvast, azaz Rudolfot húzta, ő lett a kacsintó. Neki az a feladata, hogy rákacsintson valamelyik rénszarvas társára vagy a Mikulásra, ezzel visszaküldi a Mikulás házba, illetve istállóba, mert ő még nem akar elindulni, ő még pihenni akar. Nem akarja,hogy megtalálják. Ha valaki meglátta Rudolfot, azaz rákacsintott, azt kellett mondania: Láttam Rudolfot!, és le kellett ülnie a székre. Ha hárman már ülnek, akkor elszámolok 3-ig, és nekik rá kell mutatni Rudolfra. Amennyiben helyes a megnevezés és egységes akkor új Mikulást kell választani, helyet cserélnek és kezdődik elölről a játék.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor lesz vége, ha legalább egyszer mindenki volt Mikulás, és Rudolf.Hiszen kisgyermekekről beszélünk, és ezt igényelték is. Mindenki minden akart lenni. A játék végét azzal zárom, hogy megbeszéljük, hogy sikerült megtalálni Rudolfot, ezért most már pár napon belül indulhat is hosszú útjára a Mikulás, hogy minden kisgyermekhez időben odaérjen.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem a gyerekeket. Mindenki nagyon ügyes volt. A játék végén megkérdeztem, hogyan érezték magukat, mit tanultak a játékból? A legnagyobb visszajelzés az volt számomra, amikor később a nap folyamán, odajöttek és azt mondták, hogy ez nagyon jó játék volt.Ez volt a legnagyobb pozitív visszajelzés.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet úgy is játszani, hogy a rénszarvasoknak a Mikulást kell megkeresni, vagy akire rákacsint Rudolf, az kiesik, háttatfordit, a Mikulásra nem lehet kacsintani, neki az lesz a feladata, hogy kitalálja ki lehet az. Ha már csak két rénszarvas marad, akkor meg kell közülük neveznie a Mikulásnak (akin Mikulás sapka van), hogy ki lehet Rudolf.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mivel ez kacsintós játék. Fontos volt, hogy a játék előtt, előző nap játszunk vagy csak beszélgetés keretében megtudjam, hogy a gyermekek tudnak-e kacsintani. Mivel 5 éves korú óvodás gyermekekről van szó, ez nagyon fontos a játék szempontjából, hisz ez a játék egyik legfontosabb része. Előző nap leültünk és azt játszottuk, hogy mindenkinek kacsintania kellett egymásra. Legkedvesebb barátodra, lány -fiúra, vagy egy valakit kineveztünk kacsintónak, és feladatot adtam neki, hogy kacsintson arra aki piros ruhában van, vagy akinek barna a haja stb…
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Varga-Tóthné Bőhm Szilvia