JÁTÉKRA FEL!

Horváth Adrienn: Farsangi Forgatag

  1. A játék neve, címe: Farsangi Forgatag A játék fogó játék, amelyben a farsangi alakoskodó alakok vesznek részt, ördög, kecske, medve, ló, malac, gólya, ezért adtam ezt a címet.
  2. A játék pedagógiai célja: • reakciógyorsaság fejlesztése-hiszen adott jelre történik a futás, mikor kihúzzák a formát (kecske, malac stb. alakot a zsákból) • perifériás látás fejlesztése-a fogójáték jelleg miatt • forma és színfelismerő képesség segítése-tekintve, hogy csak azok jönnek játékba, akiknek a jelét (malac, kecske stb.) kihúzzuk, és ezek a formák egy színes lapon vannak rajta, tehát a résztvevő gyerekek akár ezt is azonosíthatják • mozgás ügyességének fejlesztése a játék során
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: közepesnek mondanám, mert • a gyerekek óvodás korúak, tehát kicsik, mozgásuk térérzékelésük is ennek megfelelő, ráadásul vegyes korcsoportúak, tehát eltérő fejlettségi szinten állnak • a fogójátékok magasabb kockázati szintet képviselnek szerintem, ezért igyekeztem minimalizálni a baleseti kockázatot, a játék és környezet kialakítása során 5. Szükséges biztonsági intézkedések: • megfelelő játéktér kialakítása: asztalokat hátra húzzuk, elé széksor kerül, amennyire csak lehetséges, és az elé távolabb még egy széksor amelyen ülhetnek a gyerekek • szőnyeg feltekerése • megfelelő ruházat, torna ruha, de legalább torna cipő • a játéknál fontos szempont volt, hogy egyszerre ne az összes gyermek szaladozzon, de gyors lefutású és pörgős legyen a játék, ezzel is csökkentve a baleseti kockázatot.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: zsák a kártyákkal a kártyákon 5 különböző állatfigura: ló, maci, gólya, kecske, malac, színes lapokon, összesen 40 db játékkártya volt, a szerepeknek max 22, a többi a húzásra, de nem játszottuk le mindet
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: • játékkártyák, zsák előkészítése-előtte legalább 1nap • teremrendezés-közvetlenül foglalkozás előtt • átöltözés-nemcsak a játék miatt, hanem mert torna foglalkozás keretében játszottuk a játékot-közvetlenül foglalkozás előtt
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: játékkártyák színezése pl. teremrendezés-székeknél segítség
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Elhelyezkednek a gyerekek a kisszékeken kihúz mindenki egy szerepkártyát. Felhívom a figyelmüket arra, hogy vigyázzanak egymás testi épségére.
  17. A játék menete, játékszabályok:  A játék egy tornafoglalkozás része, melyben a következő játékok kerülnek elő Tavasz Tél-medvévé változunk ha a tavasz szót halljuk kibújunk a barlangból, lehet medvehagymát legelni, cammogni, ha a telet akkor visszabújunk a barlangba  Tavasz Tél adott jelre, egy hóvirág és egy hógolyó a jel, mikor melyiket mutatom fel attól függően bújnak, vagy cammognak  bemelegítés-sálakkal törülközökkel  Hólabda-kidobó jellegű játék, hol a fiúk hol a lányok az első találatig célozhatnak  Farsangi Forgatag  Fánk Hurka-mikor melyik szót hallják azt az alakot kell felvenni, fánk-mintha hóangyalt csinálnának, hurka-lógnak a padláson pipiskedve/lábujjhegyen állnak nyújtott karral  Ropi perec palacsinta-ropi :egyenes állás, perec: törökülés, palacsinta: lefekszenek a földre, a végén palacsinta és mindegyik pocakját megsimogatjuk, beletöltjük a tölteléket-megkérdezve milyen palacsinta akar lenni FARSANGI FORGATAG-játékleírás A játékosok létszáma alapján meghatározom, hogy hány elemmel játsszuk a játékot aznap, azaz hányféle állatkártya kerülhet majd a csomagba. „Ebbe a zsákba állatok képeit rejtem el. Lesz benne malac, kecske, lovacska, gólya, kecske is(mindegyiket felmutatom egyesével), de mielőtt eldugom mindenki kap belőle egyet(kiosztom őket egyesével). Középen áll egy kis ördög ő a fogó. Kihúz egy kártyát a zsákból, ki is kell hangosan mondani a nevét, és akkor azok akiknek a kezében ez a kártya van felpattannak és az ördög megpróbál egyet közülük elkapni. Akit elkapnak az lesz a következő ördög. (Próbajátékot játszunk) Én leszek az első ördög , „keverem a kását sütöm a pogácsát” (húzok) Kecske! Kiskecskék pattanjatok futás!(közben egyet elkapok). „ A szerepkártyáját őrzöm én, a kihúzott kártyát pedig félreteszem, így biztosítom, hogy előbb utóbb mindenkire arányosan kerüljön sor. Ezzel a játékkal kisebb helyen is tudok több dolgot fejleszteni, és csoportnyi gyereket megmozgatni.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége amikor elfogytak a kártyák a zsákból.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szinte minden kör végén értékelhető a gyerekek ügyessége, lehet őket bíztatni, a többieknek drukkolni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mielőtt kihúzzuk, hogy kiket kell kergetni, meghatározható azok menekülési módja, pl. páros lábon szökhetnek csak, vagy sétálva menekülhetnek.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni közben a szabályok betartására, de mindenek előtt a játékosok testi lelki épségére.
  22. Egyéb/megjegyzés: A farsangi forgatagot éljük épp a gyerekekkel és a héten egy továbbképzésen mutattunk be farsangi játszót, ezért mindenképp ilyen témát akartam feldolgozni. Ennek részei az állatalakok, az átváltozás is. Mivel péntekenként van torna, így annak részeként szerveztem meg a Farsangi Forgatagra keresztelt játékot. Az alapötletet színekkel olvastam Lukács Józsefné egyik könyvében. Ezt dolgoztam át szinte teljesen, mert ott csak annyi szerepel, hogy a fogó mond egy színt és aki arra gondolt az szalad. Én ehhez választottam a zsákot, formát színeket -szerepkártyákat. Kimatekoltam, hogy hány fő esetén milyen elemszámmal játszható a játék. Tetszett nekik, élvezték a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Horváth Adrienn