JÁTÉKRA FEL!

Szöllősiné Kancz Judit: Kalandozás a téli erdőben

  1. A játék neve, címe: Kalandozás a téli erdőben
  2. A játék pedagógiai célja: Örömteli mozgásos játék; Természetes mozgáselemeket egyénileg gyakorolják a sokféle mozgásfejlesztő eszközön, Közösségi élmény; Térben való tájékozódás; Kondicionális és koordinációs képesség fejlesztése;
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A futás megkezdése előtt, fel kell hívni a gyerekek figyelmét arra, hogy amerre futnak, arra nézzenek. Ha elesne a társuk, segítsék fel. Vigyázzanak egymásra, magukra. A kirakott eszközöket ki kell kerülni, ha rálépnének, könnyen elcsúszhatnak.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: babzsák, karika, egyensúlyozó lépegető, dob
  12. Technikai igény: CD lejátszó, CD – Vivaldi – A tél zeneműve
  13. Az előkészítés feladatai: Terem szellőztetése, eszközök – karikák, babzsákok, egyensúlyozó – szórt alakzatban elhelyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők száma lehet óvodai teljes létszám. – Az eszközök számát meghatározza, hány gyermek vesz részt a játékban. Egyel kevesebb karikát kell kirakni, mint ahány gyermek van. A babzsákból ugyanannyit kell kirakni, mint ahány gyermek van. A karikákat és a babzsákokat szórt alakzatban kell elhelyezni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A téli erdő bemutatása – óriási fák, bokrok stb. találhatók, melyben sok kis állat él. A téli erdőben viharos szél tombol – Fújja szél a fákat mondókával a játék megkezdése. Fázva reppentek fákról -fákra a kismadarak… Futás feladattal, kerülgetni kell a szórt alakzatban letett eszközöket.
  17. A játék menete, játékszabályok: Beteg kismadár – törökülés, oldalsó középtartás. Jsz:Egyik karral nyújtózás rézsútos középtartásba, majd vissza. Amikor meggyógyul a kismadár, tovább reppenhet a téli fák között. Fontos, hogy ne csak körbe fussanak, nagyobb a fejlesztő hatás. Egyszer csak sok kis nyuszi ugrándozott az erdőben. Nyúlugrás – ugrás guggolásból, guggolásba, kéztámaszon át. A kis nyuszik meghallották, hogy közeledik a sánta róka. Jsz: ugrás guggolásból guggolásba, kéztámaszon át, egyik lábat végig a levegőben tartva. Végig haladnak a hídon, játszadoznak a fák, bokrok között. A játékvezető a képzeletbeli vadász, amikor dobol egyet ( lövés hallatszik), elbújnak a bokrok, fák mögé. A gyerekek összehúzzák magukat. Az erdő fáira ugráló mókusok érkeztek – Házatlan mókus- Jsz: A játéktéren eggyel kevesebb ház található(karika). A mókusok szabadon futkároznak, a házak között. Mókusok be a házba! felszólításra mindenki gyorsan házat keres. Akinek nem jutott ház, az gyorsan elkiáltja magát: Mókusok ki a házból. Ekkor mindenkinek el kell hagynia a házat, és újat kell keresnie. Amikor a Mókusok a játékot befejezték, elmentek még egy kis eleséget keresni. Eleséghordás – Jsz: Egyensúlyozó járással haladnak a fejük tetején a babzsákkal. Egymást úgy tudják segíteni, ha valakinek leesett a fejéről a babzsák, hogy oda kell menni a mókus társnak és a babzsákkal a fején le kell hajolni és fel kell tenni társának a fejére a babzsákot (eleséget)- akinek leesik a fejéről a babzsák, nem tud addig tovább haladni, ameddig nem segítenek rajta. Nagyon segíti a közösségi élményt, szépen érvényesül az egymás segítése. Szobros játék – Vivaldi: A tél zeneművére – Jsz: Az erdei állatok – mindenki olyan kis állattá változhat, amelyik a legkedvesebb számára. A zenére szabadon mozoghatnak utánzó mozgással, amikor a zene leáll, szobrot alkothatnak – érzelmek kifejezésével: fázó, menekülő, eleséget találó, éhező, barátot találó, otthonában alvó;
  18. A játék lezárása: Az erdei állatok hazatértek. A gyerekek a kis házaikban elmondták, melyik játék tetszett a legjobban, hogy érezték magukat. Az eszközöket közösen elraktuk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Folyamatos értékelés, dicséret, bátorítás érvényesült. A gyerekek válaszai, értékelései nagyon változatosak voltak.- mindegyik, eleség gyűjtés, szobros stb. Öröm, pozitív élmény megvalósult.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Még több erdei állat bevonása- utánzó mozgás gyakorlására lehetőség. További változatos eszközök bevonása – a terep nehezítése
  21. A játékvezető speciális feladatai: Pozitív megerősítés, egyéni megsegítés, dicséret, pontos feladatvégzés.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek életkori sajátosságainak, képességeinek figyelembevétele fontos.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szöllősiné Kancz Judit