JÁTÉKRA FEL!

Marosi Éva: Ki van a dobozban?

  1. A játék neve, címe: Ki van a dobozban?
  2. A játék pedagógiai célja: A jó hangulat megalapozása, odafigyelés egymásra
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a tanulók figyelmét, hogy olyan mozdulatsorokat végezzenek, amelyek nem veszélyeztetik a testi épségüket.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Két papírdoboz; 5-10 különböző állatfigura (Ezek lehetnek plüssből, műanyagból, fából, akár ásványból) minél különlegesebbek, a játék annál érdekesebb.
  12. Technikai igény: Eggyel kevesebb székre van szükség, mint a csoport létszáma.
  13. Az előkészítés feladatai: A terem berendezése, a székeket körbe rakjuk a biztonságos játékhoz. Az egyik papírdobozba beletesszük a játékban résztvevő állatokat és elhelyezzük a körön kívül.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek behozhatják a legérdekesebb plüss állataikat, állatfiguráikat, amiből a játékvezető kiválaszt ötöt. De ha a csoport szeret rajzolni, akár megrajzolhatják a kedvenc állataikat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek a székek mögött körben állnak. A játékvezető ismerteti a játékszabályokat, majd kiválasztják azt a diákot, aki a játékot kezdi. A kiválasztás a kő-papír-olló játékkal dől el. Az egymás mellett állók párokat alkotnak és lejátsszák a kő-papír-olló játékot. Aki veszít, belép a körbe és leül egy székre. Akik állva maradnak, a mellette állóval újra játsszanak egy kő-papír-olló játékot egészen addig, míg egy diák marad. Neki ki kell mennie a teremből, ő fogja kezdeni a játékot.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek körben ülnek. Az üres papírdobozt betesszük a kör közepére, és a játékvezető kiválaszt egyet az állatok közül, és beleteszi azt az üres dobozba – miután mindenkinek megmutatta – és lezárja a dobozt. A játékvezető behívja a kezdő játékost, aki beáll a kör közepére és felteszi a kérdést: Ki van a dobozban /és hozzáteszi annak a játékosnak a nevét, akihez a kérdést intézi/? A megkérdezett játékos feláll és megpróbálja eljátszani, leutánozni az adott állat mozgását. Fontos, hogy a játékosok nem adhatnak ki hangot magukból, miközben a mozgást utánozzák! A kör közepén álló játékos ez alapján megpróbálja kitalálni, ki van a dobozban. Ha sikerül, akkor a megkérdezett kinyitja a dobozt, kiveszi az állatfigurát és átadja a kérdezőnek, majd helyet cserélnek. A kérdező leül, a megkérdezett kimegy a teremből. A játékvezető egy újabb állatfigurát tesz a dobozba. Ha nem sikerül kitalálnia, akkor valaki másnak újra felteszi a kérdést mindaddig, amíg ki nem találja, ki van a dobozban. / Ha nem sikerül a feladat már hosszabb ideje, akkor könnyíthetünk azzal, hogy hangot is utánozhatnak a gyerekek./
  18. A játék lezárása: A játék addig tart, amíg mind az 5-10 állat gazdára nem talál.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat, megköszöni a részvételt. Megbeszélik, hogy hogyan érezték magukat a tanulók játék közben, milyen tapasztalatokat szereztek, tanultak-e belőle valamit.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: További lehetőségek is rejlenek a játékban. Például ha nem állatokat rejt a doboz, hanem a játékosok számára ismert emberek nevét, vagy akár a csoport tagjaiét is. Ilyenkor az illetőre jellemző jellegzetes mozdulatokat kell eljátszani. Ehhez persze a csoportnak már jól kell ismernie egymást. Ez például egy osztályközösségben jól játszható. Tulajdonképpen bármit rejthet a doboz, pl. számokat. Ilyenkor megadjuk, hogy egy 20-nál kisebb természetes számról van szó. És a gyerekek, a számra jellemző tulajdonságot mondanak. Pl. páros, osztható 3-mal és így tovább.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék során nagyon sok vicces helyzet alakulhat ki, a játékosok sokat nevetnek. A játékvezetőnek figyelnie kell, hogy soha ne valakit nevessenek ki, hanem mindig az adott szituációt.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a játék különösen alkalmas olyan gyerekek bevonására is, akik társaik előtt nehezen nyilvánulnak meg, hiszen itt valaki mást kell eljátszaniuk. Másrészt, ha nem állatokkal, hanem nevekkel játsszuk a játékot, akkor nagyon kell figyelni arra, hogy ne legyen sértő senki számára az utánzás, lelkileg a játékban senki ne sérüljön.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Marosi Éva