JÁTÉKRA FEL!

Szilágyi Szilvia: Állati névtanuló

  1. A játék neve, címe: Állati névtanuló
  2. A játék pedagógiai célja: A játékban résztvevő gyerekek megtanulják az állatneveket a saját keresztneveikkel kombinálva. Együttműködés, egymás elfogadása, koncentráció képesség fejlesztése a játék során.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Helyváltoztatáskor a játékosok figyeljenek a drapériát tartó gyerekekre nehogy ellökjék, figyelmesen kerüljék ki őket.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: állatokat ábrázoló fejbábok, kék drapéria
  12. Technikai igény: Speciális technikai kellékre nincs szükség, guggolva lehet játszani.
  13. Az előkészítés feladatai: Helyszín (osztályterem, udvar) berendezése, kellékek előkészítése (fejbábok, kék drapéria) a gyerekek bevonásával.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A 12. pont alapján bevonom a játékosokat a feladatvégzésbe. pl: a fejbábok elkérése a bábszakkörösöktől. Ráhangolódás: Mivel az elmúlt időszakban sok mesével, meseszereplővel ismerkedtünk meg a gyerekekkel (első osztályosok lévén) kötetlen beszélgetést vezetek az állatokról (élőhely, külső-, belső tulajdonság…) kérdések segítségével. A játék lezárásához szükséges mondóka tanulása: Hurrá, együtt vagyunk, a bajból gyorsan kilábalunk!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Keretmese: Tűz ütött ki a városban, és az állatok az erdő felé menekültek, ott találtak menedéket. A lángok terjedése viszont a pagonyt is veszélyeztette, s a menekülő állatok kétfelé futottak. Egy idő után egy folyóhoz (kék drapéria) értek, amelynek mindkét partján az elfáradt állatkák megpihentek. A tűz felvillanó lángjait a folyó mindkét oldalán maradt állatok aggódva figyelték. Mi tévők legyünk? Hogyan fogunk megmenekülni?- tették fel a kérdést egymásnak és a túlparton lévőknek. A legbölcsebb közülük azt javasolta, hogy az a csapat vezesse ki a bajból az állatokat, amelyik hamarabb meg tudja szerezni magának a másikat a folyón való átkelés után. A következő percekben átélhetitek a bent rekedt állatok perceit, aggodalmait, úgy, hogy az állatok bőrébe bújtok a fejbábok segítségével.
  17. A játék menete, játékszabályok: A folyó (kék drapéria) mindkét oldalán 4-4 gyerek áll. Mindkét csapatból 1-1 gyerek előre lép a folyó közepéhez, ti kezdetek. Előtte minden játékos választ egy fejbábot és a fejére teszi. Amikor 3-ig számolok, a drapériát tartó játékosok leengedik a kék anyagot, s meglátod ki van veled szemben. A lehető leggyorsabban ki kell mondanod az előtted álló játékos fején látható állati fejbáb nevét és a játékos keresztnevét! (pl:Gólya Zsombor). A többi játékos nem szólalhat meg ez idő alatt, nem segíthet semmit! Aki gyorsabban reagál, kimondja a másik nevét, az megnyeri a másik játékost a csapatába. Ezután ő is teljes értékű játékos lesz a csapatban. Az a csapat nyer, amelyik hamarabb megszerzi magának a másik csapat játékosait. Ha ez megtörtént, el kell mondani az előzőleg megtanult mondókát: Hurrá, együtt vagyunk, a bajból gyorsan kilábalunk! A balesetveszély elkerülése végett nagyon kell figyelni a két lepedőt tartónak arra, hogy csak akkor emelhetik fel a lepedőt, ha a játékos átment rajta!
  18. A játék lezárása: A játék akkor zárul le, ha az egyik oldal összes játékosa átkerül a folyó másik oldalára, a másik csapathoz, és közösen elmondják az előzőleg megtanult mondókát.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mivel a végén egy csapatot alkotnak, és kikerülnek közös erővel a tűzből, mindenki kezet fog a másikkal. Egymás iránti tiszteletet, bizalmat jelképezve.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább nehezíthető a játék, ha nemcsak az állatnevet és a keresztnevet, hanem a vezetéknevét is ki kell mondani a játékosnak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Szükség esetén próbajáték levezetése.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék alapjául a ponyvás névtanuló szolgált, amit a gyerekek előzőleg már játszottak, és nagyon megkedveltek. Ennek kapcsán próbáltam egy kicsit átalakítani, nehezíteni a játékot, figyelembe véve a gyerekek életkori sajátosságait.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szilágyi Szilvia