JÁTÉKRA FEL!

Pécsvári Réka: Helycserélősdi

  1. A játék neve, címe: Helycserélősdi
  2. A játék pedagógiai célja: A játék résztvevői kényszerérzet nélkül megismerkedjenek egymással, megtanulják a társak neveit, esetleg tulajdonságait. Idegen nyelvi órákon a szavak, illetve kifejezések memorizálása, gyakorlása játékosan.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy igyekezzenek óvatosan változtatni a helyüket.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Nincs szükség kellékre
  12. Technikai igény: Nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre
  13. Az előkészítés feladatai: Hogy körben állva biztonságosan tudjunk játszani, be kell rendezni a helyszínt. (Padokat, székeket félre kell tolni, ha nincs elegendő hely a kényelmes kör létesítéséhez.)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nincs szükség előkészületekre.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék elején minden résztvevő elmondja a nevét, amit a társaknak memorizálni kell. (Mi ezt továbbfejlesztve angol órákon szoktuk játszani különböző témakörök szókincsének fejlesztésre, gyakorlására.)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak. A játékvezető középre áll és onnan magyarázza el a játék menetét. Miután mindenki elmondta a nevét, vagy esetleg a továbbfejlesztett változatában egy közösen választott témakör szavait akár magyar, vagy idegen nyelven (pl. ház témakörben szobák, vagy berendezési eszközök felsorolása: konyha, hálószoba, kanapé stb.), a kör közepére szólít egy játékost. A középen álló feladata az lesz, hogy mihamarabb vissza kerüljön a többiekhez, a kör szélére. A középen állónak hangosan és gyorsan kell két társának a nevét, vagy a továbbfejlesztett változatban két szót kiáltani. A két társnak, akiket szólított, helyet kell cserélni. De, a középen állónak is mozdulnia kell, és minél gyorsabban valamelyik társának a helyére kell állnia. Így, aki lassabb, pórul jár, és középre kell állnia. A lényeg, hogy mind a három játékos kapcsoljon, és gyorsan változtasson helyet. Egy mindig lemarad, és állhat középre. A játék így folytatódik tovább. A résztvevőknek figyelni, és memorizálni kell társuk nevét, vagy az általuk választott szót, kifejezést, amit megtestesítettek.
  18. A játék lezárása: A játék célja az, hogy a résztvevők vidáman, játékosan ismerjék meg egymást, vagy a továbbfejlesztett változatban az adott témakör szavait könnyebben sajátítsák el. Elegendő, hogy a játék élményéért játsszuk, következmény és versenyhelyzet nélkül. Ebben az esetben a játéknak, a résztvevők visszajelzéseit és a külső körülmények hatásait figyelembe véve a játékvezető vet véget.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret, köszönet. Érdeklődjetek, hogy hogyan is érezték magukat a játékosok, hogy tetszett nekik az elmúlt pár perc és mit tanultak belőle.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a játékosok ismerik egymást, a játék továbbfejleszthető. Bármilyen órán játszható, hogy egy kicsit felfrissítsük résztvevőket. A nevek helyett lehet játszani akár számokkal, állatokkal, tárgyakkal, vagy idegen nyelvi órákon új szavakkal. Esetleg nehezíthető, bonyolítható a játék, ha a középen álló játékos nem kettő, hanem három társa nevét, vagy azok által kitalált szó megtestesítőjét szólítja.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni, hogy mindenki számára érthető és élvezhető legyen a játék.
  22. Egyéb/megjegyzés: Eddigi tapasztalatok szerint, a résztvevők szeretik ezt a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pécsvári Réka