JÁTÉKRA FEL!

Bonné Posztós Réka Éva: A Medúza tutaja

  1. A játék neve, címe: A Medúza tutaja
  2. A játék pedagógiai célja: A felgyülemlett feszültség levezetése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A teremben biztosítani kell a játékhoz szükséges hely nagyságát. Amennyiben szükséges el kell pakolni a bútorokat. A résztvevőket figyelmeztetni kell a játék elején, hogy egymás testi épségére fokozottan vigyázzanak.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 1 db pléd
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín biztosítása, eszköz előkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékot olyan csoporttal ajánlott játszani, akik más ismerik egymást vagy legalább is ezt a játékot megelőzte más ismerkedéses és bemelegítő, ráhangoló játék. A játékot jelen esetben olyan csoportban használtam, ahol voltak, akik ismerték egymást, de nem mindenki. A játék egy délelőtti tréningjáték nap egyik utolsó állomása volt. A játék és a tréningnap egy mese kerettörténetébe ágyazva valósult meg- a résztvevők igényeinek megfelelően.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előzményei: Ismerkedés: Tökfejjáték-10perc Mesélés előkészítése: Amikor régen még nem volt televízió, az emberek összegyűltek, leültek a tűz köré és meséltek. Ahogyan most mis is fogjuk tenni (gyertya gyújtás)-5 perc Mese: János bácsi-10 perc Rajz: Hol találod meg magad a mesében?-tudod: nem ki vagy, hanem melyik helyszínen mi vagy ki lennél?-10-20perc Rövid szünet:10 perc Játékok: 1.Bemelegítés:10perc Ahogyan forgószél kavarodott a tengeren, most nálunk is az fog keveredni, körbe fogunk állni kijelölt helyeken, egy gyerek középre áll, ő keveri a forgószelet. Ezt mondja: „ Fúj, fúj, fúj a szél , annak fúj a szél ,ai szereti a…” Aki szereti, azt a forgószél felkapja a helyéről és egy másik helyre kell beállnia, közben a középső gyerek is keres magának helyet a körben. A következő szele az fogja kavarni, akinek nem jut hely a körben, így középre áll. 2.Csapatépítés: Rajzoljátok meg közösen a saját hajótokat és mindenki rajzolja rá magát a legénység részeként. Ne felejtsetek el nevet adni a hajónak.15-20perc 3. Együttműködés: „Palacksétáltatás”: Egy 1,5 literes üvegre királykisasszony bábot húzunk, akadálypályát építünk.-15-20perc A hajót a legénység együtt „viszi el” mindig a kiindulópontból a végéig. Most ti is együtt utaztassátok el a királylányt a kezdőponttól az végpontig. 4. Hogyan bízott a királyfi János bácsiban?- vakon-15-20 perc Vak séta:kézzel majd hanggal vezetve párokban, az előző akadálypályát is használhatjuk. Rövid szünet:10 perc 5. A Medúza tutaja: Nem csak olyan rendes legénység létezik ám mint a János bácsié. A Medúza tutaja egészen más. kb 15 perc
  17. A játék menete, játékszabályok: A terem közepére leterítünk egy plédet. A résztvevők feladata, hogy elhelyezkedjenek a pléden törökülésben, karukat a mellkasukon összekulcsolva.Ezt a pozíciót tartaniuk kell a játék végéig. A feladatuk, hogy egymás testi épségére fokozottan vigyázva letaszítsák-leszorítsák egymást a plédről. A játékot az nyeri, aki utoljára a pléden ülve marad. Megjegyzés: Érdemes akkora plédet választani, amin éppen elférnek a résztvevők.
  18. A játék lezárása: A játékot követően szükséges megbeszélni a történteket, a esetleges sérelmeket feloldani. A játék felkavarhatja az indulatokat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékot nem jutalmazom, a játékban való részvétel élvezete maga a jutalom.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot más kerettörténetbe könnyedén be lehet illeszteni: a tutaj átváltozhat repülő szőnyeggé, szekérré. Játszható úgy is, ha a játékosokat két egymás ellen hadakozó csoportra osztjuk . Ekkor az a csapat nyeri a játékot, akinek az utolsó tagja fennt marad a pléden. -ilyen esetben bekapcsolom az együttműködés készségének fejlesztését is a játékba.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék gyakorlott játék vezetőt igényel, aki felkészült az esetlegesen felmerülő konfliktusok elsimítására.
  22. Egyéb/megjegyzés: A tréningjátékokat a korcsoporttal dolgozó pszichológusként terveztem. Pedagógusok számára ajánlom a játékokra való lélektani felkészülést is egy-egy játék levezetése előtt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bonné Posztós Réka Éva, (lehetszkiraly@gmail.com)