JÁTÉKRA FEL!

Bognárné Mester Klára: Kalózok a tengeren

  1. A játék neve, címe: Kalózok a tengeren
  2. A játék pedagógiai célja: Tábor résztvevőinek megismerése, csoportos együttműködésre való nevelés
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Figyelem felhívása arra, hogy a játékban a durva, sérülést okozó fellépések nem helyén valók, mindenképp ügyelni kell a játékos társak testi épségére. A labdajátékok során a labda ne találja el az ellenfél játékosainak fejt, még akkor sem, ha az egy kicsi műanyag labda.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Kalóz kapitánynak (játékvezető) kalózsapka, szemkötő. Nekem nem volt ugyan, de jövőre beöltözök , ponyva (régi zászló, nagy pokróc), vonalzó, (papírtekercs – a kapitány „távcsöve”) kicsi műanyag labdák, térfelezésre alkalmas eszköz (kötél, kréta)
  12. Technikai igény: Egy segítő, másod kapitány, aki segít a ponyva egyik végét tartani.
  13. Az előkészítés feladatai: Felmérni a célcsoport összetételét, tábori életük elsődleges szükségleteit, és érdeklődési körét. Jelmez készítés, csapatjelölő eszközök: – piros – kék szemkötő a csapatoknak, távcső készítés (folpack, vagy alufólia tekercs papír csövének felhasználásával, hordó készítése kartonból, pohár (korsó) beszerzése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Egy kalózokról szóló történet elmesélése, és közben átváltozni kalózkapitánnyá. Egy két kalózhajón fellelhető dolog elkészítése, de erre nem biztos hogy lesz igény.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Káci Kapitány kalózkapitány. Tengerre szállt kalózaival, aki már tapasztaltak ugyan, de nem ismerik olyan jól egymást, nem hajóztak még együtt. Velük történt….
  17. A játék menete, játékszabályok: A Mentsd meg hordót! az imbolygó tengeren. Sajnos a kalózhajó rakodó terében a hordók elszabadultak, mert odakint vadul tombol a vihar. A táborozók élő „karámként” tartják épen a vadul hánykolódó hordót. Ezen a hajón két nagy raktér van, így a két karámot kell kialakítanunk. A hordót, s benne értékes tartalmát csak úgy tudjuk megmenteni, hogy az élő karám két eleme szorosan összezár, mikor a hordó kitörni próbál közöttük. Változatában is eljátszottuk (Vidd a kincset!) a játékot, ahol merész kalózok próbáltak betörni az élő karámba, hogy feltörjék a hordót s megszerezzék a kapitány rejtegetett kincsét. A hordóhoz, most is csak úgy juthattak hozzá, ha az élő karám nem zárult össze miközben ők be akartak törni. (Előkerül a „régi zászló” – pléd, egyik kollégám segít a levezetésben fogja a pléd egyik végét) Miután a nagy viharban volt olyan hordó, amit azért nyitottak ki, hogy oldottabb legyen a hajón hangulat, és megismerkedjenek a matrózok a hajón előkerült egy régi-régi zászló (ponyvás névválasztó), ami hajó kabinját pont ketté osztotta és a matrózok a két oldalán összesúgtak. Ha megtudták mondani a zászló túloldalán rejtőző matróz keresztnevét, a hoppon maradt matróz a másik csoport táborába kellett átállnia, hogy őket erősítse tovább. Aki a zászló valamelyik oldalán egyedül maradt, egy rund üdítőre kellett a többi matrózt meghívnia. A kapitány előtt a vihar alatti fosztogatás nem maradt titokban, mert elég sok drágakő és aranytallér hevert szanaszét a hálóhelyek körül. A másodkapitánnyal összehívatta a matrózokat és körbe állította őket. Meg akarta fegyelmezni, rakoncátlan legénységét, és a hajóhídról lehozta egyik vonalzóját. (Kézre csapó) Körbe állította, és felszólította a matrózokat, hogy nyújtsák befelé a kezüket ás majd ő igazságot tesz. Akinek a nevét mondja, és az rácsap a kezére, büntetésből ő lesz a bíra, s neki kell a bűnöst kézre keríteni. Aki nem akar bíra lenni az bevádolhat mást a körből. Az elkövetkezendő napokban béke volt és nyugalom a hajón. De egy délután, amikor unatkoztak egy régi szárazföldi játékot kezdtek játszani, és bizony egyik pillanatról a másikra mindenki kedvet kapott hozzá, a hajó szakácsa pedig a lehető legfinomabb tengeri süteménnyel csábította őket, ami bizony nagyon felcsigázta őket. (Szurkolós) Kő – papír-ollót játszottak, de a matrózok nagyon lelkesek voltak, és akt legyőztek, beálltak a legyőző mögé szurkolni. Végül a matrózok tábora két részre szakadt. A győztesek megették a süti rájuk eső részét, és mert a tengeren csak egymásra számíthatnak, így a másik csoportot is vendégül látták. (Előkerülnek a kicsi műanyag labdák, amelyek ágyúgolyóként fognak szolgálni) Másnap a tenger hullámai egy üres hajót sodort feléjük. Nem volt semmi baja, csak egy éppen indulásra kész hajó volt, ami elszabadult a királyi kikötőből. A tegnapi nyertes csapat annyira lelkes volt, hogy gyorsan megcsáklyázták a hajót és birtokba vették. Persze ezt a kalózok kapitánya nagyon nem nézte jó szemmel, és hamarosan potyogtak az ágyúgolyók. Ezt a küzdelmet csak az a hajó nyerhette, amelyiken kevesebb ágyúgolyó volt. (100 labda)
  18. A játék lezárása: A harc közben sajnos mindkét hajó megsérült és elsüllyedt. Ám a sportos kalózok közül mindenki tudott úszni, és egy közeli szigeten szerencsésen partot ért mindenki.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A biztonságosan partot érő kalózok, fáradalmaikat a fák árnyékában pihenhetik ki. A kalózok konyhafőnöke a helybeliek segítségével az ebéd elkészítésén serénykedik… A táborlakók a játékok alatt ténylegesen megjelenő finomságokkal (sütemények, üdítők kiosztásával lesznek jutalmazva)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A szurkolós játék helyett vagy később utána lehet, olyat játszani, hogy kalóz vagyok (szemkötőt mutat a szemén), tengerész vagyok (csónakevező használatát mutatja), első tiszt vagyok (két kezével egy egyet mutat) Jack Sparrow vagyok (hangosan kimondja a filmhős nevét) Azonos rangú játszik mindig egymással, a végén az első két Jack Sparrow választ magának csapatot egyenként.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Átszellemülni, kalózbőrbe bújni, segíteni a résztvevőket abban, hogy hagyják magukat a történettel elsodorni.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Bognárné Mester Klára