JÁTÉKRA FEL!

Pék Domonkos Ibolya: A négy kismalac háza

  1. A játék neve, címe: A négy kismalac háza
  2. A játék pedagógiai célja: Az együttműködés fontosságának felismerés, a kooperatív munka alkalmazása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nincs
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Szókártyák (csoportalakításhoz), a fő feladathoz : gugi (felfújt kukoriva – rudacskák) és különböző méretű és számú hurkapálca.
  12. Technikai igény: Asztalok és székek.
  13. Az előkészítés feladatai: A feladat előkészítése nem sok időt és alkalmatosságot vesz igénybe. A játékvezető biztosítja a szükséges kellékelet.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A padok biztosítása a feladat végrehajtásához.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: HANGOLÓDJ RÁM! A játék lényegének és céljának rövid ismertetése a játékosokkal.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. Lépés : Csoportalakítás: Keresem a párom! (a célcsoport minden tagja húz egy szókártyát. A kártyákon a négy alapszófaj egy-egy példája található – ige, főnév, melléknév számnév). Mindenkinek meg kell találnia a párját, így alakulnak ki a csoportok (4×4-es csoportok). 2. Lépés: Főjáték: A négy kismalac háza (A csoport tagjainak a rendelkezésükre álló extrudált rudacskákból, és az azonos számú hurkapálcából házat kell építeniük, úgy hogy csak az egyik kezüket szabad használniuk. Fontos, hogy előtte megbeszéljék a taktikát, ki hogyan képzeli a feladat megoldását, és mi lesz a szerepe az építésben. Mindenkinek a saját belátására van bízva a szervezés (kreativitás, találékonyság fejlesztése). A feladat megoldására 10 perc áll rendelkezésükre. Keretmese : A négy kismalac elhatározta, hogy épít egy olyan házat, amely mindannyiukat megvédi a farkastól. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, nagy egyetértésben kell élniük. Én bízok a malackáimban, hiszen már hét éve ismerik egymást, és tudom, hogy ez a feladat nem jelent majd gondot. Közös akarattal felépül a ház, és jöhet a farkas, mert malachúsba úgysem mar majd.
  18. A játék lezárása: A csapatok bemutatják munkájukat, esetleg megnevezik az épületet (pl. A zentai Városháza, párizsi Notrdam, vagy az iskola épülete stb.), és röviden beszámolnak az építés menetéről. Hogyan oldották meg a feladatot. Majd jön a farkas (a másik csapatból egy erős tüdejű), aki megpróbálja szétfújni a házat. Ha nem sikerül neki, akkor a kismalacok jól dolgoztak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A végén a csapatok felmérik, hogy mennyire voltak az építkezés közben összhangban (az is fontos lesz, és derűre ad okot, hogy kinek a háza, hogyan néz ki, esetleg milyen nevet ad neki). A végén elfogyasztják a kukoricarudakat. Fontos, hogy minden csapattag úgy érezze, hogy része a probléma megoldásásnak, általa pedig a sikernek. A dolog lényege, hogy a játékosok érezzék, hogy együtt ügyesebbek, mint külön – külön, és mindenki egyformán fontos a cél elérésében.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Pl. nehezebb variáció, ha a csapatok képet kapnak, és annak alapján kell építkezniük. Pl. elbíráláskor ez is egy szempont lehet. Vagy a körülírás alapján kell kitalálni az épületet (egyik csoport körül írja, a másik kitalálja), és úgy kell megalkotni meghatározott időn belül, stb. Persze túlbonyolítani sem érdemes, mert elvonhatjuk a játékosok figyelmét az eredeti célról és a fő játékról.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nincs. A játékvezető röviden és érthetően magyarázza el a játék menetét. A játék megoldása a lényeg, és az oldott hangulat, hogy a problémamegoldás ne egy kényszerű feladat, hanem egy jó felfedezés és sikerélmény legyen.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékosok maguk fogalmazták meg a játék lényegét, hogy az együttműködés fokától függ egy osztályközösség sikere.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pék Domonkos Ibolya