JÁTÉKRA FEL!

Horváth Krisztina: Háromkörös asszociáció

  1. A játék neve, címe: Háromkörös asszociáció
  2. A játék pedagógiai célja: a koncentrációs és az együttműködési készség fejlesztése, energetizálás, újonnan alakult csoportnál névtanulásra is bevethető
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: akadálymentes üres tér kialakítása, amelyben kényelmesen kört alkothatnak a csoport tagjai
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: labda
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: a kellék biztosítása, a szabad tér kialakítása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: megkérhetjük a játszókat, hogy az esetlegesen akadályt képező berendezési tárgyakat (pl. székek, asztalok) segítsenek elpakolni
  16. A játék megnyitása, nyitánya: megkérjük a játszókat, hogy álljanak körbe, ismertetjük a játékszabályokat
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék háromfelé történő koncentrációt igényel. Három körben vezetjük be az egyes cselekvéseket. Az első körben a játékvezető kezet fog a jobb oldalán álló játékossal, aki továbbadja jobb oldali szomszédjának a kézfogást, és így tovább. A második körben a játékvezető kimondja az egyik játszó nevét, aki szintén megnevez valakit a csoportból, és így tovább. A játék során minden játékos ugyanannak a játékostársának a nevét mondja. Mindenkinek csak egyszer hangozhat el a neve, ezt a gyakorló körben úgy tudjuk elérni, hogy akinek kimondták a nevét leguggol, ezzel jelzi, hogy az ő nevét már nem lehet mondani. (Amikor már élesben megy a játék, nem kell leguggolni.) A harmadik körben a játékvezető labdát dob az egyik játékosnak, aki tovább dobja a labdát, és ez mindaddig folytatódik, amíg a labda vissza nem kerül a játékvezetőhöz. A labdát mindig ugyanannak a játékostársának dobja mindenki, akinek az első körben. Hogy mindenkihez eljusson a labda, és ne legyen ismétlődés, szintén úgy tudjuk elérni a gyakorlókörben, hogy leguggol, aki labdát kapott; a későbbiekben ez már nem kell. Miután lejátszottuk a próbaköröket, elindulhat a játék. Először csak a kézfogást és a neveket rakjuk össze, majd amikor ez már jól megy, bedobjuk a labdát is.
  18. A játék lezárása: Addig játsszuk, amíg magas energiaszinten működik a játék. Fontos, hogy sikerélménye legyen a játszóknak, érdemes ezt a gyakorlatot a „csúcson abbahagyni”, hogy pozitív élménnyel záruljon.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékelésként megdicsérjük a játszókat, ha sikerült összehangolni a tevékenységeket. Megkérdezhetjük, hogy mikor érezték, hogy belelendülnek, mire volt szükség ahhoz, hogy gördülékenyen menjen a játék. A játék sikeres, összehangolt lefutása már önmagában jutalmaz. Előfordulhat, hogy a csoport annyira fáradt és dekoncentrált, hogy nem lesz sikeres a játék. Erre is mindenképpen reflektálnia kell a játékvezetőnek, és reflektáltatni kell a résztvevőket is. Érdemes ilyenkor megbeszélni a játszókkal, hogy miért fejlesztő ez a játék, miért tartja fontosnak a játékvezető, és biztatni a játékosokat, hogy a következő játék alkalmával sikeresek lesznek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha nagyon jól megy a játék, beiktathatunk egy negyedik elemet – például ritmusos dobogás a lábbal – így a ritmusérzéket is fejleszti a játék. Esetleg bevezethetjük azt, hogy kézfogás helyett összepacsiznak a játszók, és megfordíthatják a pacsi irányát, ha kétszer ütik össze a tenyerüket.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelnie kell, hogy ne „vesszen el” egyik elem sem (a kézfogás a játék kezdeti szakaszában általában el szokott veszni), ha túl nehéz a játszóknak a gyakorlat, leállíthatja, indíthat egy könnyebb koncentrációfejlesztő játékot, és a foglalkozás egy későbbi szakaszában újra megpróbálkozhatnak a háromkörös koncentrációval.
  22. Egyéb/megjegyzés: –
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Horváth Krisztina