JÁTÉKRA FEL!

Zeleiné Tóth Orsolya: Házikó,emberek, tornádó

  1. A játék neve, címe: Házikó,emberek, tornádó
  2. A játék pedagógiai célja: Új ismeret elsajátítása, téri tájékozódás fejlesztése, reagálás gyorsaságának fejlesztése, állóképesség fejlesztése, figyelem fejlesztése, szórakozás.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: az óvodai csoportszoba akadálymentesítése, asztalok, székek, szőnyegek játéktérből való eltávolítása. Gyermekek figyelmének felhívása arra, hogy egymásra, főként a kisebbekre vigyázzanak, lehetőleg egymásnak ne szaladjanak.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: szabadtéri játék esetén bóják, szükség szerint szalagok a terület elkerítéséhez.
  12. Technikai igény: plusz egy felnőtt a teremrendezéshez és a gondozási feladatok ellátásához.
  13. Az előkészítés feladatai: A csoportszobai asztalok, székek, szőnyegek elhelyezése a fal mellé, mosdóhasználat, kényelmes ruházat biztosítása, folyadék biztosítása a játék befejezése után. Szabad téri játék esetén ezek mellett a játéktér kijelölése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: : A székek rendezésében, szőnyegek feltekerésében, szalag kihúzásában segíthetnek a gyermekek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Tanulunk egy új játékot, aminek a neve: Házikó, emberek, tornádó. Helyezkedjetek el szétszórt alakzatban.
  17. A játék menete, játékszabályok: Alkossanak 3 fős csoportokat. (Ebben segítek) 2 ember fog házikót alkotni úgy, hogy egymással szembe fordulnak, karjukat kinyújtva felemelik, együtt háztetőt képeznek. A harmadik gyermek lesz az „ember”, ő beáll a házikóba. Ha azt mondom: ház! akkor a házat alkotó gyermekek megkerülik az egész csoportot, majd visszaállnak a helyükre. Ha azt mondom: ember! akkor az emberek futnak egy kört, és ha azt mondom tornádó! akkor mindenki fut egy nagy kört. Minél hamarabb és egymásra vigyázva, ütközést elkerülve hajtsák végre a feladatot. Igény szerint szerepet is cserélhetnek a játékosok.
  18. A játék lezárása: Nagyon ügyesek, voltatok, örülök, hogy figyeltetek a feladatra és egymásra is! Most egy kicsit pihenjetek, addig megbeszéljük, hogyan sikerült a játék.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Egyéni értékelés, dicséret és pozitív megerősítés, példaként kiemelés módszereivel történt. Korrigálásra nem volt szükség, mert a gyermekek elsőre megértették a játék lényegét, szükség szerint önmagukat javították, egymásra odafigyeltek, a játékot örömmel játszották. Jó kedvvel, felszabadultan mozogtak, játék közben fejlődött figyelmük, téri irányérzékük, állóképességük, reakcióidejük gyorsabb lett és jól érezték magukat. Az összetartozás érzése mélyült, a kicsikre odafigyeltek a szociális kapocs erősödött.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: : Ha az utasítás elé odaillesztem a „kis” jelzőt, akkor guggolásban kell megtenni az egy kört. A „nagy” jelző esetén magas tartásban tartott karral, a kutya, béka, nyúl, pók, törpe, gólya, fóka stb. szavak esetén az annak megfelelő mászások, járások, ugrások alkalmazásával hajthatják végre a feladatot a gyermekek. Ezek természetesen a helyszínhez igazodnak, udvaron nem csúszunk, kúszunk.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A csoport életkorából adódóan a gondozási feladatok ellátása.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék foglalkozásban nem fő- hanem előkészítő funkciót lát el, bemelegítő jellegű.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Zeleiné Tóth Orsolya