JÁTÉKRA FEL!

Dr. Bótáné Ludvig Zsuzsanna: Házfoglaló, házépítő

  1. A játék neve, címe: Házfoglaló, házépítő
  2. A játék pedagógiai célja: Közösségformálás. A gyerekek megfigyelőképességének, helyzetfelismerésének fejlesztése
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A helyszín kivlasztásánál ügyelek, hogy zavaró eszközök, játékszerek ne legyenek, elegendő hely legyen a futáshoz, fontos, hogy jó levegőn végezzük a játékot.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Az előzetes játékhoz – "mókusok ki a házból" – karika szükséges. Az ebből továbbfejlesztett játék nem igényel eszközt.
  12. Technikai igény: Nincs szükség technikai felszerelésre.
  13. Az előkészítés feladatai: A terep megvizsgálása, az esetleges zavaró eszközök eltávolítása. Az előző játék során használt karikák összeszedése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segítségét kérem a karikák összeszedéséhez.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kerettörténet ismertetése. Az előző játékra utalva elmondom, hogy: "Képzeljétek el, ez a mókuska megunta, hogy mindig házat kell keresnie, ezért elhatározta, hogy házat épít. Amikor a házatlan mókus azt kiáltja, hogy "Házépítés", akkor azok a gyerekek, akik házat alkotnak, új társat keresnek és azzal építenek házat a mókusok fölé. Aki nem talál társat, az lesz a játékvezető. Ha ő mégsem akar házat építeni, akkor azt kiáltja, hogy "Mókusok ki a házból", ekkor a mókusoknak ki kell szaladniuk és ő megpróbál valamelyikük helyére, egy házba bejutni.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek kettessével, magastartással házat alakítanak ki, minden házban van egy harmadik gyerek, a mókus. Egy gyereknek nem lesz helye, ő lesz a játékvezető, akinekvagy az a célja, hogy ház legyen a feje felett, vagy ő is házat építsen egy társával. Ha azt kiáltja, hogy "Mókusok ki a házból!", akkor a mókusoknak kell elhagyniuk az addigi házukat és megpróbálni újat keresni. De ha a játékvezető is házat akar építeni, akkor akkor azt kell kiáltania, hogy "Házépítés", akkor a mókusok maradnak a helyükön, a házat alkotó gyerekek keresnek maguknak új társat, akivel új házat építhetnek, ilyenkor a játékvezetőnek az a célja, hogy ő is találjon magának valakit, akivel házat építhetegy mókus fölé. Akinek ekkor nem jut párja, az lesz az új játékvezető.
  18. A játék lezárása: Úgy irányítom a játékot, hogy a végére én lehessek a játékvezető. A kerettörténetet azzal zárom le, hogy "Csiribú, csiribá, gyerekekké változtak a mókuskák."
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nem igazán értékelel, hiszen a játék maga örömforrás a számukra.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez már önmagában egy továbbfejlesztett játék, ha ellaposodik a játék, még gondolkodhatok egy újabb variáción, módosított játékszabályokkal.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A kisebbek segítése a feladat végrehajtásánál, hogy sikerélményekhez juttassam őket.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Dr. Bótáné Ludvig Zsuzsanna