JÁTÉKRA FEL!

Kolozsvári Jánosné: Ki vagyok én?

  1. A játék neve, címe: Ki vagyok én?
  2. A játék pedagógiai célja: Matematikai fogalmak, tételek felelevenítése, elmélyítése szórakoztató formában. A meglevő tudás átismétlése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő szabad hely kialakítása asztalok és székek széthúzásával. Ügyelni kell arra, hogy mozgáskor a hátakra erősített papírok ne sérüljenek, le ne essenek.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Papírlap fogalmakkal, biztosítótű.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: Helyszín berendezése, hogy kényelmesen elférjenek állva.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Biztosítótűk kikapcsolása. 2-3 ügyes kezű segíthet a kezébe adott papírok társainak hátára feltűzésében, úgy, hogy az érintettek ne láthassák a lapon levő feliratot. Ezzel idő spórolható meg.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok körben állva hallgatják a játék ismertetését. Közéjük állva mondom el a játék lebonyolításának szabályait. A játék célja matematikai fogalmak, tételek átismétlése, felelevenítése; geometriai témakörben előforduló elnevezések körülírási, definiálási képességének fejlesztése.
  17. A játék menete, játékszabályok: Egy adott körbe tartozó geometriai fogalmakat írtam fel papírokra. Ezeket úgy, hogy nem látjátok, biztosítótűvel felerősítem a hátatokra. Ebben 2-3 diák segítségét kérem majd. Arra kérek mindenkit, hogy ne súgjon a társainak; ne utaljon arra, hogy mi van a hátára írva. Feladatotok az lesz, hogy mindenki keres egy társat, akihez odamegy, megmutatja neki a hátára írt fogalmat. Egy eldöntendő kérdést fel kell tennetek. A megkérdezett miután már tudja, „kivel” van dolga, igennel vagy nemmel válaszolhat. Ezután odébbálltok és egy újabb embernek egy újabb kérdést tesztek fel. A kapott válaszok alapján próbálja ki-ki behatárolni, kibarkóbázni, hogy vajon „ki” is ő. Ha úgy érzitek, tudjátok a hátatokra írt fogalmat, akkor idejöttök hozzám, a játékvezetőhöz, és bemondjátok. Ha kitaláltátok, akkor véget ért számotokra a játék. Leültök és figyelitek társaitokat. Győztetek. Ha viszont tévedtek, akkor folytatnotok kell a kérdezősködést. A cél, hogy mielőbb kitaláljátok, kik is vagytok.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha mindenki kitalálta a rátűzött fogalom, elem nevét. Ha valamelyik diák nehézkesen kérdez, és ezáltal nem tudja kitalálni a fogalmat/tételt, akkor játékvezetőként az eldöntendő kérdés igen/nem válasza mellé 1-1 ráutaló szót segítségül nyújtok. A kitaláltak hátáról a papírt, tűt eltávolítom.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosokat megdicsérve motiválom, főleg az először végzőket kiemelve. Részvételüket megköszönöm. Beszélgetéssel ér véget a játék, melyből igyekszem kideríteni, hogy tanultak-e belőle? -A tapasztalat azt mutatta, hogy nagyon élvezték a gyerekek és ügyesen kérdeztek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék bármely korosztálynál és bármely tantárgy esetén használható; vagy akár osztályfőnöki órán is. Ismétlésre, rendszerezésre tökéletes. Az emelt matekos csoportnál a fogalomalkotás; a tanult ismeretek mélysége elősegíti, hogy valóban élvezni tudják ezt a tantárgyi tudást mélyítő játékot. Több kör esetén érdemes a fokozatosságot betartani. A bonyolultabb fogalmak illetve tételek csak begyakorlás után kerülhetnek fel a papírokra és így a gyerekek hátára.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A feladat (matematikai fogalmak kitalálása) biztos ismereteket igényel mind a kérdezőtől, mind a válaszolótól. Ezért fontos, hogy játékvezetőként figyelve rögtön meglássam a gonddal küzdő diákokat és 1-2 segítő, irányító szóval, tanáccsal ellássam. Figyelek rá, nehogy a kudarc kiábrándítsa és a játéktól elvegye a kedvüket. Ezért a kiosztásnál ügyelnem kell arra, hogy a gyengébbek a könnyebben kitalálható feliratokat kapják.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a játék emelt csoportban és nem túl nagy létszám esetén élvezetes. Általában, vagyis normál képességű csoportban egyszerű fogalmakkal játszható.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kolozsvári Jánosné