JÁTÉKRA FEL!

Budaváriné Bóka Gabriella: Mozogj, ahogy a rendőr mutatja!

  1. A játék neve, címe: Mozogj, ahogy a rendőr mutatja!
  2. A játék pedagógiai célja: Percepciófejlesztés-mozgásos észlelés fejlesztése a rajzok mozgásban való leképezésével
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a gyerekek, játékosok figyelmét arra, hogy helyzetváltoztatáskor figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A/4-es lapra rajzolt pálcika embereket ábrázoló táblák. Óvodásoknál esetleg rendőrsapka- fejdísz.
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A táblák elkészítése minimális időráfordítást igényel. Érdemes A/4-es méretben megrajzolni a pálcika embereket, majd a rajzokat belaminálni, így tovább használható. Csoportszobában a játékokat pl. a szőnyegen elpakolni, hogy ott biztonságosan lehessen játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Legelső játéknál megmutatni a táblákat és bemutatni, vagy bemutattatni a rajta látható mozdulatsort. Megkérni a gyerekeket, játékosokat, hogy hozzák oda a táblákat és a rendőrsapkát. Többszöri játék után megkérni valamelyik gyereket, játékost, hogy ismertesse a játékszabályt.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Rendőröset fogunk játszani. Elromlottak a jelzőlámpák, ezért most a rendőr fogja irányítani a forgalmat. Elmondom a szabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek, játékosok szétszórtan helyezkednek el a rendőrrel szemben. A rendőr, aki irányítja a játékot velük szemben középen áll, felveszi a rendőrsapkát és kezébe fogja a táblát vagy táblákat. A táblákra rajzolt pálcika embereket, mely valamilyen mozgást, mozdulatsort ábrázol egyenként felmutatjuk. A gyerekek megpróbálják a látott mozgást utánozni.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor a táblák elfogynak. Megjavították a jelzőlámpákat, most már újra a lámpák irányítják a forgalmat. A cél a mozdulat, mozgásforma helyes leutánzása, koncentrációs készség, emlékezet fejlesztése. Elegendő a játék élményéért játszani és a gyerekek visszajelzéseit figyelve akkor befejezni a játékot, amikor úgy látjuk lankad a játékkedv. Ha elfogynak a táblák, választhatunk új rendőrt is. Rendőr lehet az aki szeretne, vagy az, aki a legügyesebben utánozta a mozdulatokat. Óvodásoknál nem javaslom kiesős játékként játszani. Ha nagyobb gyerekekkel játszanánk kiesős formában, az esik ki, aki nem jól utánozta a mozdulatsort. Így az utolsó résztvevő kieséséig tarthat a játék.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyerekeket, játékosokat. A helyes, szép mozgás, mozdulatsor leutánzását játék közben is értékelem, kiemelem a helyes, szép kivitelezést. Folyamatosan dicsérjem a gyerekeket.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amikor már többször játszottuk, több táblát is mutathatunk egymás után és ezt kell a gyerekeknek, játékosoknak lemozogniuk. A gyerekek mozoghatnak a térben lehetnek autók és utánozhatják az autók hangját, kormányozhatnak a karjukkal. A játék játszható emlékezetből is. Ilyenkor a táblát felmutatjuk és eltesszük a hátunk mögé. A gyerekek emlékezetből próbálják meg elvégezni az előzetesen látott mozgást, mozdulatsort. Ilyenkor, aki elsőnek mutatja meg a táblán látott mozdulatot az lehet utána a rendőr.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat folyamatosan ismertetjük. Amikor a táblákról a mozdulatsorokat könnyen felismerik a gyerekek, lehet gyorsabban cserélgetni a táblákat, így izgalmasabb lehet a játék.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekeknek nagyon tetszett a játék, szívesen vállalkoztak a rendőr szerepére. Ha többen voltak, akkor a tornateremben játszottuk, jobban elfértek a különböző mozgásformák kivitelezésekor. Nőtt a koncentrációs készségük, figyelték a táblákon lévő láb, kar, kéz mozdulatokat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Budaváriné Bóka Gabriella