JÁTÉKRA FEL!

Szabó Erzsébet: Nyuszi fogó

  1. A játék neve, címe: Nyuszi fogó
  2. A játék pedagógiai célja: Nagymozgásos testnevelési játék, szabálytudat, együttműködési képesség, valamit futás és irányváltoztatási képesség fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék előtt figyelni kell a megfelelő öltözékre, kiemelten a cipőre, hogy ne csússzon a talajon. A játék alatt figyelni kell a cipőfűzőkre, valamint arra, hogy ne essenek el, valamint ne ütközzenek össze a játékosok.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A résztvevők száma szerinti karika, mellény vagy valamilyen jelzés a rókáknak, ez is létszámtól függ, valamint a továbbfejlesztett játéknak kell egy labda.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A karikákat el kell helyezni a talajon egymástól szétszórtan.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok kihelyezhetik a karikákat egymástól kellő távolságra.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az erdőben éltek a nyuszik, minden nyuszi család a saját üregében. Arra tévedtek az éhes rókák, akik vadásztak a nyuszikra. Az elfogott nyuszikat bevitték a rókalyukba, viszont az ügyes nyuszik elterelték a rókák figyelmét, és kiszabadították társaikat. Ezután ismertetni kell a játékszabályokat, valamint fel kell hívni a figyelmüket az esetleges balesetek megelőzésének módjaira.
  17. A játék menete, játékszabályok: Egyik gyerek a róka, a többiek a nyuszik. A karikák a nyúlüregek. A rókának is van saját karikája, ez a rókalyuk. Az a nyuszi, amelyik az üregben lapul, biztonságban van. A róka meg akarja fogni a nyuszikat, amikor azok az egyik üregből a másikba átfutnak. Akit megfogott, az a rókalyukba várakozik. Mivel egyre kevesebb a nyuszi, pár üreg össze is dőlhet, akkor azokat a karikákat elvesszük. Ha a róka majdnem az összes nyuszit megfogta, akkor új rókát választunk. Változatok: mi a változtatott játékot játszottuk, mivel nagy az osztálylétszám, és mindenki egyszerre akar játszani. 3 rókát választottunk, ekkor 24 nyuszi maradt. 12 karikát tettünk le, minden karikában 2 nyuszi volt. Egy nyúlüregbe max. 3 nyuszi tartózkodhatott futás után. Középen volt a tornateremben a rókalyuk, a rókák oda vitték az elfogott nyulakat. A nyulak kiszabadíthatták társaikat úgy, hogy megfogták a kezüket, és a saját üregükbe vitték kézen fogva. Ekkor az egyik róka általában őrizte a rókalyukat. Játszottunk egy harmadik változatot is, ahol úgy foghatták meg a rókák a nyuszikat, hogy labdával kidobták akkor, mikor átfut egyik üregből a másikba. A rókák futhattak a labdával, valamint passzolhattak is.
  18. A játék lezárása: A játéknak a játékvezető vet véget. Kiesés, győztes ill. vesztes nincs. A játék élményéért játszottunk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem a játékosokat, főleg azért, mert betartották a játékszabályokat, és nem voltak durvák egymással. Megkérdeztem, hogyan tudtak együttműködni a nyuszik, hogy kiszabadítsák társaikat, valamint a rókák, hogy minél több nyuszit fogjanak el.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Már a továbbfejlesztett játékot játszottuk. Egy vadászt esetleg még be lehet vetni, aki figyel a fák mögül, és néha befut elkapni egy rókát. Ha sikerül, helyet cserélnek.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok testi épségére és a szabályok betartására. Érdemes először kevesebb játékossal lejátszani az egyszerűbb játékot, utána fokozatosan bővíteni, majd a végén eljátszani a legutolsó változatot, ahol a legtöbb a játékos.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ha órán választhatnak játékot, ez rendszerint a kedvencek között van.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szabó Erzsébet