JÁTÉKRA FEL!

Horákné Gráfel Ilona: Sárkány-király szabadító

  1. A játék neve, címe: Sárkány-király szabadító
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelem összpontosítás, együttműködési készség fejlesztése, kikapcsolódás
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tábla előtti tér kihasználásával néhány pad odébbhelyezése.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Egy nagyobb textílil (takaró), ami mögé el tudnak bújni a gyerekek.
  12. Technikai igény: Egy segítő jelenléte a „fal” mozgatásához.
  13. Az előkészítés feladatai: Padok összetolása a helyigénynek megfelelően. Takaró előkészítése, segítő szervezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A padokat a gyerekek is az általam mutatott helyre húzhatják. Páratlan résztvevő esetén a segítő lehet egyikük, esetleg cserélődnek a következő fordulónál.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Két azonos számú csapat kialakítása, akik egymással szemben helyezkednek el a leengedett ponyva két oldalán. A ponyva egy varázsfal szerepét tölti be a sárkányok várában, amely egyszer felemelkedik, egyszer pedig leereszkedik. Így lehetőség nyílik a szabadulásra. A játékot keretmesével indítom: Képzeljétek el, gyerekek, hogy ti sárkányok és királyok vagytok! A királyok ki akarnak szabadulni a gonosz sárkányok fogságából, de csak akkor tudnak, ha legyőzik őket. Ez úgy lehetséges, hogy amikor a varázsfal felemelkedik, mindkét csapatból egy-egy játékos közelebb lopakodik guggolva a ponyvához, és ha az leereszkedik, gyorsan kimondják egymás nevét. Akinek ez előbb sikerül, ő győz, így a másik szereplőnek át kell mennie az ő csapatához. Így lesznek királyokból sárkányok, vagy sárkányokból királyok. Akkor szabadulnak ki a királyok, ha minden sárkányt királlyá tudnak változtatni, és ők lesznek többen.
  17. A játék menete, játékszabályok: A varázsfal mögött guggolnak a gyerekek. Egy-egy közelebb húzódik a falhoz. Háromra a segítővel leengedem a falat, és aki előbb mondja ki a társa teljes nevét az győz, a csapatába kerül a másik tanuló. A játék addig folytatódik, amíg az egyik csapat el nem fogy. Így győznek vagy a sárkányok vagy a királyok. Szabályok: – csöndesen kell a falhoz menni – csak akkor érvényes a „találat”, ha a teljes nevét végig kimondja a tanuló A játék kézjelre indul: ha felemelem a kezem, akkor lopakodik oda egy-egy kisgyerek. A nevek kimondása csak a fal leengedésekor történhet.
  18. A játék lezárása: Az a csapat győz, ahová átkerült mindenki, vagy adott idő után többen vannak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapat szóbeli dicséretet kap. Ha volt olyan tanuló, aki sosem került másik csapatba, illetve több csapattagot is szerzett, külön kiemelem.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet visszavágót játszani, hogy a másik meseszereplő győzzön legközelebb. Tanórán, memóriafejlesztésnek lehet egyéb neveket választani pl. csak növény, állat stb név, ezeket memorizáljuk, és ezen a „néven” szólítja meg egymást a két „párbajozó”.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A kézjelemmel segítem, ki bújjon közelebb a falhoz. Ügyelek rá, hogy mindenki sorra jusson – akár többször is.
  22. Egyéb/megjegyzés: Én szakkörön játszottam a gyerekekkel, már ismerték egymást, és a teljes nevet gyakoroltuk. Jó volt hangulatindításnak. Szeretném osztályszinten is kipróbálni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Horákné Gráfel Ilona