JÁTÉKRA FEL!

Rendesné Schulcz Rita: Fészek-foglaló

  1. A játék neve, címe: Fészek-foglaló
  2. A játék pedagógiai célja: 1. Mozgásigény kielégítése 2. Szabályok betartása, szabályokhoz való alkalmazkodás 3. Nagymozgások fejlesztése 4. Mozgáskoordinációs képességek, téri tájékozódás fejlesztése 5. Erő, állóképesség fejlesztése, reagálás gyorsaság fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: az eszközök biztonságos elhelyezése a játéktéren 1. Szökdelés közben nem szabad a szőnyegen keresztül haladni, mert elcsúszhat a gyermekek alól. 2. Sípszó után a szőnyegre kell érkezni, de úgy, hogy a társát senki nem akadályozhatja abban, hogy ő is el tudja foglalni a helyét. 3. Vigyázzanak a társaikra a szőnyegre érkezéskor.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: hullámos és kockás mintás tornaszőnyeg, síp, tornapad
  12. Technikai igény: a fenti kellékeken kívül semmilyen speciális technikai kellékre nincs szükség
  13. Az előkészítés feladatai: 1. Hullámos mintás és kockás mintás tornaszőnyeg elhelyezése a tornateremben biztonságos távolságra egymástól. 2. Síp előkészítése. 3. Tornapad elhelyezése a játéktértől biztonságos távolságra.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A szőnyegeket megkeresi 2 nagycsoportos fiú, kiválasztják a hullámos és kockás mintásakat a többi közül, majd a játéktér közepére helyezik őket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyermekek a padon ülnek, amíg a játékot és annak szabályait bemutatom nekik.
  17. A játék menete, játékszabályok: „Kibújtak a kis verébfiókák a fészkekben. Mivel már akkorák, hogy iskolába is mehetnek, ezért külön fészekben laknak a lány-fiókák és a fiú-fiókák is, mert külön tanulnak a lányok és fiúk is. A kislányok fészke a hullámos mintázatú szőnyeg lesz, a fiúké pedig a kockás (mert a fiúk is gyakran járnak kockás ingben). Amikor épp nincs tanítás a madár iskolában, a verébfiókák szabadon ugrálhatnak a fészkek körül – mert mint tudjuk, a verebek nem lépkednek, hanem ugrálnak. Ha viszont sípolok, minden kis fióka a lehető legrövidebb időn belül foglalja el a saját fészkét, hogy ki tudja pihenni magát a következő iskolai napra. Aki nem találja meg a helyét, az a kis fióka kiesik a játékból és nem mehet másnap madáriskolába. (leül a padra)” Szabályok ismertetése a játékosok számára, majd a kerettörténet alapján a „fiókák” megismertetése a saját fészkükkel. (lányok-hullámos, fiúk-kockás mintás szőnyegre ülnek). Jelre elindul a verébszökdelés a szőnyegek között a játéktérben. Újabb sípszóra minden fióka találja meg a saját fészkét. Akinek nem sikerült a megfelelő fészekben elhelyezkednie, az kiesik a játékból, és leül az előkészített padra.
  18. A játék lezárása: Levezető járás: nyitott ablaknál légző gyakorlat: páros karemelésre belégzés orron keresztül, kar leengedésekor: kilégzés szájon át.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék értékelésekor maximálisan figyelembe veszem az egyéni és életkori sajátosságokat. Mivel vegyes életkorú gyermekcsoportról van szó, különösen nagy jelentősége van az ilyen jellegű értékelésnek. Megdicsérem azokat, akiket egyszer sem sikerült elkapni a héjának, illetve kiemelem a „héja” ügyes technikáját.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kiválasztunk egy játékost, aki vállalja a héja szerepét. A héja feladata azoknak a verébfiókáknak az elkapása, akik nem érnek be időben a saját fészkükbe, majd elhelyezése a héja- fészekben (előkészített pad). Az új szabályok ismertetése után kezdődhet a játék. A héja önkéntes alapon kerül ebbe a szerepbe, 2-3 alkalommal ismételjük a játékot.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az esetleges baleset esetén a balesetet szenvedett játékost megnyugtatom, biztonságos helyre vezetem, gondoskodom az ellátásáról.
  22. Egyéb/megjegyzés: Mivel 3-6 éves korosztályú gyermekekről van szó ebben a játékban, a páros lábon szökdelés rövidebb idő alatt kifárasztja a gyermekeket, mint a futás, vagy egyéb mozgás. Ezért összesen 5 alkalommal ismételtem a játékot, mert hamarabb elfáradtak a játékosok. Konfliktushelyzet nem volt, a „kiesés” tényét mindenki, akit megfogott a héja, szó nélkül elfogadta
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Rendesné Schulcz Rita