JÁTÉKRA FEL!

Kopaszné Török Gabriella: Kockázatos

  1. A játék neve, címe: Kockázatos
  2. A játék pedagógiai célja: -A már meglévő tudás gyakorlása: 2. osztályban matematikából az alapműveleteket tanultuk 100-as számkörben. A dobókockás játék különböző változataival a sorozatokat, összeadást, számok többszöröseit gyakoroltuk játékos formában. – Az együttműködés, egymásra figyelés, tolerancia, nonverbális kommunikáció fejlesztése. Cél volt, hogy a gyerekek képesek legyenek egymásra figyelve, türelmesen, nem kiabálva, a lassabb pajtásokat megvárva együtt játszanak. – Feszültségoldás, szórakoztatás, mivel a játékot az utolsó matematika órán játszottuk. A cél reális, megvalósítható volt, életkoruknak, képességeiknek megfelelő. A játék előtt közöltem a célokat, melyek a gyerekek számára elfogadhatóak voltak.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A szűk hely miatt fel kell hívni a gyerekek figyelmét, hogy kényelmesen, biztonságosan helyezkedjenek el az asztal körül. Mindenki egyforma közelségbe húzza a széket az asztalhoz, s ha fel akar állni körültekintően járjon el. Ha a kocka leesne, a földre óvatosan hajoljon le, nehogy a fejét beverje. A kockáért, tollért nyúláskor véletlenül se üssék meg egymást, ne kapkodjanak. A hangzavar elkerülése végett inkább mimikával, mint hanggal kommunikáljanak. (Természetesen nem kívánok teljes csöndet!!) A helycserés játéknál fontos a biztonságos helycsere.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 1-2 dobókocka 6-os, 10-es számozású, toll, papír
  12. Technikai igény: Asztalok, székek
  13. Az előkészítés feladatai: Teremrendezés, eszközök
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kerettörténet:Az izgalmasabb játékért, kerettörténetet találtam ki. Így a gyerekek motiváltabban, koncentráltabban játszanak. A Föld megmentéséért már a startnál álló űrhajónak legalább 5 számsorozatra van szüksége az induláshoz. Ezt a sorozatot a 2. osztálynak kell fél órán belül megszereznie, mert a titkos kód csak így működik…
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A tanulóknak nem kötelező játszani, választási lehetőségük van: játszik, vagy kezdetben külső megfigyelőként ismerkedik a játékkal, helycserekor beállhat. Minden játékos leül, körbeüli az asztalt, meghallgatja a játékszabályt. Dobókocka, toll, az asztal közepén. Minden gyerek kap egy kisalakú papírt.
  17. A játék menete, játékszabályok: Alapjáték: Hatos dobós ebből a továbbfejlesztett változat: Kockázatos. A játék menete, játékszabályok: 1. változat: A játékot az kezdi, aki az egy dobókockával 6-ot dob. Ő az előtte levő papírlapra elkezd számokat írni egyesével növekvő sorrendben. Cél, hogy elérje az 50-et. Addig írhatja a számokat, amíg a tőle jobbra ülő dobók közül valaki 6-ot nem dob. Fontos: – hogy a kocka az asztalról nem eshet le. -a „szomszéd” könnyen hozzáférjen a kockához – aki 6-ot dobott, el tudja venni az írótól a tollat, hogy ő is elkezdhesse saját papírján a számokat írni. – mindaddig nem nyúlhat a kockához, amíg a következő körben ő jön a dobásban. – ha abba kell hagynia saját számsorának írását, akkor folytathatja, ha a következő körben 6-ot dobott. 2. változat: A játékot két dobókockával kell játszani. Ha a játékos a két kockával összesen 6-ot dobott, elkezdheti írni a saját lapjára a számsort egyesével. Ha mindkét kockával 6-ot dobott, párosával, növekvő sorrendben írhatja a számokat. Ha az utolsó leírt száma páratlan volt minden második páratlan számot kell leírnia- ekkor 51 leírása a cél. Ha a kockák összege 6, újra egyesével kell írnia. 3. változat: A játékot két dobókockával kell játszani. Ha a játékos a két kockával összesen 6-ot dobott, elkezdheti írni a saját lapjára a számsort a kért szám sokszorosával, pl.: Írd 4 többszöröseit egymás után, 100-ig! (Ez azért nehéz feladat, mert több, mint 4 tízszerese, ameddig tanultuk a szorzótábla miatt, ezért el kell gondolkodnia, számolnia kell magában, miközben körülötte zajlik a kocka dobás) 4. változat: A játékot 2 dobókockával kell játszani, de csak egy papírlap van. A lap a tollal együtt körbejár, s az előző játékos számsorozatát kell folytatnia, a játék elején ismertetett szabály szerint. Lassítja az író játékost, hogy fel kell ismernie a szabályt, (egyesével, párosával, v. páratlan a sorozat; vagy többszörös) és folytatnia kell. 5. változat: A játékot 10 oldalú dobókockával kell játszani. Feladat a két kockán levő szám összeadása, ha ez több, mint a szabályban meghatározott szám, pl. 10, akkor az írja a számsorozatot./rengeteg variációs lehetőség: kisebbekkel, egyesével növekvő, csökkenő sorozat, nagyobbakkal többszörös/ 6. változat: A játékot 10 oldalú dobókockával kell játszani. Feladat a két dobott szám szorzása – ha pl. 50-nél nagyobb a szám a dobott szám, akkor indulhat a számsorozat írása. (Nagy az esélye, így felgyorsul a játék) 7. változat: 10 oldalú dobókockával dobnak a gyerekek. Ha két egyforma számot dobnak, (nagy szerencsével) annak a számnak kell a többszörösét leírni 10-szeresig. (Kisebbi az esély egyforma számot dobni, tehát akinek sikerült, majdnem biztosan meg is nyeri a játékot- levezető játéknak jó, ha kevés az időnk.) 8. változat: mozgatós-helycserés játék. Az osztály fele az asztal körül ül, mindenki mögött áll egy társ. Ha a kockákkal nem egyformát dob, helyet cserél a mögötte állóval. Ha egyformát dob írhatja a szabályban elmondott számsort. (Nagyobb helyigényű feladat! Balesetveszélyre felhívni a figyelmet!)
  18. A játék lezárása: A játék lezárása a különböző változatoknál más-és más. Győz, aki eléri a számsor végét.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén néhány dicsérő szót mondtam a gyerekeknek: megdicsértem figyelmüket, jó viselkedésüket, kiváló számolásukat. Elmondattam véleményüket a játékról: kivétel nélkül mindenki élvezte, kérték, hogy jövőre is játsszunk matematika órán ilyen, és hasonló játékokat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 3. változat: A játékot két dobókockával kell játszani. Ha a játékos a két kockával összesen 6-ot dobott, elkezdheti írni a saját lapjára a számsort a kért szám sokszorosával, pl.: Írd 4 többszöröseit egymás után, 100-ig! (Ez azért nehéz feladat, mert több, mint 4 tízszerese, ameddig tanultuk a szorzótábla miatt, ezért el kell gondolkodnia, számolnia kell magában, miközben körülötte zajlik a kocka dobás) 4. változat: A játékot 2 dobókockával kell játszani, de csak egy papírlap van. A lap a tollal együtt körbejár, s az előző játékos számsorozatát kell folytatnia, a játék elején ismertetett szabály szerint. Lassítja az író játékost, hogy fel kell ismernie a szabályt, (egyesével, párosával, v. páratlan a sorozat; vagy többszörös) és folytatnia kell. 5. változat: A játékot 10 oldalú dobókockával kell játszani. Feladat a két kockán levő szám összeadása, ha ez több, mint a szabályban meghatározott szám, pl. 10, akkor az írja a számsorozatot./rengeteg variációs lehetőség: kisebbekkel, egyesével növekvő, csökkenő sorozat, nagyobbakkal többszörös/ 6. változat: A játékot 10 oldalú dobókockával kell játszani. Feladat a két dobott szám szorzása – ha pl. 50-nél nagyobb a szám a dobott szám, akkor indulhat a számsorozat írása. (Nagy az esélye, így felgyorsul a játék) 7. változat: 10 oldalú dobókockával dobnak a gyerekek. Ha két egyforma számot dobnak, (nagy szerencsével) annak a számnak kell a többszörösét leírni 10-szeresig. (Kisebbi az esély egyforma számot dobni, tehát akinek sikerült, majdnem biztosan meg is nyeri a játékot- levezető játéknak jó, ha kevés az időnk.) 8. változat: mozgatós-helycserés játék. Az osztály fele az asztal körül ül, mindenki mögött áll egy társ. Ha a kockákkal nem egyformát dob, helyet cserél a mögötte állóval. Ha egyformát dob írhatja a szabályban elmondott számsort. (Nagyobb helyigényű feladat! Baleestveszélyre felhívni a figyelmet!)
  21. A játékvezető speciális feladatai: – a helyszín berendezésekor a biztonságra: a gyerekekkel együtt toltuk össze a padokat – a pontos tervezésre, egyértelmű utasítások megfogalmazására. – a saját energikusságommal, lelkesedésemmel, a kerettörténettel maximálisan bevonni a gyerekeket a játékba – figyelni a „kívülállókra”, játékos cserére – szabályok pontos betarttatására -kérdésekre válaszolni – pontos számolásra, miközben a játék lelkesen folytatódik – időkeretek tartására – gyerekek viselkedésére, kommunkiációjára – játék befejezésére hangolni, levezetni mozgásos oldó, helycserés játékkal.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kopaszné Török Gabriella