JÁTÉKRA FEL!

Kovács Lia: Kesze-kusza népmese

  1. A játék neve, címe: Kesze-kusza népmese
  2. A játék pedagógiai célja: A tanult népmese meseszereplőinek, mesebeli tárgyainak rögzítése; figyelemfejlesztés; összehasonlító-elemző készségek fejlesztése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Magas
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívjuk fel a játékosok figyelmét, hogy a plüss elkapásakor, ill. a hátrafele szaladáskor figyeljenek egymásra!
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: plüss állat (ugrókötelek, ha nincsenek felfestett vonalak)
  12. Technikai igény: A játékhoz szükség van egy olyan teremre, ahol felfestett vonalak vannak vagy urgókötelekre a vonalak megjelenítéséhez
  13. Az előkészítés feladatai: Ha nincsenek vonalak, a köteleket kell letenni úgy, hogy kb. 5 m legyen a két vonal között.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játéknak nem feltétele a „Plüss-elkapó” nevű játék ismerete (a képzésen megismerhettük), de mivel hasonló elveken működik, jó alap lehet. Abban a játékban csak a számokra kell figyelni, a történet – mint zavaró tényező- nem okoz nehezítést. Ezért a fokozatosság elvét követve jó, ha az alapjátékkal kezdünk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt a két vonal (vagy kötél) mögé állítjuk a gyerekeket 2 csapatra osztva. A kerettörténettel motiváljuk őket:„Képzeljétek el, tegnap a másik osztályban is pont a Nyakigláb, Csupaháj, Málészáj c. mesét olvasták a gyerekek! Az óra végén az egyik kisfiúnak össze kellett foglalnia a népmesét! Igen ám, de ő úgy gondolta, megvicceli az osztályt és kicsit átköltötte a történetet! Én most elmesélem nektek az ő változatát! Majd a játék végén meg fogom kérdezni, miben tért el ez az átköltött történet az olvasott népmesétől! Hogy még izgalmasabb legyen a mese, ti is bele fogtok bújni a szereplők, csodás tárgyak bőrébe!”
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok egymással szemben állnak 2 csapatban. Kívülről irányítjuk a játékot. A szerepek kiosztása, a szabályok elmagyarázása a kerettörténet folytatásaként történik. A nehezítéseket menet közben magyarázzuk el. Az átköltött történetet kedvünk szerint tehetjük kesze-kuszává! 🙂 „Kiosztom a szerepeket! Jól jegyezzétek meg, milyen tárgy vagy személy vagytok! Mindkét sorban lesz egy-egy szegény ember, Nyakigláb, Csupaháj, Málészáj, kocsmáros, asztal, szamár, furkós bot, étel, aranypénz. – Ha meghallod a történetben a „neved”, akkor meg kell próbálnod a középen lévő plüss állatot elkapni és gyorsan a vonalatok mögé vinni! Ha ez sikerül, kap a csapatotok egy pontot. – Nehezítsük egy picit a játékot! Ha a társad megérint téged mielőtt a vonal mögé érnél a plüss állattal, ők kapják meg a pontot! – Figyelj, mert úgy mesélem tovább a történetet, hogy egyszerre több szereplő vagy tárgy is lehet a mondatomban! Mindenki mehet a plüssért, aki meghallja a „nevét”!”
  18. A játék lezárása: A pontokat összesítjük, gratulálunk egymásnak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérjük a játékosokat, megköszönjük a részvételt, lehetőséget adunk, hogy elmondják a véleményüket. A végén megbeszéljük, hogy miben volt más ez az összekuszálódott mese az olvasott mesénkhez képest.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Bármelyik népmesével játszható. – Akár a jó fantáziájú gyerekek is mesélhetik, ha már többször játszottuk. – Bevezethetünk egy olyan szót, amire minden gyermek szaladhat a plüssért.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetnünk. Érdemes egy-két próbajátékot is játszani. Folyamatosan figyelnünk kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezték a játékot. Akik ugyanazt a szerepet kapják, hasonló típusú gyerekek legyenek! (Pl. egy erőszakos fiú gyermek, ne a legvisszafogottabb lánnyal kerüljön össze!)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovács Lia