JÁTÉKRA FEL!

Prikkelné Donkó Melinda: Cápa fogó

  1. A játék neve, címe: Cápa fogó
  2. A játék pedagógiai célja: Színek megismerése, színek rendszerezése, figyelem, szabálytudat, tolerancia fejlesztése, nagy mozgások, állóképesség, csoportkohézió megerősítése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Teremrendezése, akadálymentesítés, lábbelik ellenőrzése.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Kötél, színes labdák, vagy színes szalagok, cápa fejdísz.
  12. Technikai igény: Időmérő pl.: stopper vagy homokóra.
  13. Az előkészítés feladatai: Szükséges eszközök előkészítése, teremrendezés, szellőztetés.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mozgás foglalkozás végén vagy mindennapos testnevelés során, vagy udvari játék során kezdeményezhető.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Érdeklődés felkeltése a labdák és a cápa fejdísz /fejdíszek előkészítésével. A terem egyik végébe kötelet teszek, ez által kialakítva a tengert, ahol a halacskák úszkálnak. Kiosztom a színes labdákat, kijelölöm a cápákat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Elmondom a gyerekeknek a játék menetét. Elmesélem a kerettörténetet. A tengerben sok színes halacska úszkált békésen. Élt a tengerben két nagyon éhes cápa, akik napok óta nem ettek egy falatot sem. Csak a színes halakat szerették megenni. Egyik alkalommal a piros halacskákra és a sárga halacskákra fájt a foguk. Következő alkalommal a zöld és a kék halakat akarták megenni. A legfürgébb halacskák a játék végén cápává változhatnak. A mondóka elmondásával azoknak a halaknak ki kell jönniük a biztonságos menedékből, akiket a cápák kiválasztanak. Halak: Színcápa, színcápa mondj egy színt, bam bam bam a legjobb színt! Cápák : Zöld és piros. Azok a gyerekek akiknek zöld és piros labda van a kezükben kilépnek a védett tengerrészből, és futnak a cápák elől. Akiket megfogtak kiesnek, le kell ülniük. Utána választhatnak más színű labdát. A két legügyesebb, legfürgébb halacskából lesznek a következő körben a cápák. Megkérdezem mindenki megértette-e a szabályt. Nagy hangsúlyt fektetek a baleset védelemre, kérem őket vigyázzanak a saját és társaik testi épségére. Néhányszor eljátsszuk, amíg van rá igény.
  18. A játék lezárása: Felhívom a figyelmüket, hogy az utolsó kör következik, próbáljanak nagyon gyorsan menekülni a cápák elől.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérem a gyerekeket egy zsákba gyűjtsék össze a labdákat. Összeszedem a fejdíszeket. Körbe járunk levezetésképpen. Körbe állunk megkérdezem, hogy érezték magukat. Megkérdezem ki hányszor volt cápa, ki az akinek sikerült megmenekülni a cápák elől. Szóbeli dícséret, megerősítés.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet nehezíteni a cápák helyzetét, csak egymás kezét fogva szaladhatnak, vagy csak bal kézzel foghatják meg a halakat, vagy egyikük csak kék, másikuk csak zöld halat foghat meg stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatos figyelemmel kísérés a biztonságot és a szabályok betartásának érdekében.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon kedvelt lett ez a játék a csoportban, szeretik hogy kicsit változtatunk a szabályokon a következő alkalommal, így nem válik unalmassá. Drukkolnak egymásnak a játék közben így a csoportkohéziót nagyon segíti. Mindig jó hangulat alakul ki közben.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Prikkelné Donkó Melinda