JÁTÉKRA FEL!

Kőrösi Tibor: Rabszolgák

  1. A játék neve, címe: Rabszolgák
  2. A játék pedagógiai célja: Ismerkedés, emlékezetfejlesztés.
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy ebben a játékban a rabszolgák nem kiszolgáltatottak, emberi jogaikat figyelembe kell venni, a rabszolga tulajdonosa nem viselkedhet bántóan.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: minden játékos számára egy cédula és íróeszköz
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: minden játékos számára egy minimálisan kb. 5×10 cm-es papírlap és egy darab íróeszköz (toll, ceruza) előkészítése, a körben elhelyezkedéshez a terület előkészítése (pl. asztalok eltávolítása, székek körbe rakása).
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők segíthetnek a székek körben történő elhelyezésében, a terület előkészítésében, az írószerek és lapok kiosztásában.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: kérjük meg a játékosokat, hogy helyezkedjenek el körben és képzeljék el, hogy most egy különleges piacon vannak, ahol rabszolgákat lehet kapni, de lehet, hogy ők maguk is rabszolgákká válnak. A szabadsághoz a szerencsén kívül jó emlékezetre lesz szükség. Mielőtt elkezdődne a játék, gondoljanak egy számukra fontos eseményre, személyre. dologra. Válasszanak egy olyan szót, ami utal erre, de mások számára nem lesz könnyen kitalálható.
  17. A játék menete, játékszabályok: • A játékosok találjanak ki maguknak egy titkos rabszolganevet, ami kapcsolódik az általuk felidézett eseményhez, személyhez, dologhoz. Ez a név legyen magyar szó, de lehetőleg ne legyen túlságosan könnyen kitalálható mások számára. Pl. valaki gondol a legutóbbi karácsonyra és ehhez kapcsolódóan választja a nagypapa szót, mivel a nagypapa náluk járt karácsonykor és egy kedves ajándékot is hozott. • Ezt a szót írják fel a lap egyik oldalára olvashatóan, de más ne lássa, hogy mit írtak! • A lapot hajtsák félbe, úgy, hogy a rabszolganév ne látszódjon, belül legyen. • Az összehajtott lapra írják rá a nevüket, és adják oda a játékvezetőnek. • A játékvezető összekeveri a lapokat és sorban felolvassa a rabszolganeveket, melyeket a játékosok igyekezzenek megjegyezni. Közben a játékosok ne árulják el, hogy melyik az ő nevük. Ezt a felolvasást a játékvezető megismétli. • Ezután egy bármilyen módon kiválasztott játékos tippel egy társa nevére, pl. „Liza te vagy a nagypapa?” Amennyiben Liza a „nagypapa”, ezt be kell vallania, és rabszolgájává válik a tippelőnek, mögé áll. A rabszolga innentől kezdve segítheti gazdáját javaslataival. Ha a tipp jó volt, a tippelő újabb kérdést tehet fel egy másik még „szabad” játékosnak. Ha a tipp nem volt jó, az folytatja a kérdezést, akire rosszul tippeltek. • Amennyiben valaki olyan szabad ember rabszolganevét találja ki, akinek már van rabszolgája, akkor annak rabszolgáit is meg kell neveznie, csak így kerülhetnek a birtokába.
  18. A játék lezárása: • A játéknak akkor van vége, ha egy rabszolgatartó marad, azaz mindenki a rabszolgájává válik.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: • Megbeszélhetjük a játék közben átélt élményeket: milyen érzés volt szabad emberből rabszolgává válni, rabszolgaként segíteni a gazdánkat, mennyire tudtunk egy csapattá válni? Beszélgethetünk a kiszolgáltatottságról, mások kihasználásáról. • Mivel a játék elején mindenki egy számára fontos/emlékezetes esemény kapcsán kellet, hogy nevet válasszon, elmondhatják, hogy ez a név mihez, milyen módon kapcsolódik. • Beszélgetés témája lehet a saját név, a nevek jelentése, eredete, a nevek megjegyzésének technikái. • Emlékezetfejlesztő gyakorlatként felhívhatjuk a játékosok figyelmét, hogy milyen mnemotechnikák segíthetnek a megjegyzésben.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Két csapatban játszva: az ellenfél játékosainak nevét kell kitalálni. A csapat akkor nyer, ha a másik csapat minden tagja rabszolga lett. (Az interneten ez a változat található inkább.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: • A játékvezető ellenőrzi, hogy a játékosok bevallják-e, hogy kitalálták a rabszolganevüket.
  22. Egyéb/megjegyzés: • Tantárgyi játékként tanórán egy-egy témakör fogalmaival, vagy a témához valamiképpen kapcsolódó fogalmakkal/nevekkel is játszhatjuk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Kőrösi Tibor