JÁTÉKRA FEL!

Gondiné Főző Ildikó: Csomócska

  1. A játék neve, címe: Csomócska
  2. A játék pedagógiai célja: Egymás testi közelségének elfogadása, Társ utasításainak elfogadása, tolerancia, segítőkészség fejlesztése. Egyensúlyérzék fejlesztése. Logikus gondolkodás. Problémamegoldás. Memória fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosoknak figyelni kell egymás biztonságára miközben a csomócskát kialakítják. (egyensúly, távolság, kezek-lábak csavarodása). Figyeljenek egymásra mindvégig!
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Nincs
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Úgy kell elrendezni a helyszínt, hogy ott biztonsággal lehessen mozogni, játszani. Legyen kellő tér.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közösen lehet kialakítani a játékhoz szükséges teret. Székek, padok összetolása. Szabadtérben pl. virágok, kerti bútorok stb. összerakása.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Valamikor régen a phrügiaiaknak nem volt királyuk, ezért Phrügia ősi fővárosának, Telmisszosznak a jósa úgy döntött, hogy az első olyan ember legyen a király, aki egy ökrösszekérrel érkezik a városba. Egy Gordiasz nevű parasztembert ért ez a szerencse, akinek sorsát korábban egy Zeusztól kapott isteni jel, egy a szekerére szálló sas is megjövendölte. Amint belépett a városba, a papok megválasztották királynak. Hálája jeléül Gordiasz fia, Midasz, a szekeret Szabaziosz phrügiai istennek ajánlotta fel, a szekér jármát pedig egy tekervényes, somfaháncsból font csomóval illesztette a rúdhoz úgy, hogy a kötél végeit a csomó belsejébe rejtette. A legenda szerint, aki ki tudja bontani a csomót, az lesz Ázsia ura. Ez, a híres, hódító Nagy Sándornak sikerült. (forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Gordiuszi_csomó letöltés dátuma: 2017.12.06) Most ti fogjátok eljátszani ezt a történetet! Szükségem lesz: – Gordiusz fiára: Midaszra – aki megköti a csomócskát – Nagy Sándorra – aki kioldja a csomócskát – A többi játékos pedig magát a tekervényes somfaháncsot fogja életre kelteni!
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok nyitott körbe állnak. „Nagy Sándor” 3-4 méterre eltávolodva hátat fordít a csapatnak. „Midasz” kilép a körből. A többi játékos egymás kezét fogva áll zárt kör alakzatban. Midasz szóbeli utasításokkal csomócskát alkot a játékosokból. pl.: Két egymás melletti játékos felemeli a kezét, és valaki átbújik alatta. Két egymás melletti játékos leengedi a kezét, és valaki átlép felette. Egy ember megfordul 180 fokkal maga körül, úgy hogy közben a kezeit keresztezi maga előtt. Nagyon fontos, hogy közben a kézfogások nem változhatnak, nem engedhetik el a másik kezét. Ha kész a csomócska, jöhet „Midasz”, akinek ki kell oldoznia azt. A játéknak akkor van vége, ha minden somfaháncsot alkotó játékos az eredeti testhelyzetében áll, tehát újra a zárt kör alakzatot veszik fel.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha minden somfaháncsot alkotó játékos az eredeti testhelyzetében áll, tehát újra a zárt kör alakzatot veszik fel.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosok dicsérete, részvétel megköszönése. Ügyes, jó ötletek kiemelése. Érdeklődés, hogyan érezték magukat a játék előtt, közben, után. Szívesen játszanák legközelebb is ezt játékot? A játék melyik fázisában érezte magát a legjobban?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Egy játékos nem bújik, nem tekeredik. A „Nagy Sándort” alakító játékosnak ki kell találnia ki volt a lebetonozott társa. 2. Mielőtt elfordul a „Nagy Sándort” alakító játékos, jól megnézi a résztvevőket. Ekkor pl. helyet cserél két szomszéd és úgy kezdődik a csomózás. „Nagy Sándort” alakító játékosnak a végén ki kell találnia, kik voltak azok, akik helyet cseréltek.
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés: Imádták! (Én is.)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gondiné Főző Ildikó