JÁTÉKRA FEL!

Bagó Beatrix: Kocka – ABC

  1. A játék neve, címe: Kocka – ABC
  2. A játék pedagógiai célja: ABC tanítása-tanulása, felsőbb osztályokban ABC ismétlése, magánhangzók, mássalhangzók különválasztása, rögzítése
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Előtte meg kell tanítani az ABC-t, vagy át kell ismételni, hogy a játékban részt vevők biztosan tudják. A toll, amivel írnak biztosan fogjon. Úgy üljenek le az asztalnál, hogy biztosan elérjék egymást, teljes biztonsággal kivegyék egymás kezéből a tollat. Rögzíteni kell, hogy ha valaki el akarja venni a tollat, akkor a másiknak oda kell adnia.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: dobókocka (1-2 db), toll, papírok
  12. Technikai igény: Asztal, körben székekkel, /annyi szék ahányan vannak a csoportban/
  13. Az előkészítés feladatai: Rendezzétek be a helyszínt, hogy ott körben állva/ülve, biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson a résztvevők megtanulják/átismétlik az ABC-t. Érdemes kihangsúlyozni, hogy a pontos ABC ismeret mellett fontos a gyorsaság is, mint szempont.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevő foglaljon helyet egy széken. Az asztal közepén legyen elhelyezve a toll és a papír minden játékos előtt. El kell mondani a játékszabályt!
  17. A játék menete, játékszabályok: : A játékosok körben ülnek az asztalnál, én az asztal mellől irányítom a játékot, Úgy, hogy az első játékos mellettem jobb kéz felől dobhat először a dobókockával. • Majd a mellette levő dobhat, és így tovább, körbe. • Ha valaki 6-ost dob, elkapja az asztal közepéről a tollat és az előtte lévő papírra elkezdi leírni a magyar ABC-t. • Közbe már dob a következő, aki eddig írt addig írhatja, míg valaki újra 6-ost nem dob. Akkor, az ő kezébe kerül a toll, és ő írja az ABC-t. • Ha valaki már elkezdte írni, és újra 6-ost dob, akkor ott folytatja, ahol abbahagyta.
  18. A játék lezárása: A játék addig tart, amíg valakinek sikerül leírnia az ABC-t. Aztán fel kell olvasnia (ezzel is tanul a többi) és el kell fogadnia a többinek. Ha netán van benne hiba, akkor ez a játékos kiesett a játékból és újra kell játszani a játékot, hibátlan megoldásig.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az első hibátlan ABC-t leíró 5-öst kap (pl: olvasás, nyelvtan tantárgyakból, ha órán játsszuk ezt.) Megdicsérni a résztvevőket és megköszönni a játékot! Értékelni a játékot, és levonni a tapasztalatokat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Kettő dobókockával játszani és akkor lehet írni az ABC-t, ha valaki mindkét dobókockával 6-ost dob, vagy a dobott számok összege osztható 6-tal. • Három dobókockával játszani és akkor lehet írni az ABC-t, ha valaki mindhárom dobókockával 6-ost dob, vagy a dobott számok összege osztható 6-tal. • Lehet, hogy csak az Abc- magánhangzóit írják le. • Lehet, hogy csak a mássalhangzókat írják le. • Lehet a magánhangzóknál bontani, hogy mély és magas magánhangzók. • Lehet a mássalhangzóknál bontani, hogy zöngés és zöngétlen mássalhangzók. • Lehet nyelvtanulásnál pl: angol ABC, akkor a játék neve: dice – ABC vagy német, akkor a játék neve: Spielstein – ABC
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a továbbfejlesztett játékokat fokozatosan ismertetni. Először csak az elsővel /a legegyszerűbbel/ kipróbálni, majd, ha már jól megy, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetni a játékot. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is, és addig játszani, amíg nem válik unalmassá!
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek élvezték a játékot, a pedagógiailag kitűzött célom megvalósult. Többszöri ismétlés után már mindenki hibátlanul tudta az ABC-t.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bagó Beatrix