JÁTÉKRA FEL!

Falcsik Veronika: Kezeket az asztalra!

  1. A játék neve, címe: Kezeket az asztalra!
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelem fejlesztése. Bal-jobb gyakorlása. Egymásra figyelés elérése.. Cél, hogy a gyerekek örüljenek egymás sikerének, ne éljék meg kudarcként, ha kiesnek.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Ügyelni, hogy az összetolt padok jól illeszkedjenek, mert becsíphetik az ujjukat a gyerekek.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nem igényel kelléket.
  12. Technikai igény: Minden résztvevőnek egy szék, és annyi pad összetolása, ami mellett a gyerekek kényelmesen elférnek. Annyi hely, hogy a széket is hátra tudják húzni szükség esetén, illetve a játékvezető körbe tudja járni.
  13. Az előkészítés feladatai: A tanteremben 3 kétszemélyes tanulópad összeforgatása úgy, hogy a gyerekek kényelmesen körbe tudják ülni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nagyobb gyerekekkel közösen lehet összetolni a padokat. Mivel ezek a gyerekek pici elsősök, nem vontam be őket a nehéz padok tologatásába.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Megkértem a gyerekeket, hogy foglaljanak helyet. Mindenki oda ült, ahová szeretett volna. Kerettörténet: Volt egyszer egy százlábú, aki nagyon ügyetlen volt. Nem sikerült uralnia a végtagjait, hiszen olyan sok volt neki belőle.Szeretett volna játszótársakat keresni, olyanokat, akik nem nevetik ki, akiktől megtanulhatja, hogyan rakja sorra a lábacskáit. Mit gondoltok, tudnánk neki segíteni?
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. A csoport tagjai kört alkotnak a pad tetején a kezeikkel, úgy, hogy mindenki egymás mellé teszi a két kezét. A kör az óramutató járásával ellentétesen indul. A gyerekek háta mögött állok, a játék alatt körbejárok. Kijelölöm az indítót, aki bal, majd jobb tenyerével csap az asztalra. őt követi a mellette ülő, stb. Mondhatják is, hogy bal-jobb. 2. Már nem mondjuk, hogy bal-jobb, csak végigmegyünk a körön. 3. Ha valaki kettőt csap az asztalra, megfordul a kör iránya.. Vigyázat, ha jobb kézzel kettőt csap, az ő bal keze következik! 4. Most mindenki tegye keresztbe a saját kezét! Mindegy, hogy melyik kéz van felül a keresztezésnél,mert a sorrendet az egymás mellé tett kezek sorrendje adja majd meg. Így megyünk végig a körön irányfordítás nélkül. 5. Most megint lehet duplán csapni, megfordítani a kör irányát. Eddig aki tévesztett, az nem esett ki a játékból. 6. Innentől kezdve, aki téveszt, kiejti a tévesztő kezét, amit el kell vennie az asztalról.
  18. A játék lezárása: A győztesek papírkoronát kaptak. Megtapsoltuk őket.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem a gyerekeket. Megkérdeztem, hogyan érezték magukat, mi okozott nehézséget, mit tanultak a játékból. Néhány válasz: – Sz.:Legközelebb jól meggondolom, hogy megfordítsam a kört, mert a másik kezem következett volna, és így kiejtettem az egyik kezemet. – V.: Sokszor elbambultam. Jobban kell figyelnem. Összességében pozitív visszajelzéseket kaptam. Szerették a játékot. Megállapítottuk, hogy gyakorolnunk kell, hogy segíthessünk a Százlábúcskának.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már jól megy a keresztezett kézzel irányfordítással kiegészített játék, még nagyobb koncentrációt igényel, ha tanórák elején a következőkkel egészítjük ki a szabályt… Matematika: -lehet számolni is közben. Először egyesével, növekvő sorrendben. Irányfordításnál csökkenő sorrend. Kicsiknél 0-ig, nagyobbaknál negatív számokkal is. -Nagyobbaknál, szorzótábla tanulásánál esetleg 2, 5, stb többszöröseit használva. Környezetismeret: – hét napjait, vagy a hónapokat oda-vissza sorolva. -Ha a gyerekek nem a saját kezüket teszik keresztbe, hanem a mellettük ülővel keresztezik a saját kezüket, eljutunk a Keresztbe a kezeket c. játékig.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fokozatosan -a játék megnyitásánál- kell bevezetni a szabályokat, mindig egy pici változtatással.Folyamatosan figyelni kell a játékosok kezét. Szólni, ha tévesztenek. Próbáljuk elérni, hogy a gyerekek fogalmazzák meg, mi volt a hiba. Ügyelni kell a viszonylagos csendre, mivel rácsapunk az asztalra, hallani kell, hogy ki, mennyit csap, mikor fordít a körön.
  22. Egyéb/megjegyzés: Egy meglévő kooperatív játékot alakítottam át, melyet az alábbi linken találtam Keresztbe a kezeket címen. Bedőné Fatér Tímea gyűjtéséből való, az eredeti kitalálót nem nevezi meg, sajnos én sem tudtam kideríteni.https://www.zalai-iskola.hu/files/kooperativ jatekok.pdf
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Falcsik Veronika