JÁTÉKRA FEL!

Juhász Attila: Utazás meseországba

  1. A játék neve, címe: Utazás meseországba
  2. A játék pedagógiai célja: Több mesés játékon keresztül a kisiskolásokkal mesefoglalkozást csinálni. A már tanultak ismétlése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Akadálymentes terület szükséges. Legjobb a tanterem vagy könyvtár.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Hangszerek, rajztábla (+filctoll), , székek, asztalok, mesekönyvek, királyi és királynői korona (+2 trón), beszállókártyák, apró ajándék könyvjelző
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A beszállókártya és ajándék könyvjelzők nyomtatása, patkó alakba rakni a székeket középen a trónokkal
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Minden résztvevőt meg kell szólaltatni (ezért jó ha segít a tanítónéni vagy könyvtáros)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Meseországi utazásunk mikéntjét kell megbeszélnünk (milyen mesés járművel megyünk: repülőszőnyeg, hintó)
  17. A játék menete, játékszabályok: Különleges országba utazunk, Meseországba..választanunk kell járművet..Milyen közlekedési eszközök vannak a mesékben, amivel a mesehősök útrakelhetnek? Olyan eszközt válasszunk, amire mindannyian ráférünk..legyen .. /gyerekek választanak/ igen, de jegyet kell vásárolni..aki válaszol a kérdésemre, megkapja a jegyet, és felszállhat..(meseszerkezet, meseelemek és mesemotívumok gyakoroltatása, tudás elmélyítése) Kérdések: 1. Milyen meseszámokat tudsz mondani? 2. Hogyan kezdődnek a mesék? 3. Milyen csodás lények szerepelnek a mesékben? 4. Mit mond a boszorkány a legkisebb királyfinak? 5. Milyen híres mesegyűjtőket ismersz? 6. Milyen csodás helyek vannak a mesékben? 7. Milyen csodás lények, szereplők vannak a mesékben? 8. Mi a legfontosabb feladata a tündéreknek? 9. Sorold fel a 7 törpét../Szende, Szundi, Morgó, Hapci, Kuka, Vidor, Tudor/ 10. Milyen szerepe van az égigérő fának a mesékben? 11. Mi jellemző a mesebeli boszorkányra? hogy néz ki? 12. Hány nap egy esztendő a mesékben? 13. Miért kell megölnie a sárkányt a hősnek? 14. Hány feje lehet a sárkánynak? 15. Mit mond a menyegzőn a vőlegény a menyasszonynak? Én a Tied, Te az enyém………………… 16. Milyen közösségi alkalmakkor mondtak mesét a régi mesemondók? 17. Mit hagyott el Hamupipőke azon a varázslatos éjszakán? 18. Hogyan köszön a szolgálatot kereső mesehős? 18. Hány próbatételt kell kiállnia a mesehősnek: 20. Hogyan fejeződnek be a mesék? Miután felszállt mindenki a mesebeli eszközre, az utazás közben, egy nagy csomagolópapíron megtervezik, megrajzolják, hogy merre mennek /Óperenciás tenger, Üveghegy, égigérő fa stb/ Leszállás..kacsalábon forgó palota előtt../kartonból/ A palota kapuiban félelmetes őrök vannak..az egyik előtt egy tüzet okádó hétfejű sárkány, a másik előtt egy hatalmas oroszlán ordít, a harmadik előtt pedig egy borzasztó medve fenegeti a karmait..akkora perpatvart csapnak, hogy kész földrengés van.. győzzük le a földrengést, hogy be tudjunk jutni a palotába.. földrengés játék: egymással szemben két széksor, (egy székkel kevesebb, mint ahány gyerek van) …a mesélő a két széksor között megy, és meséli a történetét..amikor azt mondja, hogy földrengés, át kell futni a másik oldalra, és széket foglalni..a mesélőnek is le kell tudni ülni..akinek nem jut szék, az lesz az új mesélő (helyfoglalós játék) ennyi földrengés, még az őröket is megszelídítette, elfáradtak, így bátran beléphetünk a palotába, ahol vár a király és a királynő.. székeket körbe rendezzük..gyerekek közül választani királyt, királynőt, akik szintén a körben ülnek..(két jó beszédű gyerek fejére kerülnek a koronák)..interaktív beszélgetés az utazásról.. Mivel a vendégségbe jöttünk, hoztunk egy mesét ajándékba, de ez egy különleges mese lesz, k hang nélkül.. Mese k hang nélkül játék: körbe ülünk, a játékmester elkezdi a mesét..aki k hangot rak a mondatába, ott megszakad a lánc..újból kezdődik a mese.. lehet ellenkező irányból indítani, vagy középről, hogy minden gyerek szóhoz jusson.. lehet kiesősre is játszani.. A király és a királynő megköszöni az ajándékot, meghív minket egy lakomára..mit szolgálnak fel nekünk? király és királynő elmondja a mesebéli étkeket.. A lakoma után egy kis mulatságot csapunk..rögtönzött előadás a gyerekek fantáziájára bízva../eszközök: dobok, csörgők/ Megköszöni a látogatást a király, királynő, útravaló ajándékként mesekártyákat ad a gyerekeknek..tudom, hogy egy mesebeli könyvtárból érkeztetek, így ha visszaérkeztek oda, 1. csoportmunkában lexikont, kézikönyvet használva, abból keressétek ki a csapat egyik kártyájának jelentését 2. keressetek olyan könyveket, meséket, amiben szerepelnek azok a szereplők, mesebeli helyek, amit a kártyátokon láttok.. Elköszönünk a vendéglátóktól, és visszaszállunk mesebeli járművünkre.. Az iskolakönyvtárban megoldjuk a királytól kapott feladatokat..a könyvek már kikészítve az asztalokra, a csapatok abból dolgoznak..értékelés, jutalmazás.
  18. A játék lezárása: A mesékről tanultak ismétlése, áttekintése és megbeszélése a gyerekekkel.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Amennyiben minden gyereket sikerül aktivizálni, akkor a legfontosabb, hogy mindegyiknek legyen sikerélménye. Ezért kap mindegyik könyvjelzőket a végén a meséskönyvek olvasásához használandó.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A székfoglaló és k hang nélküli mesemondás kerettörténete módosulhat a gyerekek korosztálya függvényében.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Jó mesélőkéje kell, hogy legyen a mesevezetőnek. Előnyös, ha van aki a keze alá rakja a kellékeket (ezért kell egy kolléga)
  22. Egyéb/megjegyzés: A mese foglalkozás óra jó ha nem a saját osztályban, hanem a helyi vagy iskolai könyvtárban zajlik. Idegen környezetben jobb az illúzió keltés lehetősége (a könyvek varázslata)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Juhász Attila