JÁTÉKRA FEL!

Maár-Bárány Anikó Anna: LECSÓ

  1. A játék neve, címe: LECSÓ (azaz vakok étterme, segédkuktákkal).
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők játékosan tanulnak kommunikálni, egymást segíteni, tanulják tolerálni a zavaró tényezők hatásait.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatáskor óvatosan mozogjanak, az útban levő akadályokat eltávolítom.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Szem bekötésére alkalmas eszköz, pl. kendő, evőeszközök, tálca.
  12. Technikai igény: A játékhoz szükség van asztalokra, amire a vak pincérek pakolhatnak, és amiről elhozzák a terítéket.
  13. Az előkészítés feladatai: Berendezem a helyszínt, hogy ott biztonságosan tudjunk játszani. Elhelyezem az asztalokon az evőeszközöket, tálcákat, tányérokat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy kiválasztjuk a csapatokat, megbeszélik, hogy kinek nagyobb a hangja, ki mer vakon botorkálni, ki a jobb pantomimes.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt szembekötés után a látó játékosok odavezetik a kezdő a vak pincért a kiindulási pontjára – bizalomjáték. Elmondom a játékszabályokat. A többieket megkérem, húzódjanak félre, hogy ne akadályozzák a pincéreket, ne hangoskodjanak, mert nem hallják egymást. Majd kihúzzák a feladatkártyát, ami leírja, hogy melyik terítéket kell elhozatnia az adott csapatnak.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok elhelyezkednek: a bekötött szemű pincér hátra megy kísérőkkel, majd a látó játékosok visszajönnek előre. Az egyik játékos leül elöl, háttal a vak pincérnek, ő lesz az, aki beszélhet, de nem nézhet hátra, hogy mit csinál bekötött szemű társa. A harmadik játékos a csapatból vele szemben áll, így ő látja, hogy mit csinál a pincér, de nem szólalhat meg, csak mutogatva jelezhet a beszélő társnak, aki utasítja a jelzések alapján a pincért, hogy mit csináljon. Cél: a játék elején kihúzott lapokban kapott utasításnak megfelelően a kijelölt poharat, tányér és étkészletet hozza előre a bekötött szemű játékos, majd terítse meg vele a beszélő előtt elhelyezkedő asztalt. Aki leghamarabb megterít, az a győztes. Közben társaik a másik játéktéren fűszereket próbálnak beazonosítani illatuk alapján.
  18. A játék lezárása: Megvárjuk, míg minden pincér megérkezik. Kiosztjuk a helyezéseket, pontokat. (Mivel nálunk ez a játék egy iskolai rendezvény részeként pontozásra ment, pontoztam a hozzáállást, a végrehajtást egyaránt. Pontozom a segédkukták illatfelismerését is, amit összeadok a csapatok eredményeivel. )
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle? Rámutatok, hogy milyen nehéz is valójában látás nélkül megoldani feladatokat, értékelem a résztvevők módszereit, aktivitásukat, találékonyságukat. Kiemelem, hogy milyen nehéz is úgy dolgozni, teljesíteni, mikor ennyi zavaró tényező társul: hangzavar, akadályok, látáskorlátozás, stb. Megdicsérem az ügyes kuktákat is, hangsúlyozva a konyhai tudományok fontosságát, ami később még hasznos lehet sokuknak. Valamint kiemelem az együttműködés fontosságát, hogy belássák, mennyire fontos, hogy tudjanak egymásra utalva is feladatokat megoldani.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 19. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – lehet más a tanterem, a játéktér elhelyezése; – lehet más a keretmese; – kereshetnek más dolgokat is vakon; – a megtalált dolgok hasznosítása sokféleképpen variálható: pl kirakó része, logikai feladatok ; – lehet más nyelven is játszani, feltéve, hogy van megfelelő nyelvi háttértudás; – lehet több vak játékos is egyszerre egy csapatban; – stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelned kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is! Ha kell, segítek az elkóborló vak pincéreknek a játéktérre való visszajutásban. Ha megakadnak a társak az irányításban, adok néhány tanácsot, hogyan oldják meg a feladatot.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot! 8 osztállyal játszottam le a játékot a rendezvényen, mindenki szívesen játszotta volna tovább, vagy bármikor újra.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Maár-Bárány Anikó Anna